• Omorfia

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Det var nästan uteslutande jag och maken som matade dottern. Jag upplevde inte att vi behövde värja oss, har tydligen bra folk omkring oss som inte trängde sig på.

Gör det inte till en öppen fråga om vem som ska mata. Matningsstunderna är ju jätteviktiga och ett superplus med flaskning är att man kan ha ögonkontakt med bebisen hela tiden. Jag skulle inte lämna bort de stunderna till någon annan (förutom maken då). De första månaderna så brukar ju inte barnvaktsanknytning vara något större problem, så det argumentet för att andra ska mata känner inte jag har någon relevans.

Vänta tills att ni tycker att det är ok att andra matar.

• Omorfia
    segikolan skrev 2012-01-07 23:01:17 följande:
    Jag har flaskmatat samtliga barn (3) o aldrig kännt att det varit ngt som bara föräldrarna skall göra utan sett det som ett fint sätt för mormor/farmor/farfar släkt o vänner att få vara nära, finns inget som varit så vackert att titta när gammelfarmor matat o man har sett i hela henne hur hon suttit o kännt minnen välla fram hos henne o hur ohn böjt sin nacke o snusat så gott på dom små, mitt föräldarskap har jag inte lagt i ammningen utan i så många år. Alla 3 barnen är idag helt normala med normalt anknytningsmönster o fina fina barn. Gör det som känns bäst
    Jag tänker att det kanske är lite olika med hur ofta barnet äter. Någon längre upp skrev om skönt med avlastning, men med vår dotter så var det inte avlastning från matning som kunde ha behövts. Hon åt 4 ggr om dagen bara så det räckte att jag och min man delade på de tillfällena.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så var det jättemysigt att flaska eftersom man kunde ha ögonkontakt med henne hela tiden. Så för mig/oss var det en mysstund som reserverades för oss som föräldrar.
Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?