• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Flejsboden

tycker inte du e löjlig. jag kände likadant med våran första, vi flaskmatade från början och jag ville inte att nån annan än jag och pappan skulle mata med flaska, jag sa vänligt men bestämt nej för vi ville mata så bebisen kände närhet till oss. ska inte amma barn nummer två nu heller som beräknas komma om sex veckor, och lika där så kommer jag inte vilja att andra matar den.

• Majsan70

Alla som ingick i familjen fick mata. Farmor o farfar o mormor o morfar osv. Toppen med lite extra hjälp tyckte jag.

Men NI tillsammans får ju tänka ut hur ni vill ha det.

• Cicek
    Flejsboden skrev 2012-01-02 17:45:49 följande:
    tycker inte du e löjlig. jag kände likadant med våran första, vi flaskmatade från början och jag ville inte att nån annan än jag och pappan skulle mata med flaska, jag sa vänligt men bestämt nej för vi ville mata så bebisen kände närhet till oss. ska inte amma barn nummer två nu heller som beräknas komma om sex veckor, och lika där så kommer jag inte vilja att andra matar den.
    Skönt att jag inte är ensam som tänker så i alla fall. Det är ju skillnad när barnet blir lite äldre, men just i början åtminstone vill jag att barnet ska koppla maten till mig och pappan, precis som det blir när man ammar. För alla pratar ju om hur viktigt det är att amma just för närhetens skull, inte bara mjölken.. och om jag inte kan ge bröstmjölk så vill jag ju åtminstone ge närhet på samma sätt! Det blir på något sätt våra "mysstunder".. Känns som att det blir mer stressigt om en massa olika människor ska mata? Hålla och mysa får de gärna göra annars, det är inte så jag inte vill att de ska göra det såklart! Men just maten.. ja, du förstår. :) Vill bara veta så jag inte är konstig som tycker så, så att jag kan stå på mig när (om) de börjar gnälla över att jag är löjlig.
  • Glimma76

Jag tycker inte det spelar någon roll om jag tycker att du är löjlig eller ej, utan det som spelar roll är hur ni känner. Känner du så här, så tycker jag att du ska stå för det.

• Cicek
    Majsan70 skrev 2012-01-02 17:46:46 följande:
    Alla som ingick i familjen fick mata. Farmor o farfar o mormor o morfar osv. Toppen med lite extra hjälp tyckte jag.

Men NI tillsammans får ju tänka ut hur ni vill ha det.
    Problemet är att för oss blir det mormor, morfar, farmor, farfar, faster, farbror, farbrors sambo, alla sambons kusiner och hans fastrar och farbröder, plus mina kusiner, kusinbarn osv.. vi har stor släkt.. svårt att säga ok till vissa men inte till alla.
  • emseli

varför bestämma redan innan man fött att man inte skall amma??

• Cicek
    Glimma76 skrev 2012-01-02 17:49:40 följande:
    Jag tycker inte det spelar någon roll om jag tycker att du är löjlig eller ej, utan det som spelar roll är hur ni känner. Känner du så här, så tycker jag att du ska stå för det.
    Ja, jag kanske inte hade tänkt så om vi inte varit så unga förra gången och folk "tog" vår son ifrån oss, speciellt ifrån min sambo. Han bodde hemma med sina föräldrar och syskon så han fick knappt hålla i sin egen son för alla andra skulle hålla, mata, trösta osv. Han är ledsen för det nu i efterhand.. och jag vet hur de var då, de skulle minsann ha rätt att hålla på med sonen hela tiden. Nu är det ju inte samma situation eftersom att vi bor tillsammans, sambon ska vara hemma med oss de första månaderna osv. Men är rädd för hur det kommer bli när vi träffar släkten som tycker att de minsann "har rätt" att ta vår nyfödda son och inte lämna tillbaka honom på flera timmar typ =/
  • Glimma76
    emseli skrev 2012-01-02 17:52:18 följande:

Troligtvis för det som står i trådstarten.... läste du inte den?
  • Magriffe

Tycker inte alls att du är löjlig. Tyckte oxå att det var en "privat" grej, att mata. Och då helammade jag tills vår dotter var 7 mån, så för min del gäller det smakportioner/och vanlig mat. Tror inte någon annan matade vår dotter förens hon var 10 mån och då var det min syster som vår dotter träffar i stort sett varje dag.

• Cicek
    emseli skrev 2012-01-02 17:52:18 följande:

Skippade du TS eller? Jag har jättehög risk för förlossningsdepression/psykos och läkarna vill börja medicinera på en gång. Har inte bestämt mig än men det lutar mot att skippa amningen så att jag börja medicinera, så jag slipper en så pass djup depression att jag blir inlagd på sjukhus och inte får vara med sonen alls.
Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?