Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
Mitt barn är i princip bara flaskmatat och han tog inte flaskan av någon annan än mig eller pappan. Vi vile inte att andra skulle mata honom mer än vid enstaka tillfällen, och sa vänligt att vi uppskattade hjälpen men ville mata själva om någon erbjöd sig. De allra flesta har respekterat det. Vi lät farfar testa några enstaka gånger eftersom han var påstridig och det kändes inte bra alls, sonen skrek bara trots att han var hungrig. Om du inte vill att någon annan än du och pappan ska mata så testa att säga att barnet behöver lugn och ro så när det börjar bli dags för mat går den av er som ska mata in i ett annat rum. Oftast fungerar det bra när man förklarar tydligt men vänligt att barnet behöver vissa saker för att kunna äta, t ex att ni får avskildhet och att bara ni matar.
Jag avslutatde min amning efter två veckor och slutade pumpa ytterligare två veckor senare eftersom jag mådde fruktansvärt när mjölken rann till. Jag fick ångest och ville dö och kände att jag inte kunde stå ut en sekund till. Jag är glad att jag bestämde mig fr att ge sonen enbart ersättning, för mig hade det nog skadat anknytningen till sonen om jag hade fortsatt producera mjölk.