Drake M skrev 2012-01-28 11:02:08 följande:
Så man måste vara en osäker förälder för att man inte langar runt sin unge till alla i släkten hela tiden?
Barnet har defintivt inget behov av att bli omskött av andra än föräldrarna första tiden, bebisen kunde inte bry sig mindre om kusiner, fastrar och mostrar. För barnet är det enbart mamma och pappa som är viktiga. Sen är det ju lite tråkigt med vuxna som inte kan knyta an till barn som de inte får byta blöja på, men det är ju kanske en annan diskussion helt och hållet.
"Inte kan knyta an"? Så om man byter blöja på sitt barn flera gånger om dygnet och sedan låter en familjemedlem göra det vid söndagsmiddagen då de kommer på besök...då "knyter man inte an" med sitt barn? Inser du hur absurt detta låter? Som förälder är man med sitt barn dygnet runt, iallfall det första året eller så. Min dotter är 5 år nu och har aldrig spenderat en natt utan mig. Däremot så har jag alltid låtit familjemedlemmar och släkt få möjligheten att knyta an med henne då de kommit på besök. De har fått mata, byta blöja, trösta, gå ut med vagnen osv så mycket de vill. Jag VET om att jag är min dotters trygga punkt, så jag har inga problem med att låta andra också ta hand om henne när de har möjlighet. Istället ser jag det som något positivt att min dotter har andra människor i sitt liv som kan ta hand om henne och som älskar henne.