neelliee skrev 2012-01-28 08:05:37 följande:
Men säg nej då?
Alltså, jag förstår att det inte är lätt! Och jag begriper bättre varför du är emot andras matning nu efter förklaring, tack!
Men tänker så här: att de var nära förra gången var ju inget konstigt eftersom ni bodde ihop Om sambon (och du?) dessutom inget sa kanske de trodde att ni var glada för hjälpen? Dessutom - du VAR bara 17. Ett barn i lagens mening. Jag menar inte att du inte var mogen att bli mamma, men du var fortfarande din mammas barn... Självklart ville hon hjälpa dig, följa med på sjukhusbesök osv. De flesta mammor följer ju med sina 17-åringar när de ska till doktorn eller på olika undersökningar, hamnar en 17-åring på akuten med bruten fot ringer man förälder osv. Du kanske kommer förstå det bättre när ditt barn är tonåring och du på allvar inser hur ung du faktiskt var vid 17? Att det är skillnad på förlossning och magnetröntgen är ju sen självklart, och jag förstår att man kanske inte vill ha med mamma på gravidkontroller, men för MAMMAN är det nog ändå så naturligt att följa med sitt omyndiga, hemmaboende BARN att hon kanske inte ens reflekterar över att pappan kan känna sig undanskuffad.
Nu bor ni ju själva, det är väl bara att sätta upp vissa gränser och vara tydliga med hur ni vill ha det med besök. Säg som det är: "Förra gåneg navr vi så himla unga och det var jätteskönt med stöd! Nu är vi vuxna och kan och vill klara detta på egen hand!" Säg nej om släktingarna frågar om ultraljud (håller med om att det är gränslöst!), berätta inte vilket datum ni ska gå, låt bli att själv prata graviditet hela tiden (dvs ge dem inte onödiga extrachanser att fråga), säg att ni inte vill ha någon fest efter förlossningen. Eller tumma på sanningen - säg att ultraljudet är den 20 mars, men ring sedan den 17 mars och berätta glatt att ni helt oväntat fått en tidigare tid och att allt gått så bra så. ;.)
Jo, vi kommer definitivt säga ifrån mer den här gången! Jag var faktiskt jätteglad att min svärmor var med på förlossningen förra gången, jag vet ju själv att vi var väldigt unga och jag förstår hur de tänkte (jag kommer säkert tänka likadant om min son får barn när han är 17 haha), jag vet ju att de bara ville väl, och sen var de så glada när vår son kom så de tänkte nog inte på att de tog över för mycket. De ville ju sitta barnvakt åt vår son över natten när han var 1 månad gammal, för att de tyckte sambon och jag skulle gå på bio och vara ensamma.. jättesnällt, men jag kunde ju absolut inte lämna ifrån mig honom när han var så liten! Och min svärmor lät ju inte ens sina barn sova över hos andra (kompisar, släktingar) förrän de fyllde 18, men ändå fattade hon inte att jag inte ville lämna ifrån mig min nyfödda son över natten :P De är fortfarande så, nu är ju vår son snart 6 men de (både mina och sambos föräldrar) tycker att han kan väl bo hos dem i en vecka så får vi egentid.. fast jag vill liksom inte ha en veckas egentid utan honom! Det tycker de är jättekonstigt ;)
Jag har pratat med min sambo om det här, han förstår ju såklart att jag inte vill ha våra föräldrar där under förlossningen, och han vet att de kommer bli ledsna men planen är ändå att vi ringer när det är dags och säger att "nu åker vi in, vi hör av oss när allt är klart och vi vill ha besök", de måste ju förstå det och jag hoppas de respekterar det (annars får jag säga till personalen att de absolut inte får släppa in dem, och det känns så löjligt att det skulle behöva gå så långt)... Det var så jobbigt förra gången när mina föräldrar stod och klängde på mig när jag hade värkar, fram tills jag var 10 cm öppen och min pappa stod bredvid mig och skulle krama mig och smeka mig, och frågade "Åååh hur mår du, gör det ont??" - JA vad fan tror du!? :P Och som du säger bor vi själva nu så då blir det ju lättare att bjuda hem folk när VI vill, och faktiskt säga att nu orkar vi inte med besök.. typiskt att svärföräldrarna bor 3 minuter bort haha :) Men de lär väl inte bryta sig in om jag säger att jag inte orkar med besök...