• Apopan

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Har inte läst vad någon annan skrivit, utan här är lite personlig input till ts: Vi ger flaska ersättning på kvällen här hemma så brösten får en påfyllning till natten, och  lite så min sambo får en chans att mata också och jag får en liten paus . Min sambo lät sin mamma mata en gång när vi var där, det kändes faktiskt inte alls rätt från min sida (men jag sa inget utan tog upp det med min sambo sedan), så jag förstår hur du tänker. Om jag för övrigt inte hade ammat alls så hade jag nog också tänkt lite som du. Om du vidare har tidigare erfarenhet av att folk tar över för mycket, och anknytningsproblematik så är det klart du tvekar inför något sådant. Samtidigt har jag inget problem med att en av mina vänner matar, men det är lite för att hon är den perfekta barnvakten också :P

Sedan är det ju självklart så att släkten får respektera ditt beslut angående detta. De får väl skaffa egna ungar eller drömma sig tillbaka hur det var att ha en liten. Ditt barn är ju inte till för att fylla någon annans bebisbehov. Blir sur när jag tänker på det, har irriterat mig på sådant för egen del också nu ett tag. Både jag och sambon är nämligen först i syskonskarorna med att få barn, så det har varit helt galet från sina håll :P

Lycka till med allt hur som helst! :)

• Apopan
    neelliee skrev 2012-01-30 07:01:58 följande:
    För övrigt så är det upp till dig om du vill langa och hela tiden.
    Jag överräcker försiktigt och det kanske fem minuter ett par gånger i veckan.

Men så kan jag tänka gråskalor också, nyanser, tänka själv. Fatta olika beslut beroende på vem som är närvarande, hur bebisen mår - glad, hungrig, ledsen, överstimulerad, uttråkad - hur situationen rent allmänt ser ut. Och ja, jag är helt övertygad om att man är gräsligt osäker om man inte klarar av att göra en sådan bedömning och klassificerar alla andra än mamma och pappa som hot mot bebisens välmående.
    5minuter åt gången! Vilken lyx! Min och sambons släkt förväntar sig att hålla i min bebis hela dagar/flera timmar i sträck för paus enkom när han skriker och skall ammas. För min del handlar det knappast om att jag tror att min son tar skada, utan jag blir helt enkelt irriterad över att jag inte ens får umgås med honom förutom när han skall ha mat. :P...
Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?