neelliee skrev 2012-01-28 08:15:56 följande:
Men du lät inte pappan hålla henne under hennes tre första veckor?
Då handlar ju allt bara om DIG, inte pappan och inte bebisen. Jag säger inte att du gjorde fel om du hade en depression, då krävs kanske lite annorlunda metoder, men jag kan inte begripa hur man kan ge andra råd utifrån sina egna erfarenheter om de är baserade på en allvarlig depression.
I NORMALFALLET är det inte sunt på en enda fläck att pappan inte "får" hålla sitt barn de första tre veckorna. Situationstecken runt får, eftersom mamman inte kan bestämma det. Det är lika mycket pappans barn och han har rätt att hålla.
Jag hade för övrigt INTE velat ha en pappa till mina barn som var så ointresserad att han inte krävde att få hålla i alla fall då och då under de första tre veckorna... och lära sig vara pappa, lära sig byta blöja, klä på och av. Även om jag var deprimerad. Även om mamman har ett jättebehov av att vara nära sin bebis, så låter det skumt med en pappa som inte kan/får/vill mysa en kvart varannan timme i alla fall. Hur kan man INTE lita på pappan man själv valt att bo med så pass att han får sitta en meter bort i soffan med det gemensamma barnet?
bara för jag hade det att jag inte ville låta andra röra, betyder inte att jag gjorde fel!
kan säga att vid nästa barn kommer sambon få vara med mer från början,
men oavsett så nä jag lät inte folk hålla min dotter för dom tyckte det var kul!
vi hade 50 gäster på dopet, det var 3 st som fick hålla!
Sen fick dom andra snällt titta på när hon låg i vagnen och sov!
Jag har strikta regler när det gällde att sov hon då väckte man henne inte,
och hon hade ingen andledning till att ligga i massa folks knä när hon sover,
då ska hon vara hos sin mamma , pappa eller i sin vagn / säng. slut!
Jag är väl mer av den att när hon blir större ( som hon blivit nu ) så går hon själv
till dom hon vill, och hon bestämmer själv, så nu är det en annan sak!
När hon var liten kunde hon inte säga om hon ville sitta i dens knä eller ej,
därav lät jag inte folk ha henne, hon ska få välja det själv när hon är trygg och större
och själv kan bestämma vilka hon vill sitta hos eller inte!
Anser inte att ett barn är en leksak, vilket man kan tro att många relaterar det till,
den ska hopppa hit och dit i allas famnar, matas av den, blöjbyte av 20 stycken etc...
Hade min mamma gjort så med mig som liten, hade jag säkerligen inte varit den jag är idag,
och jag tycker min dotter har blivit så himla bra, fast hon bara snart är 2 år.
Så kan jag lugnt säga så osäkra mångas barn är, hoppas som vantar hit och dit,
vet inte vart den " riktiga " tryggheten är så att säga, så nä jag är STOLT över mina val
och kommer definitivt göra lika dant med nästa barn!
( dom låta pappan vara med mer ) men han klagade faktiskt inte, utan menade på att
jag var den som hade henne, ammade bytade etc, han har tagit sin del mer nu när hon är äldre,
det tycker han själv är mer roligt att få hitta på saker eftersom hon nu förstår mer!