Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Katt borta i 8 hårdavinterdagar.

Den är antagligen död. Stackars katt. När jag läser ditt inlägg vill jag bara krama mina katter och berätta för dem hur lyckliga de är som slipper gå ut.

Katter är inte anpassade till vårt klimat och det finns stor risk att de fryser ihjäl om de tvingas vara utomhus långa perioder. Det är inte heller säkert att de klarar att jaga, så de kan mycket väl svälta ihjäl. Eller bli överkörda. Eller hittade av någon djurplågare. Eller instängda någonstans. Eller uppätna av rovdjur.

• PumpkinQueen
    Lizzan89 skrev 2012-01-03 22:40:51 följande:
    Alltså, du är ju bara för mycket. Så sjukt mycket skitsnack, hela texten är ju i stort sett bara rent bullsh*t.
    Vem f*n skriver något sånt här , enbart för att jävlas, när man är uppriktigt ledsen och orolig. 

Fryser ihjäl? Tror du inte en katt med vinterpäls fixar vårat vinterklimat så är du ju bra rolig..
    Självklart kan det väl hända katten vad som helst, men frysa ihjäl är väl det minst troliga i hela listan du rabblade upp. För övrigt tycker jag det är sjukt taskigt att överhuvudtaget skriva något dylikt till någon som försöker få tillbaka hoppet.

TS!
    Min katt är också borta för tillfället och har varit det i snart 6 veckor. Han är innekatt och smet ut i slutet på november, sedan dess inget spår. Vi har anmält till polisen, satt upp lappar med hittelön, annons i lokaltidningen och kontaktat djurskyddet med annons ifall att han skulle komma in där.

Visst känns det meningslöst att fortsätta vänta ibland, men tycker varken att du eller jag ska tappa hoppet.
    Jag har haft katter hela mitt liv och de allra flesta har någongång sprungit bort. Det är "bara" en enda hittills som aldrig kom tillbaka. Så jag ger inte upp än! Jag är ute och ropar, letar och skakar matpåsen lite då och då. Inte varje dag längre, men varannan/var tredje. Helt plötsligt kan dom bara dyka upp!

Är Sheeba steriliserad? Om inte så kan hon ha sprungit extra långt bort i jakt på hankatter. Sätt inte bara lappar i närområdet, utan sprid ut dom ordentligt. Samt annons i tidningen med bild, iaf en gång i månaden under några dagar. 

Håller tummarna för våra katter!

Ojoj, här verkar jag ha trampat på en öm tå. Eftersom alla dina katter sprungit bort och du inte vet om att det är vanligt att katthemskatter har sönderfrusna öron, att man KASTRERAR även honkatter så tänker jag våga mig på ett par till gissningar: Du utfodrar katterna med Friskies? Du bor på landet? Du tror att en honkatt bör ha fött en kull innan man kastrerar den? Har jag rätt?

Ditt andra inlägg vill jag bemöta med att det är rätt svårt att mäta en katts lycka, men att det är rätt lätt att mäta om den lever eller inte.

Det jag skriver till TS kan verka hårt, men jag blir förbannad när djur far illa. Vilket de gör när man släpper ut dem vind för våg. 
  • PumpkinQueen
    Lizzan89 skrev 2012-01-04 11:20:49 följande:
    Du trampade helt klart på en tå när du kom med dina idiotiska påståenden till någon som är orolig och söker hopp. Absolut ingen medmänniska överhuvudtaget.. bara en ren besserwisser som tror du vet mer än du gör och enbart är ute efter att provocera.

För övrigt: Jag bor inte på landet, jag utfodrar mina katter med foder från djurbutiken, jag kastrerar/steriliserar (or whatever) mina katter direkt . Så du hade nog så fel du bara kunde ha minsann.

Alla mina katter har inte "sprungit bort"!

Numera har jag innekatter då jag bor i lägenhet, även om jag egentligen tycker det är orättvist mot dom. Men jag vill inte släppa ut dom i detta område då det finns en hårt trafikerad väg i närheten. Hade jag bott mera avsides nära skogsområden, där det är lugnare, då hade katterna fått vara ute.

Jag är uppvuxen på landet och har där alltid haft utekatter.  När vissa av dom "sprungit bort" har dom alltid kommit tillbaka inom rimlig tid (och rimlig tid för en katt kan vara flera månader). 
    Alltså, dom har bara varit ute på helt, för katter, normala äventyr.

Katter är födda till och anpassade för att vara utomhus, förstår inte hur du kan fått för dig annat? Det spelar ingen roll om dom föds upp till inomhuskatter, instinkten att vara ute finns där ändå och den kommer man inte ifrån. Och ingen av mina katter har, trots närmare 30 minusgrader och då dom varit ute på vift i säkert mer ett par veckor i sträck, kommit hem med sönderfrusna öron. ALDRIG hänt!

Är det kallt, blött och obehagligt så hitta katter ställen att gömma sig och värma sig på. Det ligger i deras natur.
    Så i dom fall som katterna blivit sönderfrusna beror det förmodligen på att dom på något sätt skadats och inte kunnat söka skydd!
    Katten kommer från ett helt annat klimat än Sverige, så nej. De är inte anpassade till våra vintrar. Googla det, om du inte tror på mig.

Om man bryr sig om sina katter så vill man inte att de upplever obehag. Så himla enkelt är det.
  • PumpkinQueen
    Ringtail skrev 2012-01-04 11:50:58 följande:
    På vilket sätt tycker du att ditt inlägg är relevant för TS situatuion just nu? När någons katt är försvunnen och  personen är jätteorolig så kanske det inte är läge att börja skuldbelägga och hojta om hur braaaa katten hade mått om den hade varit innekatt.

Om du verkligen ville påverka så hade du kunnat vänta tills TS katt dyker upp igen och då vänligt påpeka att det kanske är i både TS och kattens intresse att den får hållas inne i fortsättningen. Att gå på och propagera för innekatter på det där burdusa sättet i en sån här tråd gör absolut inget för din sak.
    Det är relevant eftersom det förhoppningsvis lär TS och andra som läser vad som händer (i många fall) om man har utekatt. Det är min förhoppning att det leder till att färre katter slipper lida samt att antalet hemlösa katter minskar. Detta lidande är nämligen helt onödigt och skulle kunna förhindras, om folk verkligen ville.

Detta är viktigt för mig, eftersom jag är djurvän och hatar att uppleva att människor lider på grund av människors ignorans, snålhet och/eller bekvämlighet.
  • PumpkinQueen
    Catbride skrev 2012-01-04 12:20:02 följande:
    Japp, PumkinQuuen, alla som släpper ut sin katter är dåliga kattägare.... NOT!! Jag hade mina 2 RASKATTER som innekatter i 5 år innan de flyttade till mina föräldrar där de fick känna på utelivet. Lyckligare å mer harmoniska katter har jag aldrig sett! De är friskare, vackrare päls, gosigare å socialare sen de fick gå å komma som de vill. De är KASTRERADE, äter "märkes"mat, vaccineras å veterinärkollas regelbundet. Nu tillbaka till sakfrågan: TS jag hoppas å tror att din katt kommer tillbaka, den yngre av mina katter försvann för 5 år sedan i början av februari, det var -25 grader i Norrland då å snöade dryga halvmetern på en vecka. Efter 17 dagar kom hon hem igen, lite lättare än när hon försvann, å tyvärr med lite köldskadade öron, med frisk å kry i övrigt. Hon hade följt med grannarnas flyttbil mest troligt och gått 3.5 mil hem igen. Är din katt dessutom van vid att vara ute så har hon ju pälsen för det. Om min katt försvunnit/dött så ångrar jag ändå inte att de får gå ute, hellre se en lycklig katt (som jag ju såg att hon var) än att hon ska tvingas bo som innekatter å vara deprimerad. (för den här katten var inte skapt som innekatter, hon otrivdes nåt enormt).
    Ja, du låter ju som en fantastisk kattägare. Verkligen. Ungefär lika bra som tjejen ovan som lät katten få så pass mycket karies att de behövde dra ut dess tänder. Ni är verkligen jätteduktiga, allihop.
  • PumpkinQueen
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-01-04 14:58:08 följande:
    Min "stackars" katt levde i 17,5 välmående år. Inte tror jag han tog så mycket skada direkt. Snarare tycker jag synd om dina katter som aldrig får vara ute!
    Och jag känner en "stackars" tant som rökte hela livet och hon blev 103 år gammal. En annan som jag känner rökte under graviditeten och barnet föddes friskt. Alltså kan det ju inte vara så farligt med cigaretter! Det är mer synd om er som aldrig får uppleva nöjet med att röka!

...eller haltar resonemanget ovan, tycker du?
  • PumpkinQueen
    Csillag skrev 2012-01-04 15:31:39 följande:

Våran...

Ditt användande av ordet "for" istället för "åkte" får mig att tro att även du är från Norrland. Kan det stämma? Suzy QX, hur är det med din hemort? Ligger den också "norröver"?
  • PumpkinQueen
    Catgodess skrev 2012-01-04 16:01:24 följande:
    Kan upplysa dig om att Karies är rätt vanligt bland katter och att det inte var med flit som jag lät Mysan få karies. Ser det iallafall som mer humant att låta henne slippa två onda hörntänder och må bra än att låta dem sitta kvar och hon knaprar fortfarande i sig kvalitetstorrfoder med god aptit.Jag brukar inte rota runt i munnen på mina katter i tid och otid men det kanske du gör vad vet jag och hur fan skulle jag sett de små hålen som satt nere vid tandköttskanten på INSIDAN!
    Kan dessutom tala om att när kattaskrället blev dödsjuk av en annan orsak så spenderade jag 4000 som inte hennes försäkring täckte på INTENSIV-VÅRD. Är du bara ute för att få andra att må dåligt och dessutom annonym kan du vara tyst anser jag!

Det var dessutom inte min katts karies som var huvudfrågan, jag ville bara påskina att kan en gammal katthona som är stel och inte helt i tipptopp överleva så finns det goda chanser för flera att göra det.
    Eftersom karies är vanligt bland katter så kollar man upp det hos veterinären när man är där för den årliga vaccineringen. Man kan även se till att hålla katternas tänder rena, genom att ge dem kycklingvingar. Vissa borstar till och med tänderna på katten.

Sen är 13 faktiskt inte en så himla gammalt för en katt. Visst, det är ju ingen ungdom, men så fasansfullt antikt är det inte.
Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.