PumpkinQueen skrev 2012-01-04 11:08:51 följande:
Ojoj, här verkar jag ha trampat på en öm tå. Eftersom alla dina katter sprungit bort och du inte vet om att det är vanligt att katthemskatter har sönderfrusna öron, att man KASTRERAR även honkatter så tänker jag våga mig på ett par till gissningar: Du utfodrar katterna med Friskies? Du bor på landet? Du tror att en honkatt bör ha fött en kull innan man kastrerar den? Har jag rätt?
Ditt andra inlägg vill jag bemöta med att det är rätt svårt att mäta en katts lycka, men att det är rätt lätt att mäta om den lever eller inte.
Det jag skriver till TS kan verka hårt, men jag blir förbannad när djur far illa. Vilket de gör när man släpper ut dem vind för våg.
Du trampade helt klart på en tå när du kom med dina idiotiska påståenden till någon som är orolig och söker hopp. Absolut ingen medmänniska överhuvudtaget.. bara en ren besserwisser som tror du vet mer än du gör och enbart är ute efter att provocera.
För övrigt: Jag bor inte på landet, jag utfodrar mina katter med foder från djurbutiken, jag kastrerar/steriliserar (or whatever) mina katter direkt . Så du hade nog så fel du bara kunde ha minsann.
Alla mina katter har inte "sprungit bort"!
Numera har jag innekatter då jag bor i lägenhet, även om jag egentligen tycker det är orättvist mot dom. Men jag vill inte släppa ut dom i detta område då det finns en hårt trafikerad väg i närheten. Hade jag bott mera avsides nära skogsområden, där det är lugnare, då hade katterna fått vara ute.
Jag är uppvuxen på landet och har där alltid haft utekatter. När vissa av dom "sprungit bort" har dom alltid kommit tillbaka inom rimlig tid (och rimlig tid för en katt kan vara flera månader).
Alltså, dom har bara varit ute på helt, för katter, normala äventyr.
Katter är födda till och anpassade för att vara utomhus, förstår inte hur du kan fått för dig annat? Det spelar ingen roll om dom föds upp till inomhuskatter, instinkten att vara ute finns där ändå och den kommer man inte ifrån. Och ingen av mina katter har, trots närmare 30 minusgrader och då dom varit ute på vift i säkert mer ett par veckor i sträck, kommit hem med sönderfrusna öron. ALDRIG hänt!
Är det kallt, blött och obehagligt så hitta katter ställen att gömma sig och värma sig på. Det ligger i deras natur.
Så i dom fall som katterna blivit sönderfrusna beror det förmodligen på att dom på något sätt skadats och inte kunnat söka skydd!