• Anonym

Pergotime

min ÄL blev förskjuten från i vanliga fall runt dag 11-13,
    men med Pergotime blev det dag 17-18...så längre cykel då

• Anonym

ni som tagit Pergotime flera gånger
    har ni fått ÄL på samma dag alla gånger?
    jag har i vanliga fall ÄL på dag 12
    med första dosen Pergotime blev det på dag 17

• Anonym

överstimulerad igen Rynkar på näsan
    VUL visade 3 fina äggblåsor o då får man inte försöka, samlagsförbud!
    Hon tyckte inte att jag ska fortsätta med Pergotime längre.
    Så nu blir nästa steg IVF för oss, läkaren menade att vi skulle ringa själva o börja så snart som möjligt, ingen tid att förlora...så jag ringde en klinik o fick tid 7/2.

• Anonym
    Anonym (pergo) skrev 2012-01-09 19:27:14 följande:
    Nej va tråkigt =(  men va skönt att ni fick tid så fort ändå... här är väntetiden 3månader....
    jag va inne på vul idag och äl är på g... nu va det bara att mysa på!!
    Lycka till!
    Hur många äggblåsor hade du, 1 stor eller?
    Jag måste göra IVF med egna pengar eftersom jag fyllt 40, kanske därför det går lite snabbare.
  • Anonym
    Guffi skrev 2012-01-13 16:04:55 följande:
    Hej!
    Jag hoppar in här också om det är ok. Går på utredning och ska på vul på måndag. Om den inte är tillfredsställande ska jag börja med pergotime..

En fråga jag har efter att ha läst tråden är varför det är samlagsförbud om man är överstimulerad? Å vad innebär det? Väldigt ny på detta så orkar ni förklara är jag tacksam!

Håller tummarna för er alla! :)
    Min läkare sa att om det är en eller två äggblåsor så får man försöka, vid två är det risk för tvillingar.
    Men om det är 3 eller fler (då är man alltså överstimulerad!) får man samlagsförbud1
    Detta för att det finns risk för trillingar o större risker...men i min ålder (40) borde inte risken för att alla äggblåsor faktiskt släpper ägg, att alla kanske inte är så bra kvalitet, o att alla 3 ska befruktas borde vara helt sanslöst liten risk tycker jag (o många här på FL o vänner!)...så vi har faktiskt trotsat förbudet!!
    En del tjejer som tar Pergotime får inte ens gå på VUL, så då undrar man varför jag ska få förbud egentligen!
    Vi har försökt bli med barn i 1½ år nu o haft ett missfall för 1 år sen.
    Om vi inte lyckas nu blir det IVF!
  • Anonym
    Balder14 skrev 2012-01-22 00:39:14 följande:
    VUL såg väldigt bra ut. Jag hade 4 mogna ägg som var mellan 14mm till 21mm. Jag fick även en spruta denna gången. Tog ett ägglossningstest på kvällen och det var positivt. Vi hade sex 2 dagar sedan fick jag en fruktansvärd mensvärk och även blod. Nu har jag haft små blödningar i ett dygn. Vad beror detta på? Kan jag vara gravid ändå?
    Jag hade 3 äggblåsor på 13,17 o 18 o vi fick sexförbud!
    Precis som första Pergotimegången....
    konstigt att det är så olika direktiv?!!

Efter första Pergotime fick jag konstiga blödningar, först lite som började ca 3-4 dagar efter ÄL o varade i kanske 2-3 dagar...o sen 14-15 dagar efter ÄL (då ju mensen borde kommit) men då blödde det bara en halv dag...så skumt!!
    Så jag vågade inte påbörja nästa Pergotimeomgång förrän 2 månader efter första, när jag till slut fick vanlig mens.
  • Anonym
    Balder14 skrev 2012-01-22 21:19:35 följande:
    Det är 4:de månaden jag har tagit pergo nu. Om det inte funkar denna gången så hoppas jag på att de undersöker mina äggleder. Men när jag var hos läkaren så lät det som om jag redan var gravid för äggen och slemhinnan såg så bra ut, så det skulle inte vara några problem. Men nu blir orolig när jag haft lättare blödningar i 1 ½ dag. Det har nu upphört.
    Ja det är konstigt att läkare ger olika direktiv...
    Men denna gång trotsade vi förbudet förresten!!Flört
    Sista chansen innan IVF.
    Jag är på ÄL +11 idag o testade imorse mycket svagt streck positivt!!!
    BIM är om 3-4 dagar...så jag hoppas att strecket ska bli starkare o att det äntligen ska bli vår tur nu!!
  • Anonym
    Balder14 skrev 2012-01-22 21:51:36 följande:
    STORT GRATTIS!!!!
    Jag hoppas jag kan dela din glädje om några veckor.
    Hade vart kul att följa er resa.
    Lägg gärna till mig som vän ;)
    Tack!!
    Hur gör man då?
    Lägger till som vän?!
  • Anonym
    pingla1991 skrev 2012-01-23 07:49:59 följande:
    Hej!
    Har precis ätit min första kur med pergo och är idag på dag 14 utan någon som helst stegring :(
    När fick ni stegring?När är hoppet ute för denna gång? 
    Jag fick ÄL först på dag 18 första kuren o på dag 16 nu sist. (utslag på stickan en dag före alltså)
    annars har jag ÄL runt dag 12
  • Anonym
    Matilda03 skrev 2012-01-23 18:35:26 följande:
    Hej Pingla!

Jag tänkte bara säga att jag är i samma sits, är idag på dag 15 utan stegring men det verkar ju  vanligt att äl kommer lite senare. Annars verkar ju dubbelkur funka bättre för en del också. Hoppas att du får stegring snart!
    pingla1991 skrev 2012-01-23 19:58:45 följande:
    Känner mig helt nere:( Hoppas de kommer för oss båda! Är ju första kuren så har inga jätte förväntningar men innerst inne så är de klart att man hoppas som innevassen...
    Men har ni inte gjort VUL för att räkna blåsor? Runt dag 13-14 i cykeln vill min göra det...sen fick jag komma tillbaka på dag 16 första kuren för att se hur de växte....(men sen var det 3 st o då fick vi sexförbud Obestämdbåde kur 1 o kur 2, men denna gången var vi olydiga o det verkar som om jag är gravid Drömmer!! )

Vid VUL brukar läkaren kunna se när ÄL ska bli.
  • Anonym
    Anonym (Mammsen) skrev 2012-11-26 19:44:31 följande:
    Hej alla!

Jag ville bara skriva lite om mina graviditeter och erfarenheter av Pergotime för att kanske kunna skänka lite hopp till er som försöker i bebisverkstan! Jag ska tillägga att jag inte har pco!

Jag hade inget problem med att bli gravid med mitt första barn. Men när vi skulle försöka med 2:an så gick det inte, månaderna sprang iväg och vi lyckades aldrig (trots ÄL test varje månad). Jag har regelbunden ÄL, men det tog sig alltså inte. Jag var till min BM som skrev ut Pergotime för att "boosta" min ÄL. Jag hade NOLL förhoppningar men jag blev gravid på första försöket (enkel dos)! Resultatet blev en flicka.

Nu har vi försökt att bli gravida igen sen i somras utan att lyckats. Min BM skrev därför ut Pergotime igen till mig. Jag försökte att tänka att jag inte skulle bli för besviken om det inte skulle ta sig på första försöket igen. Men....jag blev gravid igen på första försöket (enkel dos)!! Så Pergotime har verkligen fungerat för mig!

Jag vet inte hur många bebisar det är denna gång

Jag har tidigare haft rätt lätt att bli gravid men nu har vi försökt i ett år utan att lyckas trots regelbunden mens och äl och även jag fick Pergotime för att boosta min äl ( är 40 år ). Har precis fått mensen och undrar nu vilken dag du började äta tabletterna, dag 3 el 5? Min bm sa att det var vilket som...?
  • Anonym

Bm får ej skriva ut Pergotime. Det måste stå fel. quote=69015641][quote-nick]Swagger skrev 2013-03-03 11:13:44 följande:[/quote-nick]

Anonym (Mammsen) skrev 2012-11-26 19:44:31 följande:
    Hej alla! Jag ville bara skriva lite om mina graviditeter och erfarenheter av Pergotime för att kanske kunna skänka lite hopp till er som försöker i bebisverkstan! Jag ska tillägga att jag inte har pco! Jag hade inget problem med att bli gravid med mitt första barn. Men när vi skulle försöka med 2:an så gick det inte, månaderna sprang iväg och vi lyckades aldrig (trots ÄL test varje månad). Jag har regelbunden ÄL, men det tog sig alltså inte. Jag var till min BM som skrev ut Pergotime för att "boosta" min ÄL. Jag hade NOLL förhoppningar men jag blev gravid på första försöket (enkel dos)! Resultatet blev en flicka. Nu har vi försökt att bli gravida igen sen i somras utan att lyckats. Min BM skrev därför ut Pergotime igen till mig. Jag försökte att tänka att jag inte skulle bli för besviken om det inte skulle ta sig på första försöket igen. Men....jag blev gravid igen på första försöket (enkel dos)!! Så Pergotime har verkligen fungerat för mig! Jag vet inte hur många bebisar det är denna gång
    BM är ju inte läkare. Trodde de bara hade dispens att skriva ut preventivmedel. Vad genomgick du för undersökningar innan din BM skrev ut pergotime?[/quote]
    Swagger skrev 2013-03-03 11:13:44 följande:
    BM är ju inte läkare. Trodde de bara hade dispens att skriva ut preventivmedel. Vad genomgick du för undersökningar innan din BM skrev ut pergotime?

Svar på tråden Pergotime