• Anonym (***)

Pergotime

Hej alla!

Det verkar väldigt olika hur Pergotime ges och när! Jag har ägglossning, har blivit gravid men det har tyvärr slutat i missfall.
    Jag tog kontakt med en klinik och redan på första besöket skrev hon ut Pergotime. Berättade hur lång min cykel är och att vi försökt ca 1.5 år. Hon tyckte att jag hade väldigt kort period (10dagar) mellan första menstruationsdag och äl, då kan det tydligen va så att ägget  och slemhinnan egentligen inte har hunnit växa till sig riktigt. Inga prover togs då, visst en snabbvisit för en "titt" blev det.

Jag fick komma tillbaka på mensens tredje dag för blodprov. Samma dag som jag började med Pergotime och åt dessa i 5 dagar (åt mellan 30/1 å 3/2). Imorgon ska jag på återbesök för att få besked på blodprov och misstänker att hon även ska kolla äggblåsor. Inget hon nämnde, men det är 12:te dagen...
    Fortfarande ingen äl så hoppas att äggen växer.

För min del kan jag säga att har jag 3 äggblåsor och får förbud - då sexar jag ändå! Risken är liten att alla ska sätta sig och skulle det ske, då överväger jag att behålla dom alla eller göra en fosterreduktion som en annan tjej gjort härinne. Twins behåller jag utan tvekan.

Hoppas vi kan följas åt och se hur det går!
    Kram på er!

• Anonym (***)

Ingen aning men det verkar som om dom flesta har fått lite förskuten ÄL. Kan säga att jag började testa igår, jag har inte lust att missa ÄL-chans! Hellre lägger jag dom extra kronorna på ÄL-test!
    Jag kör med testlagret och börjar det visa svaga streck så gör jag över till CB-test.
    Visst - dom är dyra men jag kan tycka har man inte råd med dom ... hur har man då råd att ha barn?!?   ;)

Nu håller vi tummarna HÅRT!!!!

• Anonym (***)

Man mäter inte själva äggen utan äggblåsan. Vad jag har läst så är det vanligt att äggblåsan är 18-20mm när ägget släpps. Har man fått Pergotime brukar tillväxten bli lite längre så blåsan blir 20-22mm innan den släpper ägget. Ägget hinner då mogna lite till. Jag har tydligen problem med att min äggblåsa släpper ägget tidigt. Då är ägget inte tillräckligt moget kan man säga, inte riktigt livsdugligt.

Tillväxttakten är däremot individuell, hittade följande info i en annan länk:
    "I början av äggmognaden kanske de växer 1 mm per dag i bästa fall och i slutet kan de växa fortare. Uppåt 3 mm."  (note... dom pratar om äggblåsan)

Jag har varit på återbesök idag. Förra cykeln hade jag äl dag 10/11 men nu är jag på 13 och ännu ingen äl.
    Blodproverna visade inga avvikelser som skulle behöva medicineras. Hon gjorde VUL och såg en äggblåsa på 15mm och beräknade äl till tidigast söndag. TYPISKT!!!! Gubben ska iväg så det är lördag natt som gäller och sen får jag hålla tummarna för att det är sekret som är rätt och att dom små rackarna har lust att leva och ligga å vänta!!! ;)

Sen tyckte jag det va lite småkul... Innan VUL-et sa jag till henne att där är ett ägg på höger sida men det har inte släppt ännu. Känner lite ilningar men inte tillräckligt ont för ÄL. OCH - det bekräftade hon.
    Äggblåsan på 15mm satt på höger sida och slemhinnan hade bra tillväxt. Vänster sida var lite mindre.
    Jag är så glad att jag har trott rätt med mina äl-känningar!!!!

• Anonym (***)

Nu fattar jag INGENTING!!!!!

Barnmoskan sa igår kl 09:20 att äggblåsan va 15 mm och att ägget troligen skulle släppa tidigast söndag.
    MEN igår kväll vid 17-tiden så tog jag ändå ett äl-test från CB och där blev en glad gubbe?!? Hur i hundan ska man tolka informationen man får.....     

• Anonym (***)
    kajsaa skrev 2012-02-13 12:49:20 följande:
    Ja som jag gissade fanns det ingen större tillväxt på äggblåsorna. :( trist. Min läkare och jag satt länge och pratades vid.. vi tog beslutet om att lämna pergotime bakom oss och istället gå över på sprutbehandling. Någon annan här inne som skall göra det samma?
    Ohhh... va tråkigt! Nej, jag har inte kommit så långt ännu och Pergo verkade ju funka någorlunda så jag får väl ge det en chans till!
    Håller tummarna för att det funkar med sprutor för dig!!!!  Styrke-Kram!
  • Anonym (***)

Liten uppdatering förresten... Här missade vi nog ALLA chanser pga läkarens uttalande att äl tidigast söndag!
    När jag kom därifrån, ringde jag min sambo och berättade. Han ändrade sin plan att åka iväg på söndagen och åkte istället på torsdagen!!!! Torsdag kväll hade jag glad gubbe på CB test som jag skrev.
    Ringde sambon och då kunde han inte ändra tillbaka igen så han va iväg till söndag em.
    Myste på söndagen men tror vi missade hela äl pga läkaren - känns så trist!

• Anonym (***)

Hej Längtan!
    Kul att en till dyker upp här - som du säger, är så skönt att veta att man inte är ensam. Själv har jag svårt att prata med vänner om detta, här kan behöver jag inte "visa" vem jag är och det känns enklare på något sätt.
    Trots allt, det är jobbigt och svårt. Andra säger "Ah, tänk inte på det så löser det sig ska du se" MEN så jäkla enkelt är det inte. För min del känns det som om detta är i huvudet hela tiden jag är vaken.
    Jag sitter på jobbet och känner efter, hoppas att mensen inte kommer. Planerar sex på kommando.
    Och det sista är inte alltid det lättaste. Min gubbe har helt knäppa arbetstider. Stiger upp 03:30 och kommer hem cirka 18:30! Kan mycket väl förstå att han inte har "sex-mood" dom dagar han jobbar!

• Anonym (***)
    isadora81 skrev 2012-02-15 10:06:04 följande:
    Jag är på dag 10 idag och igår tog jag sista pergotabletten. Idag tog jag ägglossningstest och efter ca 30 sekunder så var teststrecket hälften så starkt som kontrollstrecket, men efter ca 5 minuter så var det lika starkt som kontrollstrecket. Kan jag ha ägglossning redan?

Oj Oj OJ!!! Kan bara säga att jag UTAN pergo hade äl dag 10. Det låter lite tidigt...  Känner du av din äl på något annat sätt i vanliga fall och har du iså fall samma symptom du? Jag hade nog dubbel-kollat med ett CB test eller föst - testa med en sticka till om ett par timmar. Ring din BM och kolla annars om du kan få ett VUL idag.

Kram kram

• Anonym (***)

Då får det bli mycket mys dom kommande dagarna..!!   Flört Kör varannan dag, då hinner simmarna återhämta sig bra mellan loppen!

Håller tummarna för dig!

• Anonym (***)

Hej Bunny S!

Så ledsen för din skull! Jag har tidigare haft 2 mf i v6 och 7 och 1 mer eller mindre direkt. Hann plussa på BIM men sen va det kört så vet hur du känner dig.

Jag fick Pergo för att få lite extra krut i äggen så förhoppningsvis förlängs min äggmognad. Jag hade äl dag 10/11 innan nu blev det nog 13 eller 14. Fortfarande lite kort tyvärr. Skulle önska den blev 16-18 dagar...

Generellt verkar det som om alla får längre mognadsfas för äggen men att luteralfasen blir "normal" ca 14 dagar.

Håller tummarna för dig!!!!

• Anonym (***)
    Bunny s skrev 2012-02-20 13:51:57 följande:
    Hej anonym (***) hur mår du? Själv börjar det kännas bättre. Ikväll är det 9 dagar sen missfallet. Längtar tills hcg sänks så jag kan få äl igen. Provade du med gravtest efter för att se hur lång tid det tog innan det blev negativt? Isf hur fort gick det? Provade en vecka efter men det var ett ganska starkt plus.
    Okej så du har alltså inte pco? Jag har det men fick äl och blev gravid innan jag hämta ut pergo.
    Ska börja med förSta omgången när min kropp insett att jag inte är gravid längre.

Men 13-14 dagar borde väl räknas som bra då det "normalaste" är en cykel på 28 dagar med äl dag 14? Hoppas allt går bra för dig! Skriv gärna och berätta :) kram!
    Tack - jag mår okey nu men då....USCH!!!!  Nej jag testade inte, hade inte ens lust att ha sex och ville knappt tänka på barn då. Tur att man ändrar sig!  :)

Jo, det är normalt men ju längre dom växer ju bättre är det... En del har ägg som inte släpper förrän ca 22mm, brukar bli att äggen "gror" längre innan dom släpper med Pergo. Verkar som många får äl 16-18.

Förstår hur du känner dig! Sen vet jag inte vad dina läkare sa efter MF. Jag fick dubbla bud... En del sa "ni måste avvakta en menstruation" andra sa "kör redan nästa äl om ni vill, kroppen är nu beredd"....
  • Anonym (***)
    Bunny s skrev 2012-02-20 17:05:26 följande:
    Skönt att höra! Här är det också okej så länge jag inte tänker på det.
    Ja, jag har också hört att många får dag 16-18. Undra om inte får längre ändå, har jag en cykel utan att en mens hoppar över så har jag mellan 31-38 typ. Alltså sen äl. Men behöver senare äl verkligen betyda ett bättre om mer moget ägg? Kan det inte vara så att äggformaden börjat senare än normalt i cykeln eller rejält mycket långsammare? Så ett ägg som släpper typ dag 25 är lika moget som för den vars ägg släpper dag 14 varje månad? Sen så undrar jag om pergo, sägs det att ägget blir bättre kvalité av det? Alltså även för dom som inte har för "snabb" äl? Stämmer det att pergo ger lite ökad missfallsrisk? Känns som jag har många frågor att ställa min bm. Men jag måste säga att jag tvekar på hennes kunskaper, hon sa till mig att ha sex dag 11 och 13 (bara!) i cykeln, som om det var självklart att få äl dag 14. Helt otroligt. Vet ju att spermier kan leva upp till så mycket som en vecka (dock sa hon Max 5 dagar), men det är ju kan och ingen garanti, så jag menar att säger hon sådär till folk är ju risken att man aldrig lyckas med pergo :s
    Jag mådde skitdåligt efter missfallet och mår dåligt fortfarande, sjukskrev mig 8 dagar för att få ligga hemma och gråta men jag känner faktiskt tvärtom än du, vill bara börja om NU! Hjälper mot min sorg om jag får bli gravid så snart som möjligt igen.
    Det där med när man ska börja om, hon på gynakuten sa att vi kunde försöka men att missfallsrisken ökar lite. Men så läser man många som säger tvärtom här men framför allt som lyckats direkt och fått behålla det. Så nej vänta funkar inte för mig :p
    Kan tyvärr inte svara på dina frågor gällande hur ägget mognar när man har äl dag 25   :(

Men din BM - kan du inte byta?? Henne hade jag absolut INTE litat på. Känner du av din äl eller får stegring på stickor när du väl har den? Jag hade kört varannan dag så simmarna hinner återhämta sig och absolut inte lyssnat på henne vad det gäller när ni ska ha sex!!!

Själv har jag sökt privat. Ansluten till högkostnadsskyddet så totkostnad blir ändå inte mer än 1100... till en början...   ;)
  • Anonym (***)
    Bunny s skrev 2012-02-22 13:15:54 följande:
    Jag ska byta. Känner att det finns bättre :p jag går också privat och har kommit upp i det skyddet, så himla skönt!! :D på fredag ska jag tillbaka och se om allt ser bra ut efter mf. Ska fråga om jag får lämna blod. Vill gärna veta hur mitt hcg gått ner. Fast det här är på sjukhuset och inte hos min privata klinik :) ska bomba henne med frågor ;) har en tid igen fredagen efter på min klinik och ska prata lite pergo. Kolla om det börjat mogna nåt ägg. Så skönt med privata. Känns som om det är öppet att komma och kolla det ena och det andra som man vill :p
    Hur ligger du till i din cykel nu? Första kuren med pergo eller hur var det?
    Håll med om en sak... ju mer man frågar och ju fler svar man får - ännu fler nya frågor dyker upp i huvudet!

Jo det är min första kur så hur jag ligger till... ingen aning egentligen! Idag är det dag 26 å inget konstigt.
    Igår fick jag världens huvudvärk och det brukar jag ha vid mens. Förra perioden va 27 och tittar jag bakåt så va det sen 25, 26, 26. Men vad som nu händer med pergo...???
    Fast ärligt så tror jag inte det blev något. Känner mig mindre gravid än när jag inbillar mig att det tagit!  Flört

Har du slutat blöda ännu?
Svar på tråden Pergotime