• Anonym (pergo)

Pergotime

Anonym skrev 2012-01-09 20:53:47 följande:
    Lycka till!
    Hur många äggblåsor hade du, 1 stor eller?
    Jag måste göra IVF med egna pengar eftersom jag fyllt 40, kanske därför det går lite snabbare.
    Tack! ja 1 stor!  aha okey då förstår jag!! hoppas verkligen att det går vägen för er
  • Anonym (pergo)
    MammaEmelie skrev 2012-01-13 22:31:34 följande:
    Jag åt pregotime en omgång och blev gravid direkt. Min läkare sa till och med till mig att det inte var så stor chans att jag skulle bli gravid den månaden då hon inte hittade tillräckligt stora äggblåsor. Tydligen kunde jag det ;)
    Lycka till TS och alla ni andra! Hoppas ni blir gravida snart! 
    gud va härligt att höra! är det någon som vet hur stor chansen är att det tar sig?
  • Anonym (pergo)
    Guffi skrev 2012-01-14 15:33:41 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Ja, om man inte ens undersöker äggblåsorna på alla  vid en sån behandling så är det ju märkligt att de kommer med såna förbud..

Jag håller tummarna för att det går vägen för er!
    jag var inne på VUL plus att jag skall ta blodprov... verkar vara väldigt olika det där... :/ men va fasen om jag hade fått  förbud... så hade jag nog oxå kört på Solig
  • Anonym (pergo)
    Balder14 skrev 2012-01-15 22:05:00 följande:

Hej underbara människor!

Så skönt att läsa om er/oss som är i samma situation..
    Jag har ätit min 4 pergotime omgång och ska på VUL på onsdag...
    Jag fick även en spruta sist jag var på VUL för att äggen skulle få en "extra skjuss", men det hjälpte inte :(
    Nu hoppas och hoppas jag att det ska "ta sig" snart.
    Vi har försökt i 2 år i april...

Hej själv! Håller alla tummar för er imorgon! blir det inga ägg eller är det bara att det inte tagit sig?
  • Anonym (pergo)
    Balder14 skrev 2012-01-17 23:00:52 följande:
    Jag får ägg varje månad men det vill inte ta sig. Imorgon blir det VUL och tänkte även använda ägglossningstest denna gången. Vet någon vad nästa steg är när inte Pergotime funkar?
    hoppas att det såg bra ut för er på vul?! För min del om det inte tar sig nu så blir det ivf... men det verkar vara lite olika det där... jag provar bara pergo under tiden jag väntar på att få en tid till ivf...
  • Anonym (pergo)
    Anonym (Em) skrev 2012-01-19 22:56:24 följande:
    Hoppar oxå in här i tråden, Har pcos och har under hösten gått på pregotime en enkl, en dubbel, en trippel utan resultat! Men nu senast när jag gjorde vul så såg man att jag hade en spontan ägglossning på g:) det är verkligen olika kontroller vid behandlingen har jag märkt!! Går inte detta vägen nu så är nästa steg sprutor som hjälper äl:)
    ja välkommen hit! åh hoppas att det blir en spontan bebis för er nu då!!! Skrattande
  • Anonym (pergo)
    Balder14 skrev 2012-01-22 00:39:14 följande:
    VUL såg väldigt bra ut. Jag hade 4 mogna ägg som var mellan 14mm till 21mm. Jag fick även en spruta denna gången. Tog ett ägglossningstest på kvällen och det var positivt. Vi hade sex 2 dagar sedan fick jag en fruktansvärd mensvärk och även blod. Nu har jag haft små blödningar i ett dygn. Vad beror detta på? Kan jag vara gravid ändå?
    oj min första tanke va nidblödning... men den kommer väl inte så tidigt utan en vecka senare ungefär va... om jag hade varit du så hade jag ringt läkaren imorgon...
  • Anonym (pergo)
    Anonym skrev 2012-01-22 21:35:29 följande:
    Men denna gång trotsade vi förbudet förresten!!Flört
    Sista chansen innan IVF.
    Jag är på ÄL +11 idag o testade imorse mycket svagt streck positivt!!!
    BIM är om 3-4 dagar...så jag hoppas att strecket ska bli starkare o att det äntligen ska bli vår tur nu!!
    åh gud va roligt!!! GRATTIS!!!
  • Anonym (pergo)
    pingla1991 skrev 2012-01-23 07:49:59 följande:
    Hej!
    Har precis ätit min första kur med pergo och är idag på dag 14 utan någon som helst stegring :(
    När fick ni stegring?När är hoppet ute för denna gång? 
    vad jag har förstått så kan det bli lite försenat med pergo... jag tog aldrig några tester denna gång... utan va inne på vul på dag 14 och då sa läkaren att äl va på väg, han rek mys dag 14,15,16 men har även läst att en del har fått sin äl dag 17 också!
  • Anonym (pergo)

Första pergo kuren blev en miss.... provar en omgång till!!!

• Anonym (pergo)

ja verkligen underbart att höra era historier!!! nu kämpar vi på flickor!!! Snart borde det vara våran tur oxå!!!

• Anonym (pergo)
    kajsaa skrev 2012-02-06 12:25:01 följande:
    Herre gud! Idag är det sista dagen på min trippelkur pergotime. Jag gjorde ett äl-test mest för skojs skull (då jag ska till vul i veckan) och där var ett svagt streck! fatta jag är glad, för att jag har inte haft ägglossning sen jag var typ 18, idag är jag 25! Även om inte detta resulterar i ett bar, så vet jag i alla fall att där blev ett litet streck! Jag vet inte varför jag skriver, ville bara dela med mig med någon! <3
    åh va roligt!!! hoppas verkligen att det ser bra ut på vul nu då!!! håller tummarna!
  • Anonym (pergo)

va inne på vul idag... fint ägg på 19mm bara att kämpa på....

• Anonym (pergo)

Hur stora är äggen när dom släpper?  och hur fort växer dom? Någon som vet detta?

• Anonym (pergo)
    Anonym (***) skrev 2012-02-09 12:45:59 följande:

Man mäter inte själva äggen utan äggblåsan. Vad jag har läst så är det vanligt att äggblåsan är 18-20mm när ägget släpps. Har man fått Pergotime brukar tillväxten bli lite längre så blåsan blir 20-22mm innan den släpper ägget. Ägget hinner då mogna lite till. Jag har tydligen problem med att min äggblåsa släpper ägget tidigt. Då är ägget inte tillräckligt moget kan man säga, inte riktigt livsdugligt.

Tillväxttakten är däremot individuell, hittade följande info i en annan länk:
    "I början av äggmognaden kanske de växer 1 mm per dag i bästa fall och i slutet kan de växa fortare. Uppåt 3 mm."  (note... dom pratar om äggblåsan)

Jag har varit på återbesök idag. Förra cykeln hade jag äl dag 10/11 men nu är jag på 13 och ännu ingen äl.
    Blodproverna visade inga avvikelser som skulle behöva medicineras. Hon gjorde VUL och såg en äggblåsa på 15mm och beräknade äl till tidigast söndag. TYPISKT!!!! Gubben ska iväg så det är lördag natt som gäller och sen får jag hålla tummarna för att det är sekret som är rätt och att dom små rackarna har lust att leva och ligga å vänta!!! ;)

Sen tyckte jag det va lite småkul... Innan VUL-et sa jag till henne att där är ett ägg på höger sida men det har inte släppt ännu. Känner lite ilningar men inte tillräckligt ont för ÄL. OCH - det bekräftade hon.
    Äggblåsan på 15mm satt på höger sida och slemhinnan hade bra tillväxt. Vänster sida var lite mindre.
    Jag är så glad att jag har trott rätt med mina äl-känningar!!!!

Tusen tack för ditt svar!!! :)  ja hoppas hoppas att det funkar för er! :)
  • Anonym (pergo)

På mig funkade dem inte.... men nu ett år senare sitter jag här i vecka 22 :) men det var med hjälp av ivf!

• Anonym (pergo)

Hejsan! Tack så mycket! Japp det är första barnet :)

Vinter78 skrev 2013-03-02 12:20:18 följande:
    Hej! Grattis! Är det första barnet?
    Anonym (pergo) skrev 2013-02-28 11:02:58 följande:
    På mig funkade dem inte.... men nu ett år senare sitter jag här i vecka 22 :) men det var med hjälp av ivf!

Svar på tråden Pergotime