• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-06 16:27:39 följande:

Gillart! Att du gillar tråden

Hur mår du? Utifrån dina provsvar så skulle inte jag må bra...nån riktlinjer säger att behandlad hypo ska ha TSH under 1. Min läkare (fd) säger att hans erfarenhet är att de flesta mår som bäst med ett pressat TSH, alltså neråt 0, så länge T4 inte blir för högt. Men du har ju gott om space där.  
    Jag mår ganska bra, dock har jag alltid varit trött av mig och jag har svårt att gå ner i vikt, jag har alldeles just kommit till normalvikt och det har varit mycket svett och tårar över det jag tror att jag ska ringa och höra om det kanske ska tas nya prover för att se vad det ligger på och kanske höra om det går att öka till 75 mikrogram, förra gången jag käkade 75 så tyckte läkaren att värdena blev helknasiga så då blev det tillbaka till 50 jag har pendlat fram och tillbaka ganska mycket mellan 3 olika doser
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-06 18:04:56 följande:
    Jag mår ganska bra, dock har jag alltid varit trött av mig och jag har svårt att gå ner i vikt, jag har alldeles just kommit till normalvikt och det har varit mycket svett och tårar över det jag tror att jag ska ringa och höra om det kanske ska tas nya prover för att se vad det ligger på och kanske höra om det går att öka till 75 mikrogram, förra gången jag käkade 75 så tyckte läkaren att värdena blev helknasiga så då blev det tillbaka till 50 jag har pendlat fram och tillbaka ganska mycket mellan 3 olika doser

Det är ju DITT mående som ska styra! Inte provsvaren! Det verkar som en hel del läkare är livrädda för att man ska komma ner i ett pressat TSH, det är förknippat med massa biverkningar, men man har väl konstaterat att benskörhet inte är nån biverkning...1,7 i TSH och T4 på 14 ger ivarjefall gott om utrymme för höjning, och mår du bättre ska du naturligtvis ligga kvar på den dosen.
  • Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-07 11:13:40 följande:

Det är ju DITT mående som ska styra! Inte provsvaren! Det verkar som en hel del läkare är livrädda för att man ska komma ner i ett pressat TSH, det är förknippat med massa biverkningar, men man har väl konstaterat att benskörhet inte är nån biverkning...1,7 i TSH och T4 på 14 ger ivarjefall gott om utrymme för höjning, och mår du bättre ska du naturligtvis ligga kvar på den dosen.
    jag tror jag kan må mycket bättre än vad jag gör nu faktiskt som du säger så finns det ju utrymme att pressa det, så jag tror jag kör på det, när alternativet finns att må ännu bättre än "ganska bra", varför inte göra något åt det?
  • Millazzon

Favoritar tråden. Ska till läkare på måndag o påbörja utredning efter många års dåligt mående men som efter graviditeten nu har blivit värre o värre.
    Ska be o få alla provresultat o kanske kan få hjälp här att tyda dom? :)

• Scream2
    Millazzon skrev 2012-01-07 12:33:38 följande:
    Favoritar tråden. Ska till läkare på måndag o påbörja utredning efter många års dåligt mående men som efter graviditeten nu har blivit värre o värre.
    Ska be o få alla provresultat o kanske kan få hjälp här att tyda dom? :)

Ja släng in dom här så ska vi tyda!
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-07 12:20:44 följande:
    jag tror jag kan må mycket bättre än vad jag gör nu faktiskt som du säger så finns det ju utrymme att pressa det, så jag tror jag kör på det, när alternativet finns att må ännu bättre än "ganska bra", varför inte göra något åt det?

Jamen precis! Kör hårt nu, om det fattas nåt i hormon i kroppen, varför inte ersätta det? Det är ju inte knark vi knaprar i oss!
  • Vilda Tiger

Favoritar! Ny ska jg springa till datorn ich skriva ner min historia- återkommer strax! Åh, vilken bra tråd!

• Vilda Tiger

Hej igen! 

Jag ska försöka dra min historia lite kort.

Jag är 30 år. Jag har haft diabetes typ 1 sedan jag var elva. Min pappa hade psoriasis och min syster har hypotyreos sedan några år tillbaka. Jag har alltså själv en autoimmun sjukdom och har flera andra i släkten.

EN gång i mitt liv har jag lyckats gå ner i vikt till en som faller inom BMIs gränser. Det var då jag var 23. Jag är medveten om att jag åt fel åt fel då jag var yngre men sååå fel åt jag inte att jag skulle upp mot nästan 100 kg till mina 165 cm då jag gick i gymnasiet. Jag har gått upp mkt då jag väntat båda mina barn, men själv lyckats gå ner alla 35 kg jag gått upp, förutom sista gången  nu då jag gått ner 30. Det har dock var så jävla slitsamt! Jag fick ingen mjölk (har nu den senaste tiden undrat om det kan ha med den hypotyres jag tror mig ha att göra) så jag kunde inte amma mina barn

Även om jag gått ner bra mkt har jag ändå alltid 10-20 kg för mkt. Jag väger nu 78 till mina 165 cm och det är fan inte roligt att kämpa, kämpa och kämpa utan att få det man kämpar för. Jag VET hur man går ner, ,jag har gjort det flera ggr, men varför stopp HÄR?

Iaf  - sist jag gick ner efter mitt barn som kom juni 2010 så tog det bara tvärstopp helt plötsligt. Jag tränade mer och mer, åt mer och mer rätt men nej, det gick inte. Jag var då på läkarbesök för min diab och hon tog då alla prover som tänkas kan, som alltid var tredje år. Mitt TSH var då 3,0. Detta var i maj 2011. i november 2010 hade det varit 1,7 och det var i januari jag bara tvärt slutade gå ner i vikt. Under sommaren 2011 märkte jag att sådant som jag alltid älskat att göra var mer... tja, jobbigt. Besvärligt. Jag var trött, trött, trött och gick liksom i en bubbla. MIn läkare trodde det var B12brist och jag har ätit tabletter för det men det hjälper inte hur ag mår. Mitt b12värde är ju jättebra men jag är på samma plats - mår skit och vikten vägrar vika en tum, vad jag än gör. Jag har haft kontakt med näringsrådgivare och de kan inte förstå varför jag inte går ner i vikt. Jag fick göra om TSHprovet för några månader sedan, i nov 2011 och då var det 3.3. Alltså från 1.7 till 3.3 på ett år. T4fritt har gått från 15 till 14 på den tiden, inte så mkt alltså.

Men min läkare tvärvägrar... hon anser inte att jag har för låg ämnesomsättning för jag ligger ju fortfarande inom referansramen. Jag har haft med artiklar skriva av professorer och docenter om alla säger att om man är tveksam på sin diagnos så är det alltid bättre att behandla än att inte  behandla. En höjning på 1.0 är absolut en sak man ska behandla, står det, samt att om man har autoimmuna sjukdomar i släkten ska man snabbt behandla om man ens tror det finns en risk för hypotyreos.

Jag lät min läkare ta massa prover, som hon ville. Allt från EKG till järn och sänka, och de hittade ett litet blåsljud på hjärtat. Min syster sa då att det kan vara en effekt av ett högt TSH, då hon fått det med. Annars är allt tipptopp med mig, på pappret. Men jag mår inte bra. Jag känner att något är fel i mig, men kan inte sätta fingret på det.

Jag har kontaktat en läkare på Carlanderska i Göteborg som tydligen ska vara bra på det här och har en tid hos henne på måndag. Jag hoppas SÅ att hon ska lyssna mer på mig och mina symtom än att se på de där jävla siffrorna som refernsen anger.

Pjuh... det var skönt att skriva av sig. Min tes är att min nästan alltid höga vikt kan bero på min sköldkörtel till viss del, speciellt nu då min kropp inte lyssnar på NÅT jag gör för att få den att gå ner. Och att hypotyreosen är den som gör att jag är seeeg, trött, inte har lust till sånt jag gillar annars.

vad tror du?

Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Scream2

Vilda Tiger: I mina öron SKA du ju få TESTA Levaxin! Jag blir sååå arg på såna där doktorer. Men kommer du om ett halvår och säger att du känner dig deppig, då lär hon skriva ut antidepp medicin utan problem...med alla biverkningar dom har.
     Jag läknade här uppe till praktiskt medicin, inlägg 2. DET borde du visa din nuvarande läkare. Praktiskt medicin är väl en liten "bibel" för doktorerna.
    Önskar dig all lycka till imorgon, du har ju alla tecken och just det där med att gå i en bubbla vet jag hur det känns Och även att komma ur den! Men sen tror jag du inte ska lägga fram vikten som ditt "största" problem. Utan kör mer på det här med bubbla och om du kommer på andra saker du kanske kan härleda till hypon.
    Kram   

• Champis

Jag hänger gärna med här. Levaxinbehandlad sedan 2004.

Jag vill veta mer om Liothyorin. Försökte googla men ingen värdefull info.

Vilda Tigern) Hej. Känner igen dig får en gammal gravid diabetiker tråd :)

Svar på tråden Hypotyreos tråden!