• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Mammatilltretroll

Är det någon som känner igen denna känsla vid för hög dos Levaxin?

Luddig i huvudet, som att vara i en glasbubbla, lite svårt att fokusera blicken liksom när jag vänder mig om (främst detta som stör)
    Lätt dimsyn
    Lätt yrsel
    Lite skakig
    Svårt att sova?

• Jisa
    Mammatilltretroll skrev 2012-01-17 10:34:54 följande:
    Är det någon som känner igen denna känsla vid för hög dos Levaxin?

Luddig i huvudet, som att vara i en glasbubbla, lite svårt att fokusera blicken liksom när jag vänder mig om (främst detta som stör)
    Lätt dimsyn
    Lätt yrsel
    Lite skakig
    Svårt att sova?
    Du beskrev lite av det som jag känner. Jag har en hel del andra symptom också, men det är just glasbubblekänslan som är störigast. Jag har öven svprt att hänga med, känner mig konstant off.
  • Scream2

Hej, varit lite off då jag inte mår helt ok och dessutom jobbat mkt. 

Jag opererade ju mina händer, pga karpaltunnel. Mkt diffusa symtom, inte de vanliga domningarna utan mer att jag tappade kraften, kände mig inflammerad osv. Men vid op var det ju trots allt karpaltunneln och jag blev mkt mkt bättre. Nu tror jag dock jag åkt på samma skit i armbågarna. Pga myxödem....jag blir sååå tröööööt.   

• Scream2

Mandy1981, du får kämpa på. Skriv en egenremiss till endokrinologen. Eller sök upp någon privat läkare. Byt VC så du kommer med oskrivna kort, de har ingen gamal journal att läsa tex. Vart bor du?

Clara, svårt att svara på när man inte vet din bakgrund.  

• Mandy1981
    Scream2 skrev 2012-01-18 17:07:03 följande:
    Mandy1981, du får kämpa på. Skriv en egenremiss till endokrinologen. Eller sök upp någon privat läkare. Byt VC så du kommer med oskrivna kort, de har ingen gamal journal att läsa tex. Vart bor du?

Clara, svårt att svara på när man inte vet din bakgrund.  
    tack för svaret, enligt vc får man inte skriva egenremiss till endokrinologen, En privat vc finns inte här, bor i Mora, närmaste privata vc finns i Falun (10 mil bort), men känner att jag ändå verkar behöva åka, att byta vc är en bra ide, finns en till i Orsa och Rättvik. Kom även på att jag fick mellan 01 och 04 en behandling för min autoimmuna sjukdom och i samband med det togs prover på sköldkörteln, är nu i kontakt med Tyskland för att få tag på svaren. Känner att mina värde försämrades på sistone nu, Har som sagt fått fler symtom senaste veckan, såsom hjärtklappning, yrsel, balanssvårigheter, ännu tröttare och så har även nu andre foten börjar krångla. va less man blir.
  • Jisa

Hello, nu är jag här igen. Min fråga denna gång: vad krävs egentligen för att man ska få en remiss till endokrin?

Min VC får ingen ordning på mitt TSH, det hoppar fram och tillbaka. Levaxin höjs och sänks, jag mår aldrig bra. Det var flera år sen jag mådde bra. Pratade med läkaren imorse och hon tycker inte att jag behöver komma till endokrin. Hon har haft telefonkontakt med dem och det räcker.

Nu ska vi höja Levaxin 25mg så jag hamnar på 175totalt. Hon vägrade ta nya prover utan baserar höjningen på prover som togs i okt. Jag blir kallad för provtagning i slutet på Mars sa hon.
    Det kanske är såhär det ska gå till? Jag tycker bara att det är konstigt att man inte vill kolla lite närmre på mig eftersom joxandet med Levaxin uppenbarligen inte fungerar.

Eller vad säger ni som har erfarenhet kring detta?

• Tinzu

Läkaren som jag har jobbar på olika ställen så hon har inte hunnit titta på mina prover än, men dom har kommit in och hon i telefonen berättade att mitt TSH ligger på 1.9 och FT4 ligger på 13, hon sa att det är inom normala värden men jag sa att jag är fortfarande trött och har svårt att gå ner i vikt, mina händer är stela och jag fryser, jag klarar typ inte en dag på jobbet utan att bli trött, måste sova direkt jag kommer hem typ.

FT4 är ju snart för lågt också, hon menade att det är ju ändå normalvärde, men jag fick telefontid med läkaren min på Måndag, jag hoppas jag får ut något av det, för förra proverna var FT4 på 14 och hon tyckte att det kanske var lite för lågt då, och då var TSH på 1.7  

• Mammatilltretroll

Jag undrar om någon känner igen symptomet svullen och degig hud på magen?

Min mage är som en överjäst bulldeg :(
    Väger 57 kg till 167 cm så jag är inte överviktig..
    Har fött 3 barn 2005, 2006 och 2009.
    Men mina vänner som fött barn har inte en sån mage som jag har..

Om jag ligger ner är den platt och om jag gör en situps så känner jag ju hur hårda magmusklerna är under.. Men de täcks av den här hemska bulldegen!

Kan det vara myxödem på magen som yttrar sig så här?

• DarkLink
    Jisa skrev 2012-01-19 11:45:13 följande:
    Hello, nu är jag här igen. Min fråga denna gång: vad krävs egentligen för att man ska få en remiss till endokrin?

Min VC får ingen ordning på mitt TSH, det hoppar fram och tillbaka. Levaxin höjs och sänks, jag mår aldrig bra. Det var flera år sen jag mådde bra. Pratade med läkaren imorse och hon tycker inte att jag behöver komma till endokrin. Hon har haft telefonkontakt med dem och det räcker.

Nu ska vi höja Levaxin 25mg så jag hamnar på 175totalt. Hon vägrade ta nya prover utan baserar höjningen på prover som togs i okt. Jag blir kallad för provtagning i slutet på Mars sa hon.
    Det kanske är såhär det ska gå till? Jag tycker bara att det är konstigt att man inte vill kolla lite närmre på mig eftersom joxandet med Levaxin uppenbarligen inte fungerar.

Eller vad säger ni som har erfarenhet kring detta?

Vårdcentralsläkare är verkligen dumma i huvudet... (ursäkta) Istället för att lägga till Lio så pumpar man på levaxin utan att det hjälper, man höjer och sänker utefter ett tsh-värde. Fattar dom inte att tsh-värdet är en ögonblicksbild och de försöker räta upp dom med en medicin som tar evigheter innan den anpassas. De fattar inte att bara för att man har en jättebra depå av T4 i blodet (fritt och bundet) så betyder det INTE att man får in sitt T3 i cellerna. En del får det, en del inte. Lio är verkligen räddning för många av oss som inte blir bra av levaxin, men de flesta vc-läkare vet inte ens vad det är. Kruxet är att det står i fass att det ska skrivas ut av endokrin (spec.konsultation någonting står det)

Jag åt levaxin och hade alla symtom kvar och ville ha lio eller grishormoner. Inte en chans sa vc-puckot. Jag vill komma till endokrin kontrade jag med. Nej det får du inte, säger han. Nehe, okey, men vad tror DU att mina symtom beror på (räknar upp frusenhet, trötthet, ledvärk, myxödem o.s.v.). -Ingen aning, svarar han. Det hela slutade med att jag sa att jag går inte härifrån innan du har skrivit en remiss och till slut gick han med på det. På endokrin fick jag prova lio, men jag fick höra att jag inte skulle gilla det och vilja gå tillbaka till bara levaxin.

Hahaha säger jag bara. Jag fick livet tillbaka av Lio. Jag slutade frysa, jag slutade sova på dagarna, jag blev av med ledvärken, myxödemet på armarna är mycket mindre (whoho jag har fått gäddhäng igen), jag är inte hjärnslö, jag kan läsa, jag kan dra slutsater, jag har närminne.     
Svar på tråden Hypotyreos tråden!