• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • starfizz

det känns så konstigt. har ju känt mig trött under hösten men sen i slutet av december kändes det plötsligt "PANG" och sedan dess har jag känt mig sjuk. skulle aldrig orka träna. har tänkt åka till indien i veckan så får se hur det går, egentligen 2 månader... får se hur länge jag blir kvar.
    MEN ÄR DET NÅGON SOM KÄNT DETTA MED ANDNINGEN?
    KAN DET HA NÅGOT MED MINA BINJURAR ATT GÖRA? 

• mia567

Jag har också lite tungt med andningen och det visade sig att min sköldkörtel är förstorad och trycker på luftstrupen. Om jag fattat rätt är det struma, jag trodde bara man fick det i samband med överproduktion men man kan visst få det även vid underproduktion (jag har Hashimotos sjukdom)

• Scream2

Jag känner av andningen när jag är svullen i kroppen. Samlar vätska helt enkelt. Och det blir värre av och till, känns som jag inte orkar nåt. Men bara att man är trött gör ju att man får sämre kondis och det kan upplevas jobbigt att andas. Låg ämnesomsättning leder ju trots allt till sämre mående rent psyksikt och även det kan ju ge symtom som att man känner sig påverkad i sin andning. 

Även struma kan göra att man upplever att det blir trångt över halsen, men jag uppfattade det ine som att det var just så du upplevde det.   

• MammaHela

Hoppar inte här.

har haft strul med min sköldkörtel sen 2000 och har varit medicinerad sen 2006. Mår fortfarande inte helt bra och bråkar med läkare var 3:e månad, för de vill sänka mitt Levaxin fast jag mår som bäst när den är pressad. 

• Mandy1981

ajajaj, vad less man blir, har varit på neurografi som inte visade nåt, ska dit igen för EMG. Sen har man sett att TSH värdet ökade inom 5 veckor från 3,0 till 3,7 plus att antikropparna var tokiga, vet inte riktigt, men det visade att det är problem med sköldkörteln, men ändå får jag inte levaxin. Mina ledproblemer blir värre och värre, nu har även armbågenoch ena knät börjat, knät svullnade jätte mycket flera gånger och är så i några dagar. Har påpekat och bevisat att det är en sena vid leden som svullnar och det har samband med sköldkörteln.

Ändå får jag inte den hjälpen jag behöver, ska fortsätta äta diklo som jag redan gör sen 4 månader utan det blir nån skillnad, flera leder har blivit stela. Vad ska jag göra???? Kan ju inte käka diklo livet ut, det enda som läkaren sa, var att dem ska kolla prover då och då, men i nuläget bla bla bla

• Försök inte
    Mandy1981 skrev 2012-02-28 10:45:08 följande:
    ajajaj, vad less man blir, har varit på neurografi som inte visade nåt, ska dit igen för EMG. Sen har man sett att TSH värdet ökade inom 5 veckor från 3,0 till 3,7 plus att antikropparna var tokiga, vet inte riktigt, men det visade att det är problem med sköldkörteln, men ändå får jag inte levaxin. Mina ledproblemer blir värre och värre, nu har även armbågenoch ena knät börjat, knät svullnade jätte mycket flera gånger och är så i några dagar. Har påpekat och bevisat att det är en sena vid leden som svullnar och det har samband med sköldkörteln.

Ändå får jag inte den hjälpen jag behöver, ska fortsätta äta diklo som jag redan gör sen 4 månader utan det blir nån skillnad, flera leder har blivit stela. Vad ska jag göra???? Kan ju inte käka diklo livet ut, det enda som läkaren sa, var att dem ska kolla prover då och då, men i nuläget bla bla bla

Skaffa en annan läkare
  • Mandy1981
    mylife skrev 2012-02-28 10:55:11 följande:
    Skaffa en annan läkare
    det är redan den femte
  • Millazzon

Ska uppdatera lite här. Var till en mag/tarm speciallist igår. Väl där bröt jag ihop totalt o berättade att jag mådde skit och att jag inte blev lyssnad på. Hon tittade igenom mina symtom (hade skrivit ner dem på en lapp).
    Hon tyckte att jag hade typiska hypo symtom och skulle mejla min husläkare om att bli skickad till endo trotts att mina värden är inom ramen.

Fick även svar på nya prover.
    Tsh första gången: 3,7
    Tsh nu: 2,5

T4 fritt: 10 båda ggr.

Känns i kroppen att Tsh gått ner, men mår långt ifrån bra.. Hoppas nu bara att min husläkare får fingrarna ur..

Svar på tråden Hypotyreos tråden!