Inlägg från: Anonym (Killförkylning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Killförkylning)

Nässprayen tar knappt längre...

Jag brukar behöva ta nässpray var 6-7 timme när jag är "normalförkyld". Så har det alltid varit, men sen igår morse när jag blivit förkyld igen så funkar det knappt, och jag har fått ta en ny dos varannan timme för att över huvud taget kunna andas. Har säkert tagit tio doser det senaste dygnet, och det är ju inte det de rekommenderar.
    Hur ofta brukar ni spraya näsan när ni är förkylda? Är det fler som måste ta varannan timme? Och går det över till slut? Jag vet att man inte ska hålla på mer än tio dagar för att inte bli beroende, men förkortas den tiden om man måste ta så ofta som jag gör nu?

• Svar på tråden Nässprayen tar knappt längre...
    Zileah skrev 2012-01-03 15:08:03 följande:
    Det är inte det att man blir beroende utan att mekanismen i näsan förstörs om det används under en längre tid.
    När jag är förkyld (har kronisk nästäppa p.g.a nässpray) så tar jag varje timme... Samt snyter mig till förbannelse.
    Jag hatar att andas med munnen också så det blir problematiskt.

Det du kan göra, för att inte bidra till att förstöra näsmusslorna är att bara ta på natten när du ska sova. Använd renässans mentol under dagen och nosoil mentol. Dessa två innehåller inte det farliga som andra avsvällande nässpray innehåller.

Om det är så att du har nästäppa utan att vara förkyld kan det hjälpas med om du köper Rhinocort. kortison nässpray för allergi. Men fungerar bra om man är i första stadiet av missbruk av nässpray.
    Men, Renässans och nosoil! Mentol :)
    Tack för tipsen! Jag ska kolla in Renässanss och Nosoil. =)
    Nattis90 skrev 2012-01-03 15:43:50 följande:
    Du har blivit beroende . låt bli att ta i några dagar ska du se att det försvinner :)
    Nja, jag började ju igår morse, och hade inte använt det på ett tag innan dess. Det jag är så förvånad över är att jag plötsligt behövde det mycket oftare än vanligt. Jag tror också att det går över, men slutar jag använda det just nu kan jag inte andas med näsan överhuvud taget.... och det är ju jobbigt. =)

Jag håller på att bli av med det nu. Kört mycket Renässans och lite Nosoil. Skönt. =)

Jag fick bihålsinflammation några dagar senare och gick till doktorn som skrev ut cortison-nässprej. Jag använde det i någon vecka och sedan dess har jag inte behövt använda nässprej alls.

Svar på tråden Nässprayen tar knappt längre...