• Anonym (Killförkylning)

Nässprayen tar knappt längre...

Jag brukar behöva ta nässpray var 6-7 timme när jag är "normalförkyld". Så har det alltid varit, men sen igår morse när jag blivit förkyld igen så funkar det knappt, och jag har fått ta en ny dos varannan timme för att över huvud taget kunna andas. Har säkert tagit tio doser det senaste dygnet, och det är ju inte det de rekommenderar.
    Hur ofta brukar ni spraya näsan när ni är förkylda? Är det fler som måste ta varannan timme? Och går det över till slut? Jag vet att man inte ska hålla på mer än tio dagar för att inte bli beroende, men förkortas den tiden om man måste ta så ofta som jag gör nu?

• Svar på tråden Nässprayen tar knappt längre...
  • Zileah

Det är inte det att man blir beroende utan att mekanismen i näsan förstörs om det används under en längre tid.
    När jag är förkyld (har kronisk nästäppa p.g.a nässpray) så tar jag varje timme... Samt snyter mig till förbannelse.
    Jag hatar att andas med munnen också så det blir problematiskt.

Det du kan göra, för att inte bidra till att förstöra näsmusslorna är att bara ta på natten när du ska sova. Använd renässans mentol under dagen och nosoil mentol. Dessa två innehåller inte det farliga som andra avsvällande nässpray innehåller.

Om det är så att du har nästäppa utan att vara förkyld kan det hjälpas med om du köper Rhinocort. kortison nässpray för allergi. Men fungerar bra om man är i första stadiet av missbruk av nässpray.
    Men, Renässans och nosoil! Mentol :)

• Anonym (täppt)
    Zileah skrev 2012-01-03 15:08:03 följande:
    Det är inte det att man blir beroende utan att mekanismen i näsan förstörs om det används under en längre tid.
    När jag är förkyld (har kronisk nästäppa p.g.a nässpray) så tar jag varje timme... Samt snyter mig till förbannelse.

Det du kan göra, för att inte bidra till att förstöra näsmusslorna är att bara ta på natten när du ska sova. Använd renässans mentol under dagen och nosoil mentol. Dessa två innehåller inte det farliga som andra avsvällande nässpray innehåller.

Om det är så att du har nästäppa utan att vara förkyld kan det hjälpas med om du köper Rhinocort. kortison nässpray för allergi. Men fungerar bra om man är i första stadiet av missbruk av nässpray.
    Om man bara tar till natten kan man gå längre än tio dagar då utan att riskera att förstöra något?
    Jag har gått och varit lite småförkyld länge, täppt i näsan när jag ligger ner typ i två veckor. Tar bara nässpray inför att jag ska sova (för att slippa snarka och väcka han bredvid).Jag kan liksom leva med att vara lite täppt dagtid, det gör mig inte så mycket, det är mest nattetid som är ett problem eftersom jag snarkar när jag blir förkyld.
    Zileah skrev 2012-01-03 15:08:03 följande:

Tack för tipsen! Jag ska kolla in Renässanss och Nosoil. =)
  • 00ooOoo00

Finns även ett läkemedel som heter rinexin. Det är receptbelagt. Det löser upp slemhinnor, man brukar ge det till folk som är beroende av nässprej. Det är alltså tabletter. Funkar jättebra, men har lite läskiga biverkningar. Så läs innan ni tar det om ni får det utskrivet.

• Nattis90

Du har blivit beroende . låt bli att ta i några dagar ska du se att det försvinner :)

• Kimona

Prova nässkölj istället. En liten kanna du köper på apoteket och så sköljer du näsan med kokssaltlösning. Ta bara nässpray innan du ska sova och sov med huvudet högt

Nattis90 skrev 2012-01-03 15:43:50 följande:
    Du har blivit beroende . låt bli att ta i några dagar ska du se att det försvinner :)
    Nja, jag började ju igår morse, och hade inte använt det på ett tag innan dess. Det jag är så förvånad över är att jag plötsligt behövde det mycket oftare än vanligt. Jag tror också att det går över, men slutar jag använda det just nu kan jag inte andas med näsan överhuvud taget.... och det är ju jobbigt. =)
  • Zileah
    Anonym (Killförkylning) skrev 2012-01-03 15:45:43 följande:
    Nja, jag började ju igår morse, och hade inte använt det på ett tag innan dess. Det jag är så förvånad över är att jag plötsligt behövde det mycket oftare än vanligt. Jag tror också att det går över, men slutar jag använda det just nu kan jag inte andas med näsan överhuvud taget.... och det är ju jobbigt. =)
     det låter som du inte har snor i näsan iaf ;)
    Var vääääldigt aktsam med nässprayen kommande dagar.. kanske försök vara utan i en natt. När man väl klarat den tröskeln, så går resten finemang iom musslorna sväller när du lägger dig ner.
    Va utan så länge du kan och ge dig tusan på att du klarar det. Tidsnog släpper det av sig självt.

Stannar man inte upp kan följderna bli varaktiga och dyra :p
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Låter jobbigt. Själv är jag beroende, eller har förstört de där näshåren. Jag använder varje dag, minst en gång och oftast på nätterna. Alltså fast jag inte e förkyld. Inte bra, jag vet. Har tänkt ta tag i det och vill bli fri. Får ju panik om den e slut och Apoteket e stängt. Blir helt täppt då. Är jag förkyld funkar nässprayen ändå. Otrivin, den vanliga för 30 kr. Detta påminner mig om att det är dags att höra ngt. Oxå hört om rinexin och rhinocort. Lycka till!

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • elmadumle

Jag blev beroende av nässpray för några år sedan, förbrukade nog 3 nezeril till slut i veckan, fick gå till vc och fick då en kortisonspray att använda samtidigt som jag var tvungen att trappa ner på nezerilen under ett par veckor, det går inte att sluta tvärt, man blir jättetät då igen. Gå till vårdcentralen och fråga om du kan få hjälp där. 

Svar på tråden Nässprayen tar knappt längre...