Otäcking skrev 2012-02-19 12:19:54 följande:
Tjolahopp - här en är till som är nässpraysberoende. Nasoferm är my drug of choice. Alla andra blir jag torr och jäklig i näsan av och börjar blöda näsblod, speciellt av Nezeril. Använt nässpray dagligen i två år nu. Började när jag blev förkyld i början av en graviditet, sedan släppte inte nästäppan fast jag blev frisk så då fortsatte jag bara använda. Går ju inte att leva normalt med nästäppa. Man kan inte sova, inte äta, får andnöd om man är ute och går och man låter konstant som en rosslig bulldog. Jag vägrar ha det så. :(
Varje morgon går jag upp, snyter mig och använder nässpray - efter det använder jag fem-sex gånger under dagen. Alltid en gång innan sänggående så jag ska hålla mig "otäppt" så långt in på natten som möjligt.
Ja, jisses vilket trams. Dags att ringa doktorn och bli av med detta beroende snart antar jag, väldigt handikappande. Så fort man har varit ute i kylan och blivit snorig så blir man täppt, mardröm att bege sig ut på äventyr, hatar att gå täppt på stan t.ex... Man ser hängig och trött ut, känns tungt att andas, läpparna blir alldeles torr och grå. :-/
Nasoferm for president!
Värsta är väntetiderna på ÖNH kliniker.. Rhinocort aqua... det är mirakelkurer.
Kan använda avsvällande näsdroppar 2-3 behandlingsdagen. Gör man det för mycket skiter sig hela proceduren och man får börja om.
Jag kan vakna mitt i natten av andnöd, vaknar till tar nässpray, somnar om :D Har alltid med mig ett i väskan om jag går någonstans, och ett i sovrummet. Sjukt hur beroende man blir egentligen.
Nu håller jag på att sluta, det går bra :)
Jag bävar för att bli gravid och få nästäppa p.g.a det.