• Otäcking

Nässprayen tar knappt längre...

Tjolahopp - här en är till som är nässpraysberoende. Nasoferm är my drug of choice. Alla andra blir jag torr och jäklig i näsan av och börjar blöda näsblod, speciellt av Nezeril. Använt nässpray dagligen i två år nu. Började när jag blev förkyld i början av en graviditet, sedan släppte inte nästäppan fast jag blev frisk så då fortsatte jag bara använda. Går ju inte att leva normalt med nästäppa. Man kan inte sova, inte äta, får andnöd om man är ute och går och man låter konstant som en rosslig bulldog. Jag vägrar ha det så. :(

Varje morgon går jag upp, snyter mig och använder nässpray - efter det använder jag fem-sex gånger under dagen. Alltid en gång innan sänggående så jag ska hålla mig "otäppt" så långt in på natten som möjligt.

Ja, jisses vilket trams. Dags att ringa doktorn och bli av med detta beroende snart antar jag, väldigt handikappande. Så fort man har varit ute i kylan och blivit snorig så blir man täppt, mardröm att bege sig ut på äventyr, hatar att gå täppt på stan t.ex... Man ser hängig och trött ut, känns tungt att andas, läpparna blir alldeles torr och grå. :-/

• Otäcking
    00ooOoo00 skrev 2012-01-03 15:43:09 följande:
    Finns även ett läkemedel som heter rinexin. Det är receptbelagt. Det löser upp slemhinnor, man brukar ge det till folk som är beroende av nässprej. Det är alltså tabletter. Funkar jättebra, men har lite läskiga biverkningar. Så läs innan ni tar det om ni får det utskrivet.
    Hähähähähä - löser upp slemhinnorna hoppas jag verkligen inte att det gör. Det vore jobbigt. :D
  • Otäcking
    Zileah skrev 2012-02-20 14:55:49 följande:
    Nasoferm for president!
    Värsta är väntetiderna på ÖNH kliniker.. Rhinocort aqua... det är mirakelkurer.
    Kan använda avsvällande näsdroppar 2-3 behandlingsdagen. Gör man det för mycket skiter sig hela proceduren och man får börja om.

Jag kan vakna mitt i natten av andnöd, vaknar till tar nässpray, somnar om :D Har alltid med mig ett i väskan om jag går någonstans, och ett i sovrummet. Sjukt hur beroende man blir egentligen.

Nu håller jag på att sluta, det går bra :)
    Jag bävar för att bli gravid och få nästäppa p.g.a det.
    Fattar inte hur folk vill använda något annat alltså. Nasoferm gör ju näsan helt gudomlig, alla andra bara förstör. Det blir torrt eller så sväller det inte av alls, eller så torkar det så pass att man börjar blöda och allt möjligt. Så sämst. Värsta är ju dock att man måste åka en bra bit med buss från där jag bor till närmaste apotek för att kunna köpa Nasoferm. Det innebär så fet ångest om det tar slut och man inte att möjligt att åka och köpa.

Jo, jag kan också vakna och behöva "nässpraya" - problemet är bara att jag har lite tvångstankar också så jag måste snyta mig innan jag använder nässpray. Så vaknar jag, då är det bara gå upp och snyta sig, torka ur näsan så det inte är snor kvar och sedan nässpraya. Så är det på dagarna med. Men till mitt försvar så måste jag påpeka att jag har rätt riklig snorproduktion numer, jag är inte helt kokko. ;)

När jag köper nässpray så köper jag alltid minst fyra förpackningar, en gång i månaden. Blott EN kassörska har sagt något dock.
    "Du vet att man inte ska använda dessa längre än tio dagar va?"
    "Ah, nä, jag vet, det är lugnt"

Har också en i väskan jämt, utifall. Hemskt att åka bort och bli täppt utan nässpray. Jag blir dessutom helt matt och trött, får huvudvärk, ser svullen och grå ut i ansiktet, läpparna blir torra. Hemskt är det.

Får se vad farbror doktor säger när jag ids boka en tid... *rodnar*
    Fia 28 skrev 2012-02-20 15:05:03 följande:
    Oj vad jag känner igen mej. Jag har varit nässprayberoende i många många år. För en och en halv månad sen (tror jag det var) tog jag mej i kragen och slutade. Jag tog duact de första två veckorna, och sköljde med näskanna flera gånger om dagen. Det var kämpigt, men det gick. Nu har jag inga problem dagtid, men sover jag annat än på rygg så täpper det igen. Dock släpper det så fort jag stiger upp. Ska hoppas det är något som blir bättre bara det får gå lite längre tid. E rädd att jag ska bli förkyld o trilla dit igen =(.
    Jaa, fi fasiken - det är ett elände. Jag HATAR verkligen att vara täppt, det är så handikappande så jag lär trilla dit handlöst om jag blir förkyld och blivit av med beroendet. Så sämst... :-/
  • Otäcking
    Anonym skrev 2012-02-20 22:33:48 följande:
    Testa annars Breathe Right - Nezestrips på natten. (finns på apoteket)
    Ett plåster utan läkemedel som används då man är täppt i näsan eller mot snarkning.
    Jag testade dessa för 2veckor sen och har använt varje natt sen dess. Snarkar betydligt mindre och sover så mycket bättre (då jag inte väcker mig själv med snarkningarna) Testade en natt utan plåstret och jag var som i dimma dagen efter då jag sov så dåligt den natten. 
    Jag snarkar förvisso inte, jag blir bara täppt och andas med munnen ändå. Värsta med det är väl dels att man sover dåligt pga dåligt syreupptag, men också att man vaknar av att munnen är helt snustorr och allt är täckt med ett tjockt lager torkat saliv. Brrr... Det är så ÄCKLIGT.

Frågan är ju om de fungerar dock, näsan sväller ju igen fullkomligt om jag inte sprayar. Alltså tvärstopp både ut och in. Vad tror du?
  • Otäcking

Hej alla glada nästäppingar!

Här har jag äntligen börjat med en kortisonbehandling mot täppan, Flutide Nasal. En vecka in, men ingen direkt förbättring. Kanske liiiite bättre än annars (jag kan dra in och ut luft genom näsan men den är för svullen för att jag ska kunna andas genom den utan att få andnöd - alltså inte helt stopp men inte långt ifrån) men stundtals är jag ändå tvungen att använda nässprayen. Tar en sprut (haha) när jag går och lägger mig annars kan jag inte sova. Det ska ge lindring inom ett par timmar, och full effekt ska man uppnå efter några dagars regelbunden användning... men inte vet jag. Jag hoppas det blir bättre, för är det här full effekt för mig så måste jag ta till något annat. :-/

Värsta är när man är ute, bara en minut räcker så börjar min näsa rinna som tusan och nästäppan är ett faktum, även om jag använde nässpray precis innan jag går ut genom dörren. Drar jag till affären och är iväg en kvart bara så måste jag skynda mig att snyta mig när jag kommer in för näsan svämmar över av snor.Trodde det var bara för kylan och att det skulle släppa nu när det är varmare men problemet återstår... Någon annan som har det så?

Svar på tråden Nässprayen tar knappt längre...