jag är oxå beroende av nässpray, läkarna kallar mig för pundaren för de tycker att jag är så knäpp. Hur många gånger jag än avvänjer mig börjar det ju direkt när man blir förkyld igen och i sånna här tider är det alltså ingen idé att avvänja sig! :P
Det jag gör är att jag använder det mest på natten, för jag kan inte andas med öppen mun när jag sover. Men när jag är vaken försöker jag undvika att använda sprayen, kanske innan jag ska äta om jag ska äta borta och så för att kunna äta ordentligt. Men det som gör att du måste ta så ofta är säkert för att du har åkt på värsta dunderförkylningen (eftersom du inte har använt det nå länge) Men se upp senare, för näsan vänjer sig. så senare kan det vara så att det inte hjälper pga det, då ska du inte ta mer för det är inte bra att ta för mycket varje gång.
Mina slemhinnor är konstant svullna i näsan, det är inte snor utan svullet, därav nästäppan. Detta kommer av mitt beroende. Somsagt det är en biverkning, men det är inte farligt egentligen. Jag har forskat lite om detta och det som händer är att du kan få konstant täppa, det slutar verka, nedsatt luktsinne. Men alla dessa biverkningar försvinner och återgår till det normala när du slutar så det är inget farligt att vara beroende, bara väldigt irriterande!! :(