• Anonym (1)

Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???

Lägger detta under ekonomi då jag inte tycker det är matlagning.
    Hur mycket kött tycker ni är 1 lagom portion?
    Vi äter alldeles för mycket men tycker restaurangnormerna är lite små.
    Vi är 2v 1 ungdom 1 barn
    Jag lagar aldrig mindre än 1kg kött oftast 1,5kg.

• Svar på tråden Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???
  • Anonym

100-125 gr per person är den riktlinje jag alltid använt, något mer när det gäller fisk.

• mammatill6

Det är ju helt galet mycket. i lagar ofta runt ett kilo, ibland 1,3. Då är vi sex barn och två vuxna och då räcker det till lunch oftast. En uxen räknar jag runt 150 gram.

• Susanne905

150-200g är vad man räknar per vuxen, mer än så lagar sällan vi om vi inte lagar till matlåda.

• krompa

jag räknar ca 200g/ person, mindre om det är köttfärs..

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-01-03 19:57:16 följande:
    100-125 gr per person är den riktlinje jag alltid använt, något mer när det gäller fisk.
    Det är ju restaurang normen o den tycker jag är alldeles för snålt tilltaget.
  • Anonym (1)
    krompa skrev 2012-01-03 20:00:34 följande:
    jag räknar ca 200g/ person, mindre om det är köttfärs..
    Låter som bra för mig men tyvärr så blir det inte så sen.
  • Bling1975

Det beror mycket på vilka tillbehör man har och vilken typ av kött det är. Jag äter lite mer kött till en sallad än om jag har gjort rotfrukter i ugn. Gör man en gryta eller köttfärssås så är det också mindre.

Kycklingfilé: 125g per person brukar vara lagom hos oss, då tar min man en bit av min filé.
    Filé på fläsk, nöt eller vilt: Jag äter ca 100 g och min man 200 g

Är det kött man kanske skär bort mer av på tallriken som fläskkotlett, entrecote etc så räknar jag med ca 200 g per person.

Med fisk räknar jag oftast ca 200 g per person.

Mer än 200 g per person tycker jag inte att man ska behöva om man inte kör någon diet där man ska ha fokus på bara köttet. Gör goda tillbehör istället så blir ni mätta ändå. Kan vara bra att vänja sig vid vad som är en normalportion av kött och pasta/potatis också så slipper man viktproblem i framtiden, blir man inte mätt fyller man på med grönsaker på tallriken.

Stitch längtar efter Lilo
  • sötäpplet

jag brukar räkna med ca 100g och lite mer för fisk.

men vi har alltid mycket grönsaker i och till maten. tex i köttfärssås på 400g köttfärs har jag 1 gul lök, 1,5 morot (riven), 1 burk krossade tomater, en halv dl chilisås, vitlök, salt o peppar. till serverar vi pasta, men oxå t.ex.

# broccoli, sallad och tomat
    # brysselkål, kokt morot, riven vitkål
    # lök och tomatsallad, gurka och salladskål.

jag strävar efter att bara äta mig precis mätt, inte över mätt och däst. Sen är det klart att om ni tränar hårt kan ni behöva äta lite mer än oss andra vardags motionärer.

• Mrs Moneybags

Jag brukar räkna 120-150 gram ungefär.

Det låter som om ni är enormt förtjusta i kött!
    Förlåt att jag frågar, men får ni inte problem med magen...? Jag skulle få förstoppning om jag åt sådana mängder. Men så äter jag inte rött kött överhuvudtaget heller. Jag mår bättre av kyckling/fisk/bönor/skaldjur. 

Svar på tråden Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???