• Anonym (1)

Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???

Lägger detta under ekonomi då jag inte tycker det är matlagning.
    Hur mycket kött tycker ni är 1 lagom portion?
    Vi äter alldeles för mycket men tycker restaurangnormerna är lite små.
    Vi är 2v 1 ungdom 1 barn
    Jag lagar aldrig mindre än 1kg kött oftast 1,5kg.

• Svar på tråden Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???
  • Anonym (76)

Jag äter 75 gram/mål (jag är magsäcksopererad så mig ska man inte gå efter ;)). Jag lagar ungefär 250 gram till mig och barnen (7 och 2 år). Enligt min dietist är en normalportion ungefär 100 gram.

• Anonym (1)
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-03 20:46:27 följande:
    Jag brukar räkna 120-150 gram ungefär.

Det låter som om ni är enormt förtjusta i kött!
    Förlåt att jag frågar, men får ni inte problem med magen...? Jag skulle få förstoppning om jag åt sådana mängder. Men så äter jag inte rött kött överhuvudtaget heller. Jag mår bättre av kyckling/fisk/bönor/skaldjur. 
    Inga problem med magen men om jag inte får kött på någon dag blir jag illamående,yr och mår allmänt hängigt. Vet att det låter sjukt men tyvärr så är det som ett beroende tror jag.
  • Kimona

Som sin egna handflata i storlek skall det vara, alltså en fläskkotlett typ

• Anonym (1)
    Kimona skrev 2012-01-03 20:58:50 följande:
    Som sin egna handflata i storlek skall det vara, alltså en fläskkotlett typ
    Tack vad glad jag blir (har stora händer) Glad
  • Butterscotch

150-200 gram om det serveras potatis/pasta/ris eller liknande till, något mer om det bara serveras med sallad.

• Kimona
    Anonym (1) skrev 2012-01-03 21:16:47 följande:
    Tack vad glad jag blir (har stora händer) Glad
    fingrarna räknas inte ;)
  • Ari Gold

100 gram per person kanske... beror på vad det är vi lagar men för mig är kött mer en smaksättare än en basföda. Vi har mycket grönsaker i all mat inte bara som tillbehör utan i rätterna (i köttfärssås tex riven morot, köttfärs, rioven squash, röda linser osv) och gör mycket grytor och sådant.

För mig är kött lite lyxigt och inget man slösar på hur som helst. Skulle inte ha råd att äta flera kilo om dagen.

Vi köper enbart ekologiskt kött från djur som haft ett värdigt liv.    

• Anonym (1)

Jag föder upp köttet med ömhet. Då blir det fint kött som haft ett bra liv till en billig peng.

• Anonym
    Anonym (1) skrev 2012-01-03 23:26:00 följande:
    Jag föder upp köttet med ömhet. Då blir det fint kött som haft ett bra liv till en billig peng.
  • Ari Gold
    Anonym (1) skrev 2012-01-03 23:26:00 följande:

Ja tummen upp för det! För oss som måste köpa, är bra kött dyrt.
  • Irit

När vi äter kött (2 vuxna, 1 sjumånaders) så brukar vi tillaga ca 250 gram. Vi äter kött mellan en och två gånger i veckan. Äter kosher, och då kostar ett kilo köttfärs 130 spänn så vi har inte råd med annat. Dessutom så är vi båda övertygade om att man inte behöver äta så mycket kött som många gör.

• Anonym (1)

Har nu gjort kycklingfile (stekt fileer i sås). Det var 1 kg i påsen hur gör ni för att det ska räcka till 8-10p?
    Det blir ju knappast ingenting. Försöker sen jag startade denna tråd att minska vår köttkonsumtion.

• Ari Gold
    Anonym (1) skrev 2012-01-11 16:58:29 följande:
    Har nu gjort kycklingfile (stekt fileer i sås). Det var 1 kg i påsen hur gör ni för att det ska räcka till 8-10p?
    Det blir ju knappast ingenting. Försöker sen jag startade denna tråd att minska vår köttkonsumtion.

Jag köper inte kycklingfilé i påse för den kommer från djur som matats med antibiotika och sopats upp levande med sopmaskin, bland annat. 

Men som svar på frågan så får du ju fylla ut med något annat istället, försagsvis grönsaker.
  • UlletGullet

Vi äter mkt kött mest vilt. Fisk ca 2 ggr i månaden (1 kg på fem personer). Kyckling 2-3 ggr i månaden (ca 1 kg per ggr på 5 pers)
    Köttfärssås: 600gr/5 pers
    Entrecôte: ca 150-200gr/vuxen person, hälften för barnen
    Grytor kring 800gr-1 kg för 5 pers

Vi har mestadels älgkött, vi köper sällan nötkött.

Svar på tråden Hur mycket kött/Fisk/Kyckling äter ni???