• Anonym

Vad är det i min mun?

Igårkväll kändes det lite ömt på höger sida i munnen. Mellan halsmandeln och sista tuggtanden, kan man säga. Idag på dagen har det också gjort ganska ont, svårt att svälja och så. Och nu på kvällen så tog jag ficklampan och kikade... detta såg jag:

forumbilder.se/images/91201294832PM8ef6.jpg

Det är alltså det vita "strecket", nästan i mitten av bilden. Ber om ursäkt för äcklig bild
    Men vad är det för nåt?! Det gör väldigt ont. Det är mycket ömt, men jag har ändå provat att peta och "gnugga" med en tops samt pilla med en pincett som jag eldat på. Men nä, det verkar inte vara något som går att göra sönder. Halsfluss grejer är ju också vita men de borde sitta längre bak, typ i halsmandlarna.

• Svar på tråden Vad är det i min mun?
  • Anonym

Tack för alla tips! Det ser så litet ut men det är fruktansvärt ömt och känns typ som halsfluss fast lite längre upp och på bara ena sidan. Känns nästan bedövat, fast det gör ont. Svårt att förklara.
    Jag ska kika på apoteket efter nån salva. Jag har ju nästan svårt att prata t.o.m Förvånad det är liksom svårt att forma orden ordentligt. Hehe så mesig jag låter!

Men är det tandläkaren man kontaktar om det inte går över? Inte VC? 

• Lepanden

Afte är ett jäkla skit!! Har blåsor tillochfrån. Jag gick till vc och kollade upp det. Aftamed är bra mot det...köp det :) som du säger...ibland gör dom så ont så det blir besvärligt att äta och prata. Pilla inte mer med pincett eller liknande nu utan fixa medel på Apoteket. Det är gott att veta att det iallafall går över :)

• Längtanefterenliten

Såhär såg jag ut i somras...det började i storlek som din blåsa men växte till denna storlek..jag hade aldrig haft såå fruktansvärt ont!!! Detta är till 99,9% en afteblåsa kom jag fram till. I tio dagar satt den där, jag kunde inte äta, inte svälja, inte prata. Gick till läkaren som skrev ut penicillin för säkerhets skull men den försvann inte. Afteblåsor är extremt smärtsamt!!

Och ja, mitt gomsegel är missbildat för er som undrar varför det ser ut som en pung=)

• Anonym (Tandsköterska)

Ja det är tandläkaren du borde besöka. De kan även ta röntgen för att utesluta så det inte är ngt som har med tänderna/käkbenet att göra. Detta kan ej vårdcentralen göra, dessutom skriver tandläkaren ut pc eller antibiotika om detta behövs. Har du så ont borde du ringa och få en akuttid till din tandläkare tycker jag.

• Anonym

Jag har AftaMed nu men vettisjutton alltså... iomed att det sitter där det sitter så följer det ju med så fort jag sväljer. Och sväljer gör man ju rätt ofta Obestämd längre "upp" i munnen, typ insidan av läppen, så är det ju enklare för gelen att sitta kvar.
    Det gjorde ganska ont imorse men nu står jag ut. Det är mest irriterande och känns som ett halsont 

• Tess1990
    Anonym skrev 2012-01-04 13:38:24 följande:
    Jag har AftaMed nu men vettisjutton alltså... iomed att det sitter där det sitter så följer det ju med så fort jag sväljer. Och sväljer gör man ju rätt ofta Obestämd längre "upp" i munnen, typ insidan av läppen, så är det ju enklare för gelen att sitta kvar.
    Det gjorde ganska ont imorse men nu står jag ut. Det är mest irriterande och känns som ett halsont 

sitter det på ett knepigt ställe så är det nog bäst att bara "hålla ut" hur ont det en gör :(
    bästa är att förebygga så man inte får dom! 
    jag bytte tandkräm till zendium, och munskölj, fick reda på att jag hade B12 brist så har tabletter för det och ångest orodämpande Atarax, vette fan exakt vad som utlöser det hos mig, men sen jag gjorde allt det så får jag max 1-2 blåsor om året!  
    jävla skillnad från att få 3-4 blåsor minst 1-2 gånger i månaden!  

• Anonym (tandläkare)

Det ser inte ut som afte tycker jag. afte sitter på rörlig slemhinna (läppar,tunga, kinder) och är blåsor med en röd "halo" runt om. Besök tandläkaren, din vanliga läkare är inte utbildad på slemhinneförändringar i munnen. Det finns andra slemhinneförändringar som kan se ut som din gör, men jag känner mig absolut inte bekväm med att sitta vid en dator och gissa diagnos. Så marsch pannkaka till tandläkaren!

• Tess1990
    Anonym (tandläkare) skrev 2012-01-04 14:46:52 följande:
    Det ser inte ut som afte tycker jag. afte sitter på rörlig slemhinna (läppar,tunga, kinder) och är blåsor med en röd "halo" runt om. Besök tandläkaren, din vanliga läkare är inte utbildad på slemhinneförändringar i munnen. Det finns andra slemhinneförändringar som kan se ut som din gör, men jag känner mig absolut inte bekväm med att sitta vid en dator och gissa diagnos. Så marsch pannkaka till tandläkaren!

jag har exakt såna blåsor, även min gamla läkare, och han sa att det utan tvekan var afte
    afte kan sitta överallt i munnen där det är slemhinnor, förstår inte riktigt vad du menar med att det är skillnad på rörliga slemhinnor eller icke rörliga slemhinnor?  
    afte blåsor är ju först en blåsa (dvs. en klump) och sen så bryter den ut, blir en liten grop (inte direkt märkbar men om man tittar och känner så märker man lite)  och den är vit längs kanterna och sen röd där den övergår i slemhinnan.
    min tandläkare visste inte ens vad det var..  
  • Anonym (tandläkare)
    Tess1990 skrev 2012-01-04 15:03:19 följande:
    jag har exakt såna blåsor, även min gamla läkare, och han sa att det utan tvekan var afte
    afte kan sitta överallt i munnen där det är slemhinnor, förstår inte riktigt vad du menar med att det är skillnad på rörliga slemhinnor eller icke rörliga slemhinnor?  
    afte blåsor är ju först en blåsa (dvs. en klump) och sen så bryter den ut, blir en liten grop (inte direkt märkbar men om man tittar och känner så märker man lite)  och den är vit längs kanterna och sen röd där den övergår i slemhinnan.
    min tandläkare visste inte ens vad det var..  
    Det finns i munnen två olika typer av slemhinnor, fast och rörlig. rörlig är tex kind och läpp medan fast slemhinna är hårda delen av gommen och tandköttet, dvs slemhinna som är fast mot underlaget. Afte sitter på rörlig slemhinna. På ts bild är det svårt att se om de vita prickarna sitter i rörlig eller fast, och eftersom hon själv säger att de ej är avskrapbara, inte spricker och inte är blåsor, så utgår jag från att det inte är en blåsa också. Afte har en röd halo, vilket jag inte heller tycker att ts prickar har. 

Alla blåsor i munnen är inte afte, det finns många blåsbildade slemhinneförändringar i munnen såsom pimfiguid och primär herpes. även herpes zoster (bältros) kan ge blåsor i munnen. När man undersöken en patient med slemhinneförändringar så måste man veta om förändringen är ensidig eller dubbelsidig, om den kommit plötsligt, hur länge man haft den, om den smärtar, om den är rörlig mot underlaget osv osv. Jag tvivlar inte på att du har afte, men jag tycker inte att ts bild är en typisk afte. Det kan vara det, men som sagt, inte typiskt enligt bild.  En mer utförlig anamnes är givetvis på sin plats, födointag exempelvis.

Läkare har tyvärr dålig koll på slemhinneförändringar i munnen, de ingår inte i deras utbildning. Ibland kan öronnäsahals-läkare en hel del, de arbetar nära nämligen ofta käkkirurgerna som är experter på området. Att din tandläkare inte kunde ge någon förklaring, eller åtminstone en kvalificerad gissning är beklagligt, då vi har en ganska massiv utbildning i slemhinneförändringar i bagaget.
  • Anonym (tandläkare)

rättelse: pemfigoid ska det stå Tyst

• Tess1990
    Anonym (tandläkare) skrev 2012-01-04 16:00:46 följande:
    Det finns i munnen två olika typer av slemhinnor, fast och rörlig. rörlig är tex kind och läpp medan fast slemhinna är hårda delen av gommen och tandköttet, dvs slemhinna som är fast mot underlaget. Afte sitter på rörlig slemhinna. På ts bild är det svårt att se om de vita prickarna sitter i rörlig eller fast, och eftersom hon själv säger att de ej är avskrapbara, inte spricker och inte är blåsor, så utgår jag från att det inte är en blåsa också. Afte har en röd halo, vilket jag inte heller tycker att ts prickar har. 

Alla blåsor i munnen är inte afte, det finns många blåsbildade slemhinneförändringar i munnen såsom pimfiguid och primär herpes. även herpes zoster (bältros) kan ge blåsor i munnen. När man undersöken en patient med slemhinneförändringar så måste man veta om förändringen är ensidig eller dubbelsidig, om den kommit plötsligt, hur länge man haft den, om den smärtar, om den är rörlig mot underlaget osv osv. Jag tvivlar inte på att du har afte, men jag tycker inte att ts bild är en typisk afte. Det kan vara det, men som sagt, inte typiskt enligt bild.  En mer utförlig anamnes är givetvis på sin plats, födointag exempelvis.

Läkare har tyvärr dålig koll på slemhinneförändringar i munnen, de ingår inte i deras utbildning. Ibland kan öronnäsahals-läkare en hel del, de arbetar nära nämligen ofta käkkirurgerna som är experter på området. Att din tandläkare inte kunde ge någon förklaring, eller åtminstone en kvalificerad gissning är beklagligt, då vi har en ganska massiv utbildning i slemhinneförändringar i bagaget.
    Vita prickar? dom vita prickarna på bilden är blänk, det är den vit/beiga saken precis framför halsmandeln som är "blåsan"
    och jag tycker visst det är en "röd halo" runt ts "blåsa", först en vit ring runt blåsan och sen lite rödare runt den än resten av slemhinnan, men det är svårt att se på en bild, bättre i irl. men det ser definitivt precis ut som min och min läkares afteblåsor ^^ 

jag har haft afteblåsor på tandköttet också, hur funkar det? 
    och om dom sitter precis i gropen mellan kinden/läppen och tandköttet, är det då blåsor på fasta eller rörliga slemhinnan?   
  • mamma till tre busungar

Det ser ut som ett aftöst sår. Du skulle kunna testa Aloclair Gel som smärtlindring.

• Anonym (tandläkare)
    Tess1990 skrev 2012-01-05 14:54:42 följande:
    Vita prickar? dom vita prickarna på bilden är blänk, det är den vit/beiga saken precis framför halsmandeln som är "blåsan"
    och jag tycker visst det är en "röd halo" runt ts "blåsa", först en vit ring runt blåsan och sen lite rödare runt den än resten av slemhinnan, men det är svårt att se på en bild, bättre i irl. men det ser definitivt precis ut som min och min läkares afteblåsor ^^ 

jag har haft afteblåsor på tandköttet också, hur funkar det? 
    och om dom sitter precis i gropen mellan kinden/läppen och tandköttet, är det då blåsor på fasta eller rörliga slemhinnan?   
    hmmm nu börjar jag tro att vi pratar om olika bilder? jag pratar om ts bild, som är länkad, du kanske menar "längtarefterliten"s bild med stor blåsa på gombågen? för på ts bild ser man tre knottror, i ett band. inga blåsor.

aftes typiska bild är att den inte sitter på fast gingiva. Men jag ska inte sitta här och säga att det absolut inte går att få dem på fast gingiva. kroppen är ju inte riktigt så svart eller vit. Men nej, att ha aftösa sår på tandköttet är inte typiskt.  sitter blåsorna i gropen mellan kind/läpp och tandkött så sitter de i rörlig gingiva. 

Däremot kan tex herpesblåsor ses på fast slemhinna, som tandkött eller hårda gommen.  
Svar på tråden Vad är det i min mun?