Tess1990 skrev 2012-01-04 15:03:19 följande:
jag har exakt såna blåsor, även min gamla läkare, och han sa att det utan tvekan var afte
afte kan sitta överallt i munnen där det är slemhinnor, förstår inte riktigt vad du menar med att det är skillnad på rörliga slemhinnor eller icke rörliga slemhinnor?
afte blåsor är ju först en blåsa (dvs. en klump) och sen så bryter den ut, blir en liten grop (inte direkt märkbar men om man tittar och känner så märker man lite) och den är vit längs kanterna och sen röd där den övergår i slemhinnan.
min tandläkare visste inte ens vad det var..
Det finns i munnen två olika typer av slemhinnor, fast och rörlig. rörlig är tex kind och läpp medan fast slemhinna är hårda delen av gommen och tandköttet, dvs slemhinna som är fast mot underlaget. Afte sitter på rörlig slemhinna. På ts bild är det svårt att se om de vita prickarna sitter i rörlig eller fast, och eftersom hon själv säger att de ej är avskrapbara, inte spricker och inte är blåsor, så utgår jag från att det inte är en blåsa också. Afte har en röd halo, vilket jag inte heller tycker att ts prickar har.
Alla blåsor i munnen är inte afte, det finns många blåsbildade slemhinneförändringar i munnen såsom pimfiguid och primär herpes. även herpes zoster (bältros) kan ge blåsor i munnen. När man undersöken en patient med slemhinneförändringar så måste man veta om förändringen är ensidig eller dubbelsidig, om den kommit plötsligt, hur länge man haft den, om den smärtar, om den är rörlig mot underlaget osv osv. Jag tvivlar inte på att du har afte, men jag tycker inte att ts bild är en typisk afte. Det kan vara det, men som sagt, inte typiskt enligt bild. En mer utförlig anamnes är givetvis på sin plats, födointag exempelvis.
Läkare har tyvärr dålig koll på slemhinneförändringar i munnen, de ingår inte i deras utbildning. Ibland kan öronnäsahals-läkare en hel del, de arbetar nära nämligen ofta käkkirurgerna som är experter på området. Att din tandläkare inte kunde ge någon förklaring, eller åtminstone en kvalificerad gissning är beklagligt, då vi har en ganska massiv utbildning i slemhinneförändringar i bagaget.