Pitbull + bebis?
Konstig fråga. Har ni pitbull eller funderar ni på att skaffa? Genom att ställa frågan på det sätt du gör får du vara beredd på negativa kommentarer i och med att pitbullen har det rykte den har.
Konstig fråga. Har ni pitbull eller funderar ni på att skaffa? Genom att ställa frågan på det sätt du gör får du vara beredd på negativa kommentarer i och med att pitbullen har det rykte den har.
Pitbull kan vara en go hund med rätt ägare men är absolut inte en nybörjarhund. Den kräver en fast hand och mycket arbete vilket kanske inte är det ultimata att skaffa när man har en liten bebis. Har du redan en pitbull känner du själv bäst hur din hund är tillsammans med barnet. Om meningen med tråden var att skapa reaktioner så känns det rätt tröttsamt, folk kommer alltid ha åsikter om "kamphundar".
Du lär ju inte bättra på rasens rykte genom att ge dryga svar till de som bemödar sig att svara på din fråga. Varför ställde du frågan?
Jag har inget emot pitbulls men jag förstår att människor som endast kommit i kontakt med rasen genom media är skeptiska. Ställer du frågan måste du vara beredd på att folk svarar utifrån den erfarenhet de har och i stället för att säga att man inte ska tro på allt man hör är det väl bättre att förklara varför de inte ska tro på allt de hör. "Min" ras brukar också kopplas ihop med klungan av såkallade "kamphundar" och därför tycker jag det är viktigt att man för vettiga diskussioner när ämnet tas upp för att inte förvärra den redan infekterade stämning som finns runt detta ämne.
Den enda erfarenhet (ordbajseri vad man väljer att kalla det) många har är det de läst eller hört om pitbulls. Att säga att man inte ska döma någon man inte träffat tycker jag är barnsligt. Det handlar om en hundras som över hela världen är kända för hundkamper så självklart är många rädda för den. Om meningen med tråden var att förbättra pitbullens rykte tycker jag du istället ska beskriva hur din hund är med din bebis så att en annan sida kommer fram.
Babie: Ger upp. Du verkar inte vilja för några vettiga diskussioner utan kommer med otroligt naiva påståenden som får mig att undra om du verkligen menar allvar.
Tack och god natt!
Ursäkta, vad menar du med att jag förlitar mig till media och andra?
Babie: Varför svarar du inte på min fråga? Jag har själv en stor hund på 60 kg som är världens underbaraste men att säga att jag litar blint på henne skulle jag aldrig kunna göra. Många hundägare (och andra) är otroligt naiva och glömmer ofta att det faktiskt är ett djur vi har att göra med. Att tro att man alltid kan förutspå en hunds handling är otroligt dumt och kan ge oerhörda konsekvenser. Självklart tror jag det är jättebra för barn att få växa upp med hundar men man får som sagt inte glömma att de är djur.
Babie: Du skrev att jag förlitar mig på media och andra. Vad menar du med det? Om du läst mina inlägg ser du att jag har koll på det jag pratar om och inte dömer ut hela rasen pitbull utan istället försöker föra en vettig diskussion.