Lilith74: jag är inte född igår och begriper och kan en hel del om hundar. Vet att det finns 3-4 urhundar och att alla andra är avlade.
Jag själv föredrar att inte gynna avel eller kennlar eftersom jag anser att det finns tillräckligt många hundar redan utan hem och som ingen vill ha.
Mina hundar är omplaceringshundar, hundar som behöver tak över huvudet, kärlek och en egen flock.
Självklart ankommer det på varje blivande hundägare att välja en hund som passar för familjen/individen och så klart har de som sysslar med avel valt att fokusera på vissa egenskaper (därav även Schäfersjuka, Bulldogs som inte kan föda naturligt, Tollarsjuka mm.) och på så vis kan man givetvis fatta mer eller mindre intelligenta beslut i valet av hund man tänker skaffa.
Jag är absolut emot all vidrig hundkamp och alla andra former av hundplågeri.
Och jag håller med dig: har man full koll vet man att man aldrig kan lita helt på ett djur. Hundar är djur med egna instinkter och eget språk, absolut. När jag skrev att jag tar ansvar i mitt hem för djur och bebis och barn menar jag just precis det: jag finns med och jag skulle aldrig släppa bebis och hundar ensamma oavsett.
Att skaffa djur, såväl som barn, kräver absolut att man tar fullt ansvar.