• Pickeli

Hjälp! Något nyttigt till kaffet på jobbmöten?!

Hej!

Skulle behöva förslag på något nyttig gott och enkelt till kaffet som man kan bjuda på under mindre konferenser och möten på jobbet.

Har blivit en del bullar och fikabröd under åren, men nu känner jag att det är dags att tänka om. Skulle vilja bjuda på något fräschare men ändå gott till kaffet.

Smörgåsar brukar jag ordna med om det är bra tid för det. Men oftast är det inte det tyvärr.

Jag vill helst kunna köpa det på ett bageri eller på en vanlig mataffär! Inget avancerat med andra ord.

Frukt är ju fräscht men det känns inte så naturligt att ta en banan till kaffet liksom..

Känns helt omöjligt men jag är väldigt tacksam för hjälp!

Google it!
  • Svar på tråden Hjälp! Något nyttigt till kaffet på jobbmöten?!
  • Zixi

Kaffe är lite svårt att kombinera med frukt och desutom väldigt kopplat till fika. Jag hade satsat på små hårda kakor/skorpor och ev små bitar mörk choklad. Samma fikakänsla men inte lika onyttigt. Kommer att följa tråden för jag är nyfiken på andra förslag.

2010-07-20 3040/50
  • cloudberry79

Smörgåsar behöver ju inte alltid vara färdiggjorda, eller? Sätt fram ett fat med ett par lämpliga pålägg, lite grönsaker och smörpaket samt brödbitar (till exempel diagonalskurna fiberfranska, halva smårundor etc) så får alla sätta det de vill på sina smörgåsar. Tar ju ändå längre tid än bullar, men inte lika lång tid som att göra färdiga smörgåsar.

If you love me - please don't feed me!
  • Pickeli
    Zixi skrev 2012-01-04 10:42:36 följande:
    Kaffe är lite svårt att kombinera med frukt och desutom väldigt kopplat till fika. Jag hade satsat på små hårda kakor/skorpor och ev små bitar mörk choklad. Samma fikakänsla men inte lika onyttigt. Kommer att följa tråden för jag är nyfiken på andra förslag.
    Var också inne på mörk choklad men det känns så "fjuttigt" att ställa fram på bordet. Fast less is more förstås :)

Tack!
    Google it!
  • gunghäst

Hårdbröd med några röror att bre på, t ex hummus, philadelphia ost och skivade grönsaker. Gott.

• Pickeli
    cloudberry79 skrev 2012-01-04 10:45:05 följande:
    Smörgåsar behöver ju inte alltid vara färdiggjorda, eller? Sätt fram ett fat med ett par lämpliga pålägg, lite grönsaker och smörpaket samt brödbitar (till exempel diagonalskurna fiberfranska, halva smårundor etc) så får alla sätta det de vill på sina smörgåsar. Tar ju ändå längre tid än bullar, men inte lika lång tid som att göra färdiga smörgåsar.
    Det skulle jag absolut kunnat göra! Det jag menade (såg nu att det var lite konstigt formulerat) var att tiden på dagen inte alltid är lämplig för smörgåsar. Tex direkt efter lunch.
    Google it!
  • Malva5

Om du bara ska köpa och inte fixa själv så brukar jag ta torkad frukt- och nötmix och komplettera med färsk frukt. Det där med bullar är bara en vana, det är lika gott och upppiggande efter lunchkoman med frukt och nötter. 

Om du vill göra något själv kan du små bollar med nöt- och chokladsmak vara något?
    http://mallasgoda.blogspot.com/2011/11/nyttiga-not-och-fruktbollar-recept.html

Eller nyttigare muffins?
    http://mallasgoda.blogspot.com/2011/11/nyttiga-frukostmuffins.html 

• Zixi
    Malva5 skrev 2012-01-04 12:44:57 följande:
    Om du bara ska köpa och inte fixa själv så brukar jag ta torkad frukt- och nötmix och komplettera med färsk frukt. Det där med bullar är bara en vana, det är lika gott och upppiggande efter lunchkoman med frukt och nötter. 

Om du vill göra något själv kan du små bollar med nöt- och chokladsmak vara något?
    mallasgoda.blogspot.com/2011/11/nyttiga-not-o...

Eller nyttigare muffins?
    mallasgoda.blogspot.com/2011/11/nyttiga-fruko... 
    Jag skulle dock avråda från nötter då det utgör en onödig risk för allergiker, annars är det en bra tanke.
    2010-07-20 3040/50
  • mamma10och12

Mörk choklad tycker jag

Eller "bars" med nötter, havretorkad frukt osv.

• Pickeli
    Zixi skrev 2012-01-04 13:44:56 följande:
    Jag skulle dock avråda från nötter då det utgör en onödig risk för allergiker, annars är det en bra tanke.
    Ja nötter är inte aktuellt här i den formen då det jobbar väldigt mycket människor här. Känns som en onödig risk att ta, även om det förstås är jättegott. Men kanske inte till kaffet som bjudfika?

Ååh det är så svårt.
    Google it!
  • Pickeli

Blir nog till att köpa en riktigt läcker skål och fylla den med mörk choklad!

Google it!
  • mamma10och12

Ställ fram en skål fruktsallad, några burkar keso eller vaniljkesella, gott till kaffet =)

• Pickeli
    mamma10och12 skrev 2012-01-04 14:09:58 följande:
    Ställ fram en skål fruktsallad, några burkar keso eller vaniljkesella, gott till kaffet =)
    Mmja, tror min chef skulle undra om jag hade slagit i skallen om jag dukade fram en fruktsallad när han har sina viktiga kundmöten haha

Det är en aning för mycket jobb också, men jag håller med om att det är gott!
    Google it!
  • Zixi
    Pickeli skrev 2012-01-04 14:09:44 följande:
    Blir nog till att köpa en riktigt läcker skål och fylla den med mörk choklad!
    Låter som en bra ide. Jag hade nog valt en (eller flera) långsmala skålar. Det ser mer och lyxigare ut så.
    2010-07-20 3040/50
  • Inversable

Själv tycker jag inte det är fel att ställa fram både mörk choklad och frukt så kan folk välja. En del personalkategorier går på väldigt många möten och då blir man riktigt glad om det finns frukt att välja på också.

• Lilla o

Hej!

Jag brukar själv inte dricka speciellt mycket kaffe men här hemma knaprar vi hembakat knäcke till en kopp kaffe efter maten eller mellanmål. Det är hur enkelt som helst och tar nästan ingen tid alls, arbetsinsatsen är ca 5-10 min+ ca en timme i ugnen. Serveras som det är eller med en god ost, mjukost eller ädelost eller dipp (hygienaspekt om man ska ställa fram skålar/fat med ost mm men jag antar att ni har kylplatta) om man vill lyxa, håller för alla former av "hjärnkoll på maten", LCHF mfl eller bara för att det är godare än köpeknäcke. Barnen gillar det också! Om det passar till fika på jobbet får väl var och en avgöra, på mitt jobb hinner vi inte alltid fika men många har detta knäcke med till fika eller lunch. När jag planerar utbildningsdagar blir det ofta kringlor eller muffins men då är det ett par ggr/år. 

Här är receptet på knäcket
    1 dl solroskärnor
    1 dl sesamfrö skalade
    1 dl linfrö, hela
    ½ dl rapsolja
    2 dl dinkelmjöl, fullkorn
     2 tsk flingsalt
    Rör ihop allt och tillsätt 2 dl kokande vatten. Låt stå ca 5 min. Platta ut på papperklädd plåt. Degen är kladdig så jag brukar ta en plastpåse om handen som "vante" när jag plattar ut degen. Grädda i 150 grader i ca en timme. I varmluftsugn kan man göra två plåtar åtgången (jag misslyckades när jag försökte göra tre plåtar i varmluft, vet inte om det skuggar för mycket kanske) men minska då värmen lite. 

• EmmaHenke

Jag skulle bli galen av att sitta på ett möte där alla satt och knastrade på knäckebröd . Men det är jag det. Jag skulle köra på lite lyxigare mörk choklad i fina förpackningar.

• Lilla o

PS man kan bryta små bitar så det blir som snacks men som sagt, har dålig erfarenhet av möten med fika då det inte ingår i mitt jobb. Men ett gott fika och alternativ till söt-fika är det helt klart.

• Bling1975

Jag älskar när de har frukt på möten. Men gärna av det slag att man bara kan plocka lite som t ex vindruvor, att äta en hel banan blir lite mycket. Vi brukar ha vindruvor och mörk choklad på jobbet, ibland skivar vi upp en melon. Smörgåsar är toppen om det är ett längre möte som ligger senare på eftermiddagen. Brukar gå att beställa färdiga från bageriet eller mataffären om man inte hinner göra egna. Jag brukar anpassa lite efter vilka kunder det är som kommer, vi har några som på sin höjd vill ha lite te och andra som skulle bli grymt besvikna om det inte fanns både kakor och bullar.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Hjälp! Något nyttigt till kaffet på jobbmöten?!