Hjälp! Något nyttigt till kaffet på jobbmöten?!
Hej!
Jag brukar själv inte dricka speciellt mycket kaffe men här hemma knaprar vi hembakat knäcke till en kopp kaffe efter maten eller mellanmål. Det är hur enkelt som helst och tar nästan ingen tid alls, arbetsinsatsen är ca 5-10 min+ ca en timme i ugnen. Serveras som det är eller med en god ost, mjukost eller ädelost eller dipp (hygienaspekt om man ska ställa fram skålar/fat med ost mm men jag antar att ni har kylplatta) om man vill lyxa, håller för alla former av "hjärnkoll på maten", LCHF mfl eller bara för att det är godare än köpeknäcke. Barnen gillar det också! Om det passar till fika på jobbet får väl var och en avgöra, på mitt jobb hinner vi inte alltid fika men många har detta knäcke med till fika eller lunch. När jag planerar utbildningsdagar blir det ofta kringlor eller muffins men då är det ett par ggr/år.
Här är receptet på knäcket
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö skalade
1 dl linfrö, hela
½ dl rapsolja
2 dl dinkelmjöl, fullkorn
2 tsk flingsalt
Rör ihop allt och tillsätt 2 dl kokande vatten. Låt stå ca 5 min. Platta ut på papperklädd plåt. Degen är kladdig så jag brukar ta en plastpåse om handen som "vante" när jag plattar ut degen. Grädda i 150 grader i ca en timme. I varmluftsugn kan man göra två plåtar åtgången (jag misslyckades när jag försökte göra tre plåtar i varmluft, vet inte om det skuggar för mycket kanske) men minska då värmen lite.