• LokesMammi

Bilbarnsstol nr2

Vi ska köpa stol nr 2 till sonen och är kluvna om vilken vi ska köpa! Vi ska ha stolen i mitten bak. Båda stolarna fungerar utmärkt till det!
    BeSafe kan man vända framåt sen. Det kan man inte med Britaxen.
    Britaxen's stödben har en båge över "tunneln". BeSafe har ett ben på. Känns som bågen är säkrare.
    Britaxen har en isofix, så stolen är lite "höjd" över sätet. Så vid ev krock så hamnar inte bilen på stolen utan typ under!

Vi är kluvna. Vad tycker ni o varför? Vilken har ni?
    BeSafe:en känns bäst då den går o vända framåt, men Britaxen känns ändå bäst..........
    Aaaaaahhhhhhh! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 15:55
    Vi har en saab 93 kombi
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bilbarnsstol nr2
  • LokesMammi

Ok. Det har inte jag hört! Vill inte vända honom framåt förrän han är 4år!
    Båda stolarna är bäst i test! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi
    cloudberry79 skrev 2012-01-04 15:10:36 följande:
    Utan tvekan multitech, eftersom den är godkänd till 25 kilo bakåtvänd på alla platser. Izi kid är bara godkänd till 18 kilo och MÅNGA fyraåringar hinner komma upp i maxvikten innan de egentligen bör vändas! Dessutom kan man ju höja nackstödets höjd på multitechen!
    Ok. Tack! =)
  • LokesMammi
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:32:49 följande:
    Jag har en MultiTech till storebror 3 år och är SUPERNÖJD! Har en maxi cosi mobi (tror jag) till lillebror 10 mån. Jag räknar med att lillebror har vuxit ur sin maxi cosi ungefär samtidigt som storebror vuxit ur multitechen. Och då vänder vi på storebror i en bältesstol och lillebror får ärva MT'n.

Dock så är Mt'n väldigt stor och det är inte speciellt bra plats för benen i den tycker jag. Vi kan bara montera den bakom passagerarsätet. Den ryms inte på någon annan plats i bilen med en annan stol och 2 långa förare. och då har vi ändå en relativt rymlig bil (skoda octavia) Men så länge inte barnet klagar så finns det ingen anledning till oro.
    Ja, det är ngt jag har tänkt på. Syskon! Hur gör man då?! =)
    Nu har vi inget syskon påväg, tänkte skaffa nästa när sonen är 3år.
    Men hur man får plats med stolarna. Vill ju ha minsta i mitten. =)
  • LokesMammi
    Cecci78 skrev 2012-01-04 19:11:18 följande:
    två går ju i alla bilar, varför måste du ha minsta i mitten? En i mitten o en på sidan då eller en fram, vi har en v70 o har haft två bakåtvända i baksätet på varsin ytterkant. När syskon kommer har vi köpt en större bakåtvänd till ettan och bebis fått ärva hans första bakåtvända som var lite mindre.
    Ur krocksynpunkt är mitten bäst o vänstersida värst. När syskon kommer får man sätta nr 1 på höger sida o nr 2 i mitten kanske. Men den dan den sorgen! hehe
  • LokesMammi

Hur "säker" är den stolen?
    Sambon hittade Multi-Techen som Bäst i test. Medan han i affären sa att BeSafe är bäst i test. Så det är nog dessa två stolar som "är bäst".

Det känns som att BeSafen är den man ska köpa........
    Men vi vet inte! =)

• LokesMammi

Nej, det gjorde dom inte!
    Ok, får gå in o titta! =)

• LokesMammi
    t0va skrev 2012-01-04 23:23:18 följande:
    Hur gammalt är barnet som ska ha stolen?

Vi har testat maxi-cosi mobi men den satt jättedåligt i våran bil och sonen satt inte bra heller efter att han blivit 1år, då var selen i översta läget redan. Så sen har han haft en britax two-way under ett par månader och nu en axkid Kidzofix, den är kanon, har isofix så den är superlätt att montera i bilen och det går till 18kg sen kan man montera med bilbälte också och då räcker den till 25kg. Stor och rymlig för barnet men tar inte massa plats. Den tar mycket mindre än mobin.

MT tittade vi på men jag kom inte helt överrens med den.

Viktigast av allt är att testa så barnet sitter bra i stolen, så selen kommer rätt och att stolen sitter bra i bilen, vi fick "hjälp" att prova ut men de provmonterade aldrig mobin utan satte den bara på sätet och sa att den funkade så vi trodde på det. Men sen visade det sig att den var supersvår att montera i våran bil, så jag har hatat den i 6månader tills vi kunde köra Two-way och nu prova kidzofix och köpa den för vi var nöjda.

Sen att det är säkrast i mitten är omdiskuterat, bla. säkerhetsbutiken förordar att man har barnet i framsätet med stolen monterad mot instrumentpanelen eftersom det är bilens starkaste punkt där. Golven i bilarna kan vara så svaga att stödbenet åker igenom vid krock så det är inte säkert att du kan ha den i mitten på kardantunneln, om det ens går att montera stolen där. Endel stolar får inte plats med stödbenet där för att stödbenet kan vara för långt eller ta för stor plats.
    Sonen blir 1år nästa vecka!
    Vi provmonterade bara BeSafe stolen. Sonen har inte provsuttit i stolarna.
    Det var nån av stolarna, hmm, BeSafen kanske som han nämnde ngt om ang framsätet, att det är en glipa mellan instrumentbrädan o stolen.
    MEn framsätet känns inte bra, kudden kan utlösas vid en ev krock trots att den är urmonterad. Det vill inte jag!
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-01-05 09:54:37 följande:
    Det har aldrig hänt att en krockkudde utlöst när den varit bortkopplad, jag vågar ha sonen där i bilar som har airgag men stängt av den.

Hur menar du med detta? "Britaxen har en isofix, så stolen är lite "höjd" över sätet. Så vid ev krock så hamnar inte bilen på stolen utan typ under!"

Hur stor är han då, ligger han över normalkurvan på längd eller vikt?
    Stolen sitter inte längssätet utan har en isofix eller vad det heter så den är upphöjd! =) hehe. Om du förstår! =)
    Han är pytteliten. Ligger under både längd o vikt. 3kanaler på vikt o 2kanaler på längd.
    Han blir 1nästavecka o vi har fortfarande babyskyddet. Huvudet kommer inte över kanten. Men han sitter inte bra i den......
  • LokesMammi

Ska prova sonen i stolarna imorgon o se vilken han sitter bäst i. Kanske blir en MT! =)

Svar på tråden Bilbarnsstol nr2