t0va skrev 2012-01-04 23:23:18 följande:
Hur gammalt är barnet som ska ha stolen?
Vi har testat maxi-cosi mobi men den satt jättedåligt i våran bil och sonen satt inte bra heller efter att han blivit 1år, då var selen i översta läget redan. Så sen har han haft en britax two-way under ett par månader och nu en axkid Kidzofix, den är kanon, har isofix så den är superlätt att montera i bilen och det går till 18kg sen kan man montera med bilbälte också och då räcker den till 25kg. Stor och rymlig för barnet men tar inte massa plats. Den tar mycket mindre än mobin.
MT tittade vi på men jag kom inte helt överrens med den.
Viktigast av allt är att testa så barnet sitter bra i stolen, så selen kommer rätt och att stolen sitter bra i bilen, vi fick "hjälp" att prova ut men de provmonterade aldrig mobin utan satte den bara på sätet och sa att den funkade så vi trodde på det. Men sen visade det sig att den var supersvår att montera i våran bil, så jag har hatat den i 6månader tills vi kunde köra Two-way och nu prova kidzofix och köpa den för vi var nöjda.
Sen att det är säkrast i mitten är omdiskuterat, bla. säkerhetsbutiken förordar att man har barnet i framsätet med stolen monterad mot instrumentpanelen eftersom det är bilens starkaste punkt där. Golven i bilarna kan vara så svaga att stödbenet åker igenom vid krock så det är inte säkert att du kan ha den i mitten på kardantunneln, om det ens går att montera stolen där. Endel stolar får inte plats med stödbenet där för att stödbenet kan vara för långt eller ta för stor plats.
Sonen blir 1år nästa vecka!
Vi provmonterade bara BeSafe stolen. Sonen har inte provsuttit i stolarna.
Det var nån av stolarna, hmm, BeSafen kanske som han nämnde ngt om ang framsätet, att det är en glipa mellan instrumentbrädan o stolen.
MEn framsätet känns inte bra, kudden kan utlösas vid en ev krock trots att den är urmonterad. Det vill inte jag!