• LokesMammi

Bilbarnsstol nr2

Vi ska köpa stol nr 2 till sonen och är kluvna om vilken vi ska köpa! Vi ska ha stolen i mitten bak. Båda stolarna fungerar utmärkt till det!
    BeSafe kan man vända framåt sen. Det kan man inte med Britaxen.
    Britaxen's stödben har en båge över "tunneln". BeSafe har ett ben på. Känns som bågen är säkrare.
    Britaxen har en isofix, så stolen är lite "höjd" över sätet. Så vid ev krock så hamnar inte bilen på stolen utan typ under!

Vi är kluvna. Vad tycker ni o varför? Vilken har ni?
    BeSafe:en känns bäst då den går o vända framåt, men Britaxen känns ändå bäst..........
    Aaaaaahhhhhhh! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 15:55
    Vi har en saab 93 kombi
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bilbarnsstol nr2
  • skånegås

Som jag hörde på föreläsning med NTF så ska man hellre ha vanlig bilkudde än bilbarnstol framåtvänd... Sen ska man ju ha barnet bakåtvänt tills det är 4-5 år så om den gick att ha framåtvänd skulle jag inte bry mig om. Det är "krokarna" på kudden som håller ner bältet som är det viktiga då barnet åker framåtvänt. Vi har mobo cosy och den går bara att ha bakåtvänd. Med stödben. Köpte den för vi skulle ha i mitten och den är ganska smal. Får betyg 9 i årets test och går även att ändra läge i.

• LokesMammi

Ok. Det har inte jag hört! Vill inte vända honom framåt förrän han är 4år!
    Båda stolarna är bäst i test! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • cloudberry79

Utan tvekan multitech, eftersom den är godkänd till 25 kilo bakåtvänd på alla platser. Izi kid är bara godkänd till 18 kilo och MÅNGA fyraåringar hinner komma upp i maxvikten innan de egentligen bör vändas! Dessutom kan man ju höja nackstödets höjd på multitechen!

If you love me - please don't feed me!
  • LokesMammi
    cloudberry79 skrev 2012-01-04 15:10:36 följande:
    Utan tvekan multitech, eftersom den är godkänd till 25 kilo bakåtvänd på alla platser. Izi kid är bara godkänd till 18 kilo och MÅNGA fyraåringar hinner komma upp i maxvikten innan de egentligen bör vändas! Dessutom kan man ju höja nackstödets höjd på multitechen!
    Ok. Tack! =)
  • cicci85

Du har blandat ihop stolarna MT är godkänd framåtvänd, inte izin. MT finns inte med isofix men det gör izin.

Jag har en multitech är är väldigt nöjd, barnet sitter jättebra i den, sover bra, den är rymlig för axlarna, lätt att ändra bälteshöjden. 

Jag tycker att 18-kg-gränsen på BeSafe är en stor nackdel, mina barn sitter bakåtvända mycket längre än så.

Vi kommer att använda multi-techen tills den är urvuxen på längden, men då väger sonen antagligen runt 20 kg och har precis fyllt 4 om ens det, räknar med att han får plats tills han är 110 cm. Han kommer att få fortsätta att åka bakåtvänd i en Britax Twoway sen. Tänker man göra så spelar det ju ingen roll vilken stol man väljer...

Jag kommer inte att använda MT framåtvänd eftersom den är väldigt tung, klumpig och ändå bara godkänd till 25 kg, mina barn åker bakåtvända tills de väger 25 kg. (Skulle jag välja mellan enkel kudde eller MT framåtvänd skulle jag använda MT.) Men vi köper riktig bältesstol eftersom det är säkrast.

• Pickeli

Jag har en MultiTech till storebror 3 år och är SUPERNÖJD! Har en maxi cosi mobi (tror jag) till lillebror 10 mån. Jag räknar med att lillebror har vuxit ur sin maxi cosi ungefär samtidigt som storebror vuxit ur multitechen. Och då vänder vi på storebror i en bältesstol och lillebror får ärva MT'n.

Dock så är Mt'n väldigt stor och det är inte speciellt bra plats för benen i den tycker jag. Vi kan bara montera den bakom passagerarsätet. Den ryms inte på någon annan plats i bilen med en annan stol och 2 långa förare. och då har vi ändå en relativt rymlig bil (skoda octavia) Men så länge inte barnet klagar så finns det ingen anledning till oro.

Google it!
  • LokesMammi
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:32:49 följande:
    Jag har en MultiTech till storebror 3 år och är SUPERNÖJD! Har en maxi cosi mobi (tror jag) till lillebror 10 mån. Jag räknar med att lillebror har vuxit ur sin maxi cosi ungefär samtidigt som storebror vuxit ur multitechen. Och då vänder vi på storebror i en bältesstol och lillebror får ärva MT'n.

Dock så är Mt'n väldigt stor och det är inte speciellt bra plats för benen i den tycker jag. Vi kan bara montera den bakom passagerarsätet. Den ryms inte på någon annan plats i bilen med en annan stol och 2 långa förare. och då har vi ändå en relativt rymlig bil (skoda octavia) Men så länge inte barnet klagar så finns det ingen anledning till oro.
    Ja, det är ngt jag har tänkt på. Syskon! Hur gör man då?! =)
    Nu har vi inget syskon påväg, tänkte skaffa nästa när sonen är 3år.
    Men hur man får plats med stolarna. Vill ju ha minsta i mitten. =)
  • cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:32:49 följande:

Min 3,5-åring har lika mycket kvar att växa i Mobin som i Multi-techen... Obestämd
    Håller med om MT:n nackdelar! Tar stor plats i bilen och ger sämre benplats än andra stolar. 
  • Pickeli
    cicci85 skrev 2012-01-04 15:38:34 följande:
    Min 3,5-åring har lika mycket kvar att växa i Mobin som i Multi-techen... Obestämd
    Håller med om MT:n nackdelar! Tar stor plats i bilen och ger sämre benplats än andra stolar. 
    Okej, jag tycker mt'n är betydligt högra i ryggen!? Dessutom är det en otrolig skillnad i komforten för en kräsen 3åring
    Google it!
  • Pickeli
    LokesMammi skrev 2012-01-04 15:36:13 följande:
    Ja, det är ngt jag har tänkt på. Syskon! Hur gör man då?! =)
    Nu har vi inget syskon påväg, tänkte skaffa nästa när sonen är 3år.
    Men hur man får plats med stolarna. Vill ju ha minsta i mitten. =)
    Ett tips är att kolla så att stolen ni köper får plats i mitten, MT'n ryms inte i mitten på vår bil. Förutsatt att man ska kunna sitta bekvämt och säkert när man kör!

Vi har lilla fram och stora bak, finns inget annat alternativ med de stolar och den bil vi har tyvärr! Båda bak hade varit skönt men då får man sitta som en korv och köra och dessutom försvinner ju en plats i bilen. Nu kan man sitta 2 bak!
    Google it!
Svar på tråden Bilbarnsstol nr2