• LokesMammi

Bilbarnsstol nr2

Vi ska köpa stol nr 2 till sonen och är kluvna om vilken vi ska köpa! Vi ska ha stolen i mitten bak. Båda stolarna fungerar utmärkt till det!
    BeSafe kan man vända framåt sen. Det kan man inte med Britaxen.
    Britaxen's stödben har en båge över "tunneln". BeSafe har ett ben på. Känns som bågen är säkrare.
    Britaxen har en isofix, så stolen är lite "höjd" över sätet. Så vid ev krock så hamnar inte bilen på stolen utan typ under!

Vi är kluvna. Vad tycker ni o varför? Vilken har ni?
    BeSafe:en känns bäst då den går o vända framåt, men Britaxen känns ändå bäst..........
    Aaaaaahhhhhhh! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 15:55
    Vi har en saab 93 kombi
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bilbarnsstol nr2
  • Billabong
    LokesMammi skrev 2012-01-04 15:36:13 följande:
    Ja, det är ngt jag har tänkt på. Syskon! Hur gör man då?! =)
    Nu har vi inget syskon påväg, tänkte skaffa nästa när sonen är 3år.
    Men hur man får plats med stolarna. Vill ju ha minsta i mitten. =)
    Beror väl på hur rymlig bil ni har...
    Vi har en SAAB 9000 (inte kombi) och i den får vi plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar nu till våra barn. Storasyster som är 4,5 år har en BeSafe IziKid (från 2008) i mitten bak och småbröderna (2,5 år gamla) har varsin Britax MulitTech, en i passagerarsätet och en bakom det. Det är en av de minsta stolarna på längden - som brukar vara det som begränsar hur många bakåtvända bilbarnstolar man får plats med.
    När de var bebisar och vi bara hade babyskydd till dem satt storasyster bakåtvänd i passagerarsätet i sin BeSafe och småbröderna i mitten bak (med bas) resp. bakom passagerarsätet (utan bas).
  • Fyrbarnsmorsa
    cicci85 skrev 2012-01-04 15:23:25 följande:
    Vi kommer att använda multi-techen tills den är urvuxen på längden, men då väger sonen antagligen runt 20 kg och har precis fyllt 4 om ens det, räknar med att han får plats tills han är 110 cm. Han kommer att få fortsätta att åka bakåtvänd i en Britax Twoway sen. Tänker man göra så spelar det ju ingen roll vilken stol man väljer...
    Tror du kommer kunna använda MT stolen längre än så,dottern är 112 cm och sitter ff  bra i den
    Jag kommer inte heller att använda MT:n framåt då den känns alldeles för tung för det.
    Kan verkligen rekomendera den stolen,vi har varit supernöjda.
  • cicci85
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-04 15:49:48 följande:
    Tror du kommer kunna använda MT stolen längre än så,dottern är 112 cm och sitter ff  bra i den
    Jag kommer inte heller att använda MT:n framåt då den känns alldeles för tung för det.
    Kan verkligen rekomendera den stolen,vi har varit supernöjda.

Det beror ju på om han växer jämt, nu är han 105 cm och har bara några cm kvar tills axlarna trycker mot nackstödet... Växer benen mer än överkroppen så får han ju plats lite längre. Har sett en tjej här på FL på 122 cm tror jag det va som åkte i MT. Äldsta sonen provade MT när han va 118 cm och kunde omöjligt få plats!
  • cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:46:05 följande:
    Okej, jag tycker mt'n är betydligt högra i ryggen!? Dessutom är det en otrolig skillnad i komforten för en kräsen 3åring

Jag jämförde när axlarna kommer att slå i huvudskyddet på MT mot att han skulle ha 1/3 av huvudet öven kanten på Mobin... Gillar 3-åringen MT:n bättre eftersom den är rymligare?
  • Cecci78
    LokesMammi skrev 2012-01-04 15:36:13 följande:
    Ja, det är ngt jag har tänkt på. Syskon! Hur gör man då?! =)
    Nu har vi inget syskon påväg, tänkte skaffa nästa när sonen är 3år.
    Men hur man får plats med stolarna. Vill ju ha minsta i mitten. =)
    två går ju i alla bilar, varför måste du ha minsta i mitten? En i mitten o en på sidan då eller en fram, vi har en v70 o har haft två bakåtvända i baksätet på varsin ytterkant. När syskon kommer har vi köpt en större bakåtvänd till ettan och bebis fått ärva hans första bakåtvända som var lite mindre.
  • LokesMammi
    Cecci78 skrev 2012-01-04 19:11:18 följande:
    två går ju i alla bilar, varför måste du ha minsta i mitten? En i mitten o en på sidan då eller en fram, vi har en v70 o har haft två bakåtvända i baksätet på varsin ytterkant. När syskon kommer har vi köpt en större bakåtvänd till ettan och bebis fått ärva hans första bakåtvända som var lite mindre.
    Ur krocksynpunkt är mitten bäst o vänstersida värst. När syskon kommer får man sätta nr 1 på höger sida o nr 2 i mitten kanske. Men den dan den sorgen! hehe
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Theli

Kan bara säga att vi har  Britax och är nöjda med den:)

• Natasha76

Som någon annan sa här redan har du blandat ihop stolarna. Besafe iZi Kid X3 isofix går bara till 18 kg och är inte vändbar. Den har en båge på stödbenet. Multi-tech går bakåtvänt till 25 kg och har inte någon båge på stödbenet. 

Jag röstade Multi-tech. Använd den bara bakåtvänt och använd den så tills axlarna tar emot nackstödet. Det sker troligen före han är 25 kg. Annars, använd den till 25 kg.

Du kan ju titta på Kidzofix också. Den är rymlig och stor och går litet längre bakåtvänt än Multi-tech. Alltså det tar längre innan axlarna tar i. Den är dessutom fäst med isofix till 18 kg och sen kan man fortsätta ha den bakåtvänt till 25 kg om man fäster den med bälte. Rekommenderar! Vi har vår i mitten bak. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • LokesMammi

Hur "säker" är den stolen?
    Sambon hittade Multi-Techen som Bäst i test. Medan han i affären sa att BeSafe är bäst i test. Så det är nog dessa två stolar som "är bäst".

Det känns som att BeSafen är den man ska köpa........
    Men vi vet inte! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
Svar på tråden Bilbarnsstol nr2