• MimmiL­ina
    Äldre 7 Jan 21:40
    3926 visningar
    72 svar
    72
    3926

    Datorspel från 80-talet... Vilka minns ni?

    Önskar att man kunde få spela Giana Sisters igen. Så kul det var! Lagom ful musik till också. Och vad stolt man blev när man hittade de där ställena där man kunde "fuska" sig till en annan bana.

    Och Paperboy. Och Bubble Bobble!

    Vilka minns ni?

  • Svar på tråden Datorspel från 80-talet... Vilka minns ni?
  • Äldre 8 Jan 14:17
    #61

    Chess Master
    Chack där pjäserna slåss när de hamnar på samma ruta. Utom dråttningen som trollar bort motspelaren.

    Chips challange
    En gubbe springer runt i en labyrint och samlar IC-kretsar. Han måste samla nycklar i olika färger som passar i lås med samma färg. Simfötter för vattenhinder, skridskor till isen, värmesäkra skor till branden osv. Vid varje ny nivå får man ett lösenord om man vill hoppa direkt dit vid omstart.

    Rats
    Spelplanen är en park som är lite större än spefönstret. Så man får glida runt med spelplanen för att se ut i kanterna. Bredvid är vapenarsenalen med rökbomber, giftminor, bomber med stubin, enkelriktatskyltar som försvinner efter en stund, könsbytarminor mm. På parkens gångvägar springer det runt en massa råttor. När två råttor möts klättrar hanen upp på honans rygg och de står en stund och skakar och stönar. Sedan springer hanen vidare och honan står kvar. Efter en stund föder hon ett gäng råttor och alla springer iväg. Barnen blir vuxna på någon sekund. Spelet går ut på att utrota råttorna.

    Jag har förövrigt kvar alla tre. Fast Chess kan man bara spela i DOS, så det var länge sedan. Rats kan hänga sig på en del nyare datorer eftersom det är skrivet för långsammare datorer.

  • Äldre 8 Jan 15:28
    #62

    Ja, Rats

    Kom på ett till gammalt...
    Styx (skrev nog Strix tidigare, men nu ploppade det rätta upp)
    Deeet var roligt!

  • Allegr­a
    Äldre 8 Jan 23:09
    #63

    Nu har jag inte varit tråden på ett tag så detta kanske redan är nämnt....
    Vad hette det där man skulle skjuta ankor på skärmen?

    frulan
    Visst finns joystick till pc:n men inte sånna fina röda som fanns förr

  • MimmiL­ina
    Äldre 8 Jan 23:11
    #64

    Ja, röda med en knapp uppe på pinnen.

    Kanske finns nån antik dylik på Tradera.

  • Äldre 11 Jan 08:39
    #65

    Kommer ihåg en hel del bra.

    Spectrum 48K hade vi först.
    Jet pac (flyga runt med en liten raketgubbe)
    Attic Attac (springa runt i en vind)
    the Hobbit ( textäventyr med grafik)
    Ant Attack (skjuta)
    Zoom (skjuta)
    Donkey Kong
    och många fler...

    Amigan...
    Stunt car racer ( att åka runt på en bana som ser ut som en "diagram stapel"
    Airhockey
    Outrun
    Nord och syd
    Xenon
    Star wars-spelen
    Leisure suit larry

    Fick faktiskt igång Amigan efter drygt 10 år

    Vad om alla "Game and Watch" då!!!

    Fick igång ett gammalt dubbelskärms donkey kong ( Game and watchs spelet var Ambra-gult)

  • silvia
    Äldre 11 Jan 09:16
    #66

    Oh! Giana sisters!! Saknar ju den!!!

  • Shoega­l
    Äldre 11 Jan 09:21
    #67

    Är det bara jag som spelat ett sex-spel där man skulle "jucka" med joysticken i takt med killen. Jättedålig grafik var det iaf, typ som Strip Poker Det hette säkert typ Sex Games eller liknande.

    Olympiadspelen då hade samma funktion. Man rörde joysticken fram och tillbaka i takt för att få tex stavhopparen att springa och sedan utföra hoppet. Jag älskade iaf olympiadspelen.

  • MissBH­aven
    Äldre 11 Jan 09:29
    #68

    Attic Attac var min favorit till Spektrum. Var så rädd för mumien Och så hade vi ett till spektrum som hette "Raid over Moscow" då man skulle flyga runt och bomba i Ryssland. Och de där olika olympiad och skid spelen minns jag också.

  • Lilou
    Äldre 11 Jan 09:36
    #69

    Giana Sisters var ju bast!

  • Äldre 11 Jan 10:16
    #70

    Oj, OS-spelen m.fl. hade jag totalt glömt
    Sommar- och vintersportspel var ju jättekul!

  • Äldre 11 Jan 22:28
    #71

    Pacman
    Dig Dugg
    Space Invaders
    Arkanoid

  • bozzin­i
    Äldre 11 Jan 22:58
    #72

    Åååh, vad kul! Jag hade helt glömt bort alla roliga spel. Måste nog hämta in min gamla Amiga 500 som står och skrotar i garaget.

Svar på tråden Datorspel från 80-talet... Vilka minns ni?