Inlägg från: cicci85 |Visa alla inlägg
  • cicci85

Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?

Som rekommenderat, när barnet siyter själv. Mina små var 6 & 8 månader när vi bytte.

• cicci85
    eliten skrev 2012-01-05 08:58:29 följande:
    Astrum
    Det är åldern som är viktigast alltid, inte vikt eller hur stor man är, det handlar om kroppens mognad och proportioner.

När man byter till bältesstol är såklart åldern viktigast, ju äldre desto bättre.

Men när man byter från babyskydd till bakåtvänd stol har ju åldern mindre betydelse... Flera stolar är dessutom godkända från 0 kg. Det viktigaste när man byter stol är att selen passar, på vissa stolar tex axkid och multi-tech kan man inte ha selen så lågt att det passar en liten bebis.
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 10:30:43 följande:
    ca 10 månader. man ska byta när babyskyddet börjar bli för litet. och runt då så närmade det sig att det var för litet

Men vissa barn är ju runt 2 år när babyskyddet börjar bli litet. Ska de sitta i babyskyddet så länge då?
  • cicci85
    eliten skrev 2012-01-05 11:16:58 följande:
    Cissi85: ålder och kroppens mognad går ju hand i hand, huvudets proportion till kroppen ändras ju efter barnets ålder t.ex och inte efter längd och vikt.
    Även kroppens mjukhet som gör att ett babyskydd passar bättre för ett spädbarn där man sitter mer kupad än i bilbarnstolen där du sitter med rakare rygg.

Det var inget svar på frågan...
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 11:56:33 följande:
    fram till 13 kg säger de väl? det viktiga är väl snarare att maninte använder de andra stolarna innan det är bra för dem. de brukar väl oftast vara från 9 kg, då ska man inte använda dem från 7. och inte heller på en 3 månaders även fast han väger mer än 9 tycker jag. ett barn sitter väl som jag förstått det tryggare i ett babyskydd så länge det passar. någon stans mellan 9-12 kg måste man byta, men man får även ta in läng och sådant med

Det finns flera stolar som är godkända från 0 kg. Vår britax secura är i liggläget mer lutande än AG Logico babyskydd. Rekommendationen är ju att man byter så fort barnet sitter själv, finns egentligen ingen anledning att använda babyskyddet längre än nödvändigt. Det är bara om man byter till en framåtvänd stol man bör använda babyskyddet så länge som möjligt, till 13 kg, men det är ju som tur är inte så vanligt i detta land.

Jag tycker att man ska byta när barnet sitter bättre i den fasta stolen än i babyskyddet.

Enligt de bilbarnstolsförsäljare och tillverkare jag pratat med går det utmärkt att sätta en 7-kilosbebis i en 9-kgstol om selen sitter som den ska.
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:21:57 följande:
    ok det är inte vad jag har hört. men man får ju olika information från olika ställen också.
    Våra killar började sätta sig upp själva från liggande läge vid 9-10 månader så blev ju samma tid ungefär som vi bytte stolar då.

Men de bebisar som sätter sig upp redan vid 3 månader, är det fortfarande bra att sätta dem i de andra stolarna då?
    Kan nog vara olika för olika bebisar tror jag så ja man får nog pröva sig fram. har man den andra stolen hemma så kan man ju provsitta den inne någon gång och se hur han/hon sitter i den. sitter de bra så kan man byta =)

Så länge selen passar en tremånaders och de sitter lagom lutande så finns det ju inga säkerhetsnackdelar med att ha dem i en fast stol. Det ska ju vara säkrare med stol nr. 2 än med babyskyddet.

Jag gjorde precis som du skriver, provade andra stolen innan han kunde sitta, men han satt mycket bättre i babyskyddet så han fick sitta i det tills han kunde sätta sig själv vid 8 mån.
  • cicci85
    Minifer skrev 2012-01-05 11:55:44 följande:
    Hon sitter fortfarande bra i Babyskyddet, och när vi sätter in ytterligare en bilbarnstol i bilen kommer det bli rätt mycket obekvämare för henne, så vi har inte haft någon brådska.

Vi har acta graco bilbarnstol till storebror hennes, och har man den i baksätet  går det inte att luta bak, så de sitter som käpprakt och kan inte luta sig bekvämt =/ Måste hitta någon annan stol som ä lättare att luta till lilla tjejen nu, så säg gärna till om ni har bra förslag
    Vilken AG-stol är det ni har? Den är i framsätet nu antar jag? Prova Britax hi-way, den tar liten plats i bilen, låter som att ni har det trångt?
  • cicci85
    Minifer skrev 2012-01-05 14:00:59 följande:
    Det är duologic tror jag. Ja den är i framsätet nu. Försökte ha den i baksätet innan, men gick inte att luta så mycket, och man kunde inte använda framsätet. Fattar inte varför det är så trångt, har en ford focus kombi. Tack för tipset, ska kolla upp britax! =)

Okej, den är ju bara till 18 kg så jag skulle köpa en stol som funkar bakåtvänd till 25 kg till storebror och låta bebben ta över duologicen.
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 13:55:19 följande:
    hm. vi hyr stolar från IF, tror de var rekommenderade från ca 9 månader eller så.

För den delen. hur är det med den andra stolen? den ska helst sitta i framsätet va? men vilken plats efter framsätet anses som säkrast?
    Vi har en på passagerarsidan fram och en direkt bakom, men vet inte hur det är med säkerheten om man kanske borde flytta om. vilket visserligen skulle innebära att köpa ny bil också men ändå
    Mitten anses vara säkrast precis som Mumin80 skriver. Jag har aldrig hört att framsätet är säkrast, tvärtom. Men det beror nog på stol oxå, kan den luta mot instrumentpanelen är fram väldigt bra har jag hört. 

Jag har helst en i mitten och den andra höger bak, men det funkade inte för oss så den ena fick sitta i fram och den andra bakom.

Är det BeSafe ni hyr då? Tänk på att den andra stolen bara är godkänd till 18 kg... 
  • cicci85

Hittade alldeles ny info från Robert Bell på Säkerhetsbutiken.se. Det är en tjej härifrån FL som mejlat och frågat honom, han är en av de med bäst kunskap.

Hejsan!

Jag har hört att en bakåtvänd bilbarnstol ska vara säkrare än ett babyskydd,

stämmer det?

Min son var stor för sin ålder, redan vid 5 månader var babyskyddet trångt

så trots han inte kunde sitta själv så bytte vi till en Hi-way.. rätt eller

fel?

Hej

Rätt! Babyskydd är egentligen en sorts kompromiss, en liten lätt sak som går

att bära med barnet. Bilbarnstolen har dock flera fördelar för barnet, ut

säkerhetssynpunkt. Bilbarnstolen sitter mycket mera fast i bilen, och klarar

krocken bättre därför. Själva konstruktionen är starkare, naturligtvis, och

det är också en fördel i vissa förlopp.

Babyskydd är bra, bilbarnstol bättre.

Robert Bell

• cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-05 14:13:34 följande:
    Jag läste någonstans att framsätet med dikt mot instrumentpanelen var det säkraste stället eftersom stolen följer bilens "krockpuls" bäst då. Men jag kan inte minnas var jag läste det!

Har för mig att det står på NTF:s frågor&svar... I Folksams film på youtube rekommenderar de framäsätet för att få bättre benplats.
  • cicci85
    Dohgon skrev 2012-01-05 15:07:08 följande:
    Jo jag vet men då byter man ut mot nästa stol så inga problem med det =)

ok har alltid hört framsätet om det inte är airbag. vi har ju som sagt en där och en precis bakom men kanske är lika bra att ha kvar det så så länge iaf. ska köpa ny bil så småningom men vet inte riktigt vilken än. men en sak är säker. en golf 3 med bara 2 dörrar är inte lätt med tvillingar =D

Jo men nästa stol är ju framåtvänd... Mina ungar har varit 3 år när de vägt 18 kg, som tur är har jag haft stol som funkar till 25 kg bakåt, så de kan åka bakåt så länge som möjligt. Men du har kanske små barn och tycker det är okej att vända redan vid 18 kg?
Svar på tråden Babyskydd, när byte ni det mot bilbarnstol?