Inlägg från: MariaElionora |Visa alla inlägg
  • MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Vi använder vindkraft och bor i lågenergihus

men självklart påverkar jag med miljön det har jag aldrig sagt. men varför belasta den extra och använda engångsskydd?

• MariaElionora

Nej jag använder ekologisk bomull och syr eller köper begagnat

• MariaElionora
    snorkan skrev 2012-01-05 13:19:52 följande:
    Grattis du måste tycka att du själv verkligen är perfekt och vi andra riktiga idioter som flyger utomlands, åker 10 mil i bil för att gå på bio, byter tampong 4-6 gånger om dagen. 
    Jag vill att mina barnbarnsbarn också ska få leva...
  • MariaElionora

Femmecup är väldigt mjuk och varken skaver eller känns.

• MariaElionora

Femmecup är så mjuk att det absolut inte kan jämföras med tamponger.
    Femmecup är nog den mjukaste på marknaden.

• MariaElionora

Hur kan man tycka så mycket om nåt man aldrig provat?
    Hur kan man anse att bindor och tamponger är MINDRE äckligt än menskopp. Menskoppen är ju gjord för att vara hygienisk på ett helt annat sätt än bindor och tamponger.

• MariaElionora

Nog tusan kommer man lättare åt blodet när man drar ut en tampong eller byter binda än när man tömmer menskoppen. Jag får då aldrig blod på mina fingrar. Sen så är blodet i menskoppen mycket renare och "finare" än det blod som samsas med bakterier och skit i tampongen eller bindan.

• MariaElionora
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:02:39 följande:
    Om du behöver byta menskoppen (och befinner dig på en offentlig toalett till exempel) - hur gör du då? 
    Jag ser till att den är tömd innan jag går hemifrån.
  • MariaElionora
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:04:55 följande:
    Jag vill inte gå runt med ett föremål inuti mig, den tanken äcklar mig enormt mycket. Jag tycker att det verkar slabbigt och ohygieniskt att hälla ut mensblodet varje gång koppen ska bytas och skölja av den, för att sedan sätta in den igen. Det är knappast troligt att det vid varje byte finns möjlighet att rengöra den tillräckligt. 

Jag kan veta att jag tycker att det är äckligt, eftersom jag känner mig själv.  
    Du har aldrig sex heller eller?
  • MariaElionora
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:05:57 följande:
    Okej. Och du behöver aldrig någonsin ta ut den?

Hur rengör du den hemma innan du sätter tillbaka den? 
    har aldrig behövt göra det på en offentlig toalett nej.
    skulle det hända är det ju bara att tömma och sätta in och tvätta när möjlighet ges. Det har dock aldrig hänt mig än men ser inte riktigt problemet.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???