Inlägg från: EnFisPåTvären |Visa alla inlägg
  • EnFisPåTvären

Varför använder inte DU menskopp???

JennieJ skrev 2012-01-05 23:24:07 följande:
    EnFisPåTvären låter som något som är värt att testa för de är faktiskt inte billigt med bindor och tamponger speciellt inte när man byter den i snitt varannan timme då går de åt ganska många varje månad. Så blir att inhandla i höst eller när de blir att menstruationen kommer tillbaka!

Jag är som jag skrev tidigare jävligt skeptisk men är idag så himla glad att jag provade, jag älskar min menskopp. Vad gäller om den var svår att få in måste jag säga ja. Jag hade ett helsicke första gångerna. Detta för att jag använder soft som är svårare och för att jag hade en L som visade sig vara för stor så att den inte kunde veckla upp. Det finns sjuttioelva olika viksätt också, när jag fick min soft M och hittade E-vikningen löste sig allt lätt.
  • EnFisPåTvären
    Limael skrev 2012-01-05 23:31:10 följande:
    för att det är äckligt!

Varför ÄR det äckligt?
  • EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:34:41 följande:
    EnFisPåTvären kan se framför mig hur jag kommer stå å mixtra å ha mig med ena benet högt och flera vackra ramsor ur min mun men skam den som ger sig säger dom
    Haha, ja det var en svettig, bökig och blodig första upplevelse där man inte fattade hur fan det skulle gå till egentligen - lite som att förlora oskulden.
  • EnFisPåTvären
    Limael skrev 2012-01-05 23:33:26 följande:
    Så man kan gå med den en hel dag utan att den inte läcker?? tror jag inte ett dugg på..

jag som blöder ganska mycket måste byta tampong ca var 3dje timme.
    Tror gör man i kyrkan. Prova först, uttala dig sen.
  • EnFisPåTvären
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-05 23:37:15 följande:
    Jag är intresserad av att köpa men är rädd att den ska läcka som många verkar haft problem med? eller är dom bara för slappa där nere?
    Använd binda också tills du ser att det funkar.
  • EnFisPåTvären
    Limael skrev 2012-01-05 23:41:14 följande:
    för att jag knappt ens vill se tampongerna när jag tar ut dem, har inte lust och dra ut en kopp full med blod och hälla ur och sen köra in skiten igen?

Ah. Så med andra ord menade du att du tror att du skulle tycka att det var äckligt - inte att det är äckligt. Jag är med.
  • EnFisPåTvären
    Limael skrev 2012-01-05 23:43:15 följande:
    haha lägg ned! har bara hört dåligt många som säger att de läcker och att de är svåra att få dit ordentligt osv.

Precis. Du har hört. Du har inte erfarenheten själv.
  • EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:45:22 följande:
    EnFisPåTvären Ha ha synd på ett sätt att man ingen menstruation har just nu så man kunde testa direkt. Berätta för mannen här om menskopp första kommentaren "asså fan vad sjukt och ska du köra upp en stor kopp, hur ska du kunna gå" berätta då att jag ska köpa de och testa. Hans svar " ja men när du lägger dig ner rinner de inte över då? Ja du de lär vi märke svara jag tillbaka men kan förstå män och en del som en testat att man får lite äckel tänkar min fråga är då på vilket sätt är de äckligare att sätta in en kopp istället för tampong och varför ens tycka de är äckligt då de är ett friskt tecken att man har mens?

Haha, när det är dags, ta en kaffekopp i högsta hugg och gå ut till honom och säg "ja då går jag och provar då".

Lycka till! Hoppas du blir nöjd!     
  • EnFisPåTvären
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:57:03 följande:
    EnFisPåTvären ja de borde man göra! Karlar i all ära men detta med mens är de kanske tur att vi har!

• EnFisPåTvären
    helge74 skrev 2012-01-06 15:48:47 följande:

Använder det inte för jag har så riklig mens så jag skulle behöva tömma den en gång i timmen MINST:((

Många som använder menskopp säger att de behöver bytas mer sällan än tampong/binda om man blöder rikligt. Varför tror du att du skulle behöva byta menskopp oftare än andra mensskydd?
  • EnFisPåTvären
    k girl skrev 2012-01-06 19:30:58 följande:

Är lite nyfiken, men har problem med att jag får hemsk menssmärta som förvärras när jag för in något i slidan (kan absolut inte använda tampong). Valet "binda och alvedon + voltaren" mot "föremål i slidan + opioid" känns rätt enkelt faktiskt. Planerar dessutom att sätta in spiral igen så snart jag kan efter nästa barns födelse, och förväntar mig att mensen upphör då som den har gjort tidigare.

Jag kan inte ha tampong och har jättemycket menssmärtor. En mjukare menskopp funkar jättebra för mig och på något vis upplever jag menssmärtorna mindre nu. Tidigare var 2-3 första dagarna av mensen ett sabla meckel av menssmärtor och läckande nattbindor (som jag måste ha dygnet runt). Nu tömer jag koppen 3 ggr/dygn, tar alvedon och tänker knappt att jag har mens.
    helge74 skrev 2012-01-06 19:31:37 följande:

för att jag är rädd att det ska skvalpa över.... känns sådär att tänka på att man har en överfull menskopp inne, och det inte finns en toa nära... Men iofs är det inge skoj o blöda igenom tamponger o bindor heller:(

Jag förstår din rädsla eftersom jag kände likadant innan jag provade. Tidigare har jag haft det jättejobbigt på mornarna då jag reste mig och hela nattens mens rann över och genom skydd och trosor, med menskoppen blir det aldrig så (jag kan inte använda tampong på grund av känsliga slemhinnor och att jag känner tampongen för mycket). Det kan läcka lite nu ibland av det som inte får plats i koppen men det är sällan och lite.

• EnFisPåTvären
    buba skrev 2012-01-06 19:53:07 följande:
    Nu vet jag inte hur det fungerar för dig, men för andra har den lindrat mensvärk just för att det har en ganska stor diameter i jämförelse med en tampong som slidmusklerna kan "hålla" om och därmed minska värken. Men det är ju olika för olika personer.

Är det därför? Jag har undrat hur jag kan uppleva så mycket mindre mensvärk sedan jag började med menskopp mot när jag bara hade binda. Intressant. Trodde det var psykolgiskt.
  • EnFisPåTvären
    buba skrev 2012-01-06 19:56:16 följande:
    Det är i alla fall den förklaringen jag har fått och jag kan tycka att den är logisk... 

Jupps. Intressant.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???