• Twins2

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag ser inte problemet. Han vill ha ett test för att ska vara säger på att han är pappan. Låt han göra ett test då. 
    Att han är osäker på om han är pappan eller inte (du skriver ju själv att han har problem med misstänksamhet och att lita på folk) har väl inte med om du kan lita på honom eller inte?! 

• Twins2
    Anonym skrev 2012-01-05 17:59:26 följande:
    Jag förstår faktiskt inte heller problemet? Hade det varit min kille hade jag bara sagt "Vad löjlig du är, men om det känns bättre för dig så visst" det är ju tråkigt att du inte litar på mig men gör du testet.

Hade med sagt så.
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-05 18:06:26 följande:
    Ännu en tråd som visar att faderskapstest borde vara obligatoriskt.
  • Twins2
    Anonym (Lillan) skrev 2012-01-05 18:12:23 följande:
    Jag förstår inte heller. Jag skulle utan att tveka kunna tro att min sambo skulle vilja göra faderskapstest, även om barnmorskan skulle kunna berätta exakt vilket datum bebisen blev till och han och jag hade varit isolerade med enbart varandra under den tiden så skulle han få göra testet om han ville. Tror faktiskt inte du ska ta åt dig så mycket av detta. Jag har hört många killar som är oroliga för att de inte ska vara pappan. Jag menar, för oss tjejer så behöver vi aldrig någonsin fundera över om barnet är vårt eller inte. Ligger barnet i vår mage så är vi mamman. Inget att fundera över. men killar kan ju aldrig riktigt veta att det verkligen är deras bar. Jag kanske skulle fundera så själv om jag var killen och min tjej var gravid. Inte för att jag nödvändigtvis skulle tro att hon varit otrogen, men för killar finns ju inte samma självklarhet runt föräldraskapet som för oss tjejer. Låt honom göra testet bara så kan han koncentrera sig på att vara glad pappa sen. 

Surrogat finns ju faktiskt och då är inte barnet "vårat" även om det ligger i våran mage...
  • Twins2
    Anonym (Lillan) skrev 2012-01-05 18:16:06 följande:
    Nej självklart. Men nu handlade ju diskussionen om en kille och en tjej som är gravida på "normalt" sätt. Att diskutera surrogatmammor blir ju aningen långsökt här eftersom det inte var det detta gällde. 

Reagerade bara på meningen  "Ligger barnet i vår mage så är vi mamman"
  • Twins2
    ja88 skrev 2012-01-05 18:19:25 följande:
    Men alla som säger att de inte alls ser problemet, skulle ni verkligen känna så om det var era män som krävde faderskapstest trots flerårig relation? Skulle ni inte tycka det kändes det minsta jobbigt? Inte testet i sig men känslan av att han inte alls litar på er... Rent hypotetiskt är det ju lätt att rycka på axlarna åt det, har man inget att dölja så låt honom göra testet om han mår bättre av det då. Men jag tänker ett steg längre, önskan om att genomföra testet bottnar ju i en misstro och jag skulle inte känna mig nöjd över att min man misstrodde mig så djupt... kommer det verkligen förändras för att testet kommer tillbaka med rätt resultat? Att barnet är hans är ju inte detsamma som att hon garanterat inte varit otrogen...

Förstår att du är ledsen, har du sagt till honom hur du känner, hur reagerar han på det?
    Ja, om min sambo hade samma bakgrund och var sådan som ts sambo är (dvs problem med misstänksamhet och oförmåga att lita på folk)
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:31:15 följande:
    problemet här är ju att faderskapstest är inget man bara kan begära som folk verkar tro, det går till så på tv, i amerikanska filmer.

Det är det ingen som tror... Vart läser du det?
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:34:52 följande:
    det kommer tråd på tråd här med killar som tänker kräva faderskapstest eftersom de tror att sjukvården bistår med sådant vilket de inte gör om det inte finns en juridisk tvist kring faderskapet och den enda som eg kan beordra det är faderskapsutredaren på socialtjänsten. Ville bara förtydliga det.

Sen finns det ju privata vägar att gå och 1400 är ju inte många kronor för att få tyst på en svartsjuk och osäker man, men jag hade ju hellre investerat de pengarna i familjeterapi, men det är JAG och hur JAG skulle ha löst det hela
    Att kräva faderskapstest är inte samma som att tro att sjukvården ska betala.
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:34:52 följande:
    det kommer tråd på tråd här med killar som tänker kräva faderskapstest eftersom de tror att sjukvården bistår med sådant vilket de inte gör om det inte finns en juridisk tvist kring faderskapet och den enda som eg kan beordra det är faderskapsutredaren på socialtjänsten. Ville bara förtydliga det.

Sen finns det ju privata vägar att gå och 1400 är ju inte många kronor för att få tyst på en svartsjuk och osäker man, men jag hade ju hellre investerat de pengarna i familjeterapi, men det är JAG och hur JAG skulle ha löst det hela

Det är inte bara en faderskapsutredaren på socialtjänsten so kan beodra ett test, man har faktiskt möjlighet att själv välja att göra ett.
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:37:45 följande:
    ja om man bekostar det själv kan man göra det.

Ja, det är självklart och det vet alla som beställer sådana test.
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.