Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

problemet här är ju att faderskapstest är inget man bara kan begära som folk verkar tro, det går till så på tv, i amerikanska filmer.

Här utreds faderskapet av socialtjänsten och var ni sammanboende under tiden barnet blev till så skrivs han som fader, har han tveksamheter så kan han isf bekosta ett faderskapstest själv finns tex på pappatest.se/

gå med på det så han får som han vill... är ju en variant, en annan är att han måste börja lita på dig annars kommer ju inte relationen att fungera i längden

• slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:32:15 följande:
    Det är det ingen som tror... Vart läser du det?
    det kommer tråd på tråd här med killar som tänker kräva faderskapstest eftersom de tror att sjukvården bistår med sådant vilket de inte gör om det inte finns en juridisk tvist kring faderskapet och den enda som eg kan beordra det är faderskapsutredaren på socialtjänsten. Ville bara förtydliga det.

Sen finns det ju privata vägar att gå och 1400 är ju inte många kronor för att få tyst på en svartsjuk och osäker man, men jag hade ju hellre investerat de pengarna i familjeterapi, men det är JAG och hur JAG skulle ha löst det hela
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:35:27 följande:
    Att kräva faderskapstest är inte samma som att tro att sjukvården ska betala.
    nä men att kräva något av sin sambo/fru för att man inte litar på dem är ingen bra grund för en stabil relation med ett sunt föräldraskap, så om han kräver faderskapstest borde hon kräva familjeterapi i utbyte, och de kan börja i terapin innan barnet är fött så kan han få sitt test sen då.

Det är ju ett tydligt tecken på att mannen inte mår bra och ett test kommer inte göra att han mår bättre, han kommer hitta andra saker som gör att han tvivlar, på detta eller andra saker i relationen.
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:36:59 följande:
    Det är inte bara en faderskapsutredaren på socialtjänsten so kan beodra ett test, man har faktiskt möjlighet att själv välja att göra ett.
    ja om man bekostar det själv kan man göra det.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Superledsen) skrev 2012-01-05 18:35:54 följande:
    Tack alla för svar. Problemet för mig är att jag känner mig så JÄVLA kränkt. Jag e en jäkligt bra människa, trogen. Och att han kan tro att jag är så kallsinnig och beräknande att jag under en hel graviditet ( och ett jobbigt missfall innan det) och i snart ett år nu efter kan ljuga honom rakt upp i ansiktet! Att jag skulle kunna vara så beräknande, hur kan han tro det efter fyra år ihop?!? Det är det jag menar med att jag inte kommer lita på honom- hur ska jag veta att provsvaret blir slutet på misstänksamheten? Kanske tror han jag knullade runt dan innan eller efter liten blev till, bara hade tur att jag prickade " rätt dag" eller nåt. Suck. Han såg absolut hur ledsen jag blev. Och hörde när jag spydde. :(. Jag gråter fortfarande bara jag ser honom. Efter sju timmar. Vad jag menade med att vi haft det lite hafsigt på sistone var inte alls något så stort att vi bodde isär eller så- som sagt vanligt groll. Jag har kobbat på honom att släppa sina pålitlighetsproblem mm. Har väl varit sådär med lusten efter barn oxo, och jag har väl varit lite hormonell (ammar ej mer) och gnällt på honom om småskit ovanligt mkt. Thats all!! Jag vet att hans ex svek honom, och han har väl haft det sådär innan dess, men vem har inte det? Och borde inte fyra år och ett barn räcka? Jag känner mig så jävla ledse, kränkt och förödmjukad. Ska tilläggas att han e en bra kille, riktigt bra annars. Superbra pappa,en klippa.
     jag tror inte att ett faderskapstest kommer bättra något, ni behöver hjälp i det här, ni har varit tillsammans i fyra år och han har fortfarande inte bearbetat sitt exs svek.

Förstår nu att barnet redan är fött....och då har ni dessutom förtur till kommunens familjerådgivning. Kräv detta utav honom för ni måste bearbeta detta.
  • slemtorsk i din bralla

Jag skulle aldrig gått med på det..aldrig accepterat det och om det får honom att misstro mig så fine, då ska han nog inte vara med mig- Så resonerar jag. Det är inte mina problem att han inte kan släppa det som varit, jag kan hjälpa honom att bearbeta det och hjälpa till med stöd. Men det är oerhört kränkande att slänga ur sig en sån sak utan att ha någon som helst grund för det.

• slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:43:39 följande:
    Att vilja göra faderskapstest behöver inte betyda att man tror att ens sambo varit otrogen utan att men helt enkelt inte är säkert på att barnet är ens eget. (Vilket kan bero på en mängd olika saker)
    fast hur menar du nu??? Han är inte säker på att barnet är hans.. DET är ju en anklagelse att sambon har varit otrogen.. HUR hade det annars gått till menar du?
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:50:08 följande:
    Nej, det gör jag inte. Det var inte ts fall jag syftade på utan allmänt. 

TS sambo vill ju göra pga hans tidigare erfarenhet av otrohet. VIlket inte jag ser som konstigt. Dessutom har ju ts sambo problem med misstänksamhet och att inte kunna lita på folk.   
    Jag ser det som att han har problem att bearbeta saker, ett faderskapstest löser inte det.

Ett bevis på faderskap.. hmm... då har man djupa osäkerhetsfrågor man kanske bör bearbeta.

NÄ DU.. det är jättebra att du inte skulle ta illa upp eller så, men de allra flesta skulle nog känna sig väldigt kränkta och sänkta av sina män om de utan synlig orsak ville ha ett faderskapstest..

Helt klart är iaf att TS gör det och han borde verkligen ha gått vidare i livet med tanke på att han levt med en ny kvinna i fyra år. Bara för att han är osäker ska det inte gå ut över deras relation.
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:53:51 följande:
    Det händer inte nu? Kan mycket väl hända i dagens samhälle. Jag vet inte mer än det jag uppevlt när jag varit där samt under en praktikperiod under utbildningen (för 4-5 år sedan)
    det sätts på ett armband på bebisen i stort sett direkt när den föds och man får kontrollera att nummret stämmer överrens med det man själv har på armen..99% av tiden har man bebisen själv inne hos sig.. man lämnar inte ifrån sig barnet om det inte är något akut allvarligt så att personalen drar i väg annars är barnet i samma rum som den nyförlösta modern.

Det finns extremt små risker att en förväxling skulle ske på ett svenskt sjukhus i dag.

Jag födde barn för 7 år sedan och det fanns inte en suck till risk för förväxling då, inte heller när jag var med på min mosters förlossning för 23 år sedan så jag vet inte vad det är för kosntiga ställen du har haft din praktik på.

Finns inte ett enda kännt fall av förväxling i modern tid och det skulle upptäckts senare i livet iaf pga de obligatoriska prover som tas vid tex sjukdomar....förr eller senare upptäcks alltid sånt och det senaste fallet av förväxlingar som finns i Sverige var väl på 30-talet om jag inte minns fel
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 19:00:10 följande:
    Att ts sasmbo har tvivel bottnar ju i hans tidigare relation.
    ja absolut.. är det inte bättre att han bearbetar det då.. för ett faderskapstest kommer inte lösa hans problem....
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-05 19:09:25 följande:
    menar du att sånt här händer på bb? har du varit med om det alltså? Anmälde du det????
    nänänä---- det händer inte. Har jag mycket svårt att tro.

Man är inte så länge på BB, de allra flesta åker hem inom 2 dygn och på den tiden hinner inte några siffror nötas bort eller band åka av, dessutom har barnen band både runt handled och fotled och att båda skulle åka av är ju rätt så otroligt

Samma sak att man skulle lämna bort barnet till någon för att man behöver sova...barnmorskorna är inte barnvakter utan man får klara sig i mångt och mycket själv på sitt rum.

Det är bara i extrema fall som man får "barnvakt" men i mesta mån ska man lösa det själv med hjälp av pappan eller annan anhörig man kanske har med sig.

De som föder barn för andra gången får oftast åka hem inom några timmar efter förlossningen numera. och de som får stanna mer än 2 nätter är de som har någon form av problematik, jag tex fick stanna för att jag inte fick igång amningen och barnmorskorna på mitt bb var amningsfanatiker, ingen på min korridor stannade mer än 2 nätter, även förstföderskor får åka hem direkt om de mår bra.
  • slemtorsk i din bralla
    Petronella01 skrev 2012-01-05 19:29:40 följande:
    Varför inte? Det är på sig själv man känner andra, och folk som utan fog börjar gapa om otrohet har i regel inte rent mjöl i påsen själva.
  • slemtorsk i din bralla
    MammaJ2011 skrev 2012-01-05 19:39:41 följande:
    Måste bara hoppa in och säga att vi fick "barnvakt" några gånger. Nån gång under nätterna och en gång på dagen för att vi skulle kunna få lite luft! Inget extrem fall, bara två trötta föräldrar med en väldigt ledsen herre!
    Och det där bandet på sonen åkte av första dagen, ville aldrig sitta kvar så vi struntade i det och det var ingen som sa något.
    Men skulle någon förväxla våran son så hade vi självklart märkt det direkt eftersom vi från första stund faktiskt vet hur våran son såg ut!
    exakt.. det var ju ett extremfall i erat fall.. men de allra flesta får inte lämna över barnen för man ska ju klara det själva sen hemma också. Men undantag finns ju alltid och efter bara några timmar så känner man ju igen sin knatte ...
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.