• UlletGullet

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag hade gett honom faderskapstestet och sedan när det var klart hade jag sagt hejdå med stora bokstäver. Tillit är A och O i ett förhållande och om jag litar på honom när han är ute på resa och ute på krogen, får han lita på mig vad gäller barnen.

• UlletGullet
    Anonym skrev 2012-01-06 08:51:41 följande:
    Men allvarligt talat. resa och krogen är väl inte i närheten av barn. hur kan man lita på någon annan än sig själv till 100%? Jag hade absolute inte blivit arg eller gjort slut för att min partner vill ha ett faderskapstest. Det borde vara obligatoriskt för alla barn som får en pappa på pappret. Inte bara på pappans skulle utan även för barnets. Vet ni hur många det är som litar på sina partners men inte bör? hur många barn lever inte i tron om att pappa är biologisk pappa men i själva verket är det någon helt annan?

Jag litade på min partner men han var otrogen ändå. Jag litade på honom så mycket som jag kan lita på en annan människa. Men han var alltså otrogen ändå. Man vet aldrig vem man lever ihop med.  
    Hur ska jag med hundra procents säkerhet kunna veta att han inte gör någon med barn när han är ute, att han skaffar sig könssjukdomar? Jo, för att jag litar på honom. Vi har levt ihop under så lång tid och är två mycket ärliga personer och rott i land mycket mer än många andra par inte skulle ha lyckats med hälften av det vi varit med om. Jag litar på honom med mitt liv, jag vet att han skulle gå i döden för mig och vice versa. Det finns bara inte på kartan att någon av oss skulle ljuga eller luras. Vem ska betala alla tester då? Staten? FInns de pengarna? Borde de finnas och vad ska vi prioritera bort istället? Hade min man bett om faderskapstest hade det varit tack och adjö samma stund han öppnad kuvertet och såg att det var han som var pappa. Sen borde fler människor, kvinnor som män, lära sig att vara ärliga men det är en helt annan diskussion.
  • UlletGullet

Så om min man kommer hem och smittar mig med ex HIV och förstör mitt liv och orsakar mig livslångt lidande är det mindre än att ett barn får fel far i bokföringen? *skulle inte tro det* Om ett barn växer upp med en pappa som tar hand om en, sköter om en, älskar en så lider inte det barnet förrän det får reda på att det inte är biologiskt barn till pappan. Ja, det kan lida om det får reda på det i efterhand men om det inte sker är ingen skada gjord eller hur. Då finns ju bara den etiska synvinkeln på problemet men ingen egentligt problem för problemet finns bara på tankenivån.

Jag tror att i en prioriteringsdebatt skulle faderskapstester ligga ganska långt ned på prioriteringsskalan, däremot tycker jag att man kan betala en större summa för testet som ex man får göra för steriliseringar mm. Det vore vettigt.
    Har man sådana problem med tillit att man tar avstånd från sitt barn är nog inte bara faderskapstester det som behövs utan terapi i andra former också.

• UlletGullet
    The past is now skrev 2012-01-06 09:50:33 följande:
    Men du KAN inte vara helt 100% säker..tyvärr. Och bara för att ni har levt ihop i många år så finns det inget som säger att han har ätit borta...faktiskt.

I den bästa av världarna så håller jag med dig om ärlighet..men du är naiv.  
    Ledsen men ja, det kan jag. Jag kan lova att jag skulle äta upp min hund om något sådant skulle uppdagas. :) Du får tycka jag är naiv men det är på den nivån vi lever i.
  • UlletGullet
    Anonym skrev 2012-01-06 09:11:46 följande:
    Det vet du ju inte. Men om han vill göra ett faderskapstest så är ju inte tilliten ömsesidig. Då har HAN ju tvivel och lämnar man någon för det? Då kan man omöjligt älska personen. Är det inte då bättre att få personen lugn och sluta vara orolig. visa att man inte har något att dölja. Och vet du vad... hade jag varit man och blivit lämnad för att jag ville ha ett faderskapstest så hade jag ändå inte velat ha kärringen som inte kan förstå att det inte är självklart för en pappa på samma sätt som för en mamma. 

jadu, det där är ju en helt annan fråga. jag sa bara att jag tycker det ska vara obligatoriskt.. vart pengarna ska komma ifrån har jag inte tänkt på.
    Har han inte den tilliten till mig vill jag inte vara med honom. Litar jag på honom till 100% förväntar jag mig samma sak tillbaka, kan han inte leva upp till det vill jag heller inte vara med honom. Nog kan man älska någon men är jag den som älskar mer får han gå.. Måste man vara en kärring för att man inte tycker som pappan?
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.