• starchild81

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag förstår han till fullo, tänk om ngn som han känner till har hört att han inte är far till det barn han trodde att han var pappa till. Bara för att du är säker på att du är mamma finns det ju alltid en osäkerhet hos pappan. Försök tänk dig in i hans situation istället, jag kommer alltid vilja göra faderskapstest oavsett om jag litar på tjejen eller ej. 

Dock handlar detta fundamentalt om arv från min sida, om du frågar han har han säker en bra förklaring.  Det är säkert flera 1000barn i Sverige vars pappor inte är deras riktiga. I mitt tycke överreagerar du och blåser upp en bris till en orkan. Säg bara att du älskar han och att han gärna får göra ett faderskapstest, om han har den oron kommer den knappast att dämpas.  Allt handlar inte bara om dig tänk på det.......

• starchild81

Var 5e pappa är inte far till sitt barn dock kan man ifrågasätta hur undersökningen är gjord men visst finns det en oro......

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10348147.ab 

Minst 100 000 svenskar kan ha en annan pappa än vad de tror sig ha... Lite sjukt att så många svenska kvinnor vänstrar......

• starchild81
    Thaleya skrev 2012-01-06 15:52:18 följande:
    Fast då säger man väl ändå det som man. Och gärna innan så att det inte kommer som en chock. Hur skulle du som kvinna tänka egentligen.

Skulle du inte alls bli förolämpad om du var kvinna och en man helt plötsligt kom och sade att han vill ha faderskapstest, för han är inte säker på att om man varit trogen eller barnet är hans.
    Jag försöker istället förstå de bakomliggande faktorerna. Jag är inte den som brusar upp utan har mer en kognitiv konsensus syn på småkonflikter.  Jag kan å andra sidan förstå om man blir sårad vid första anblicken men det handlar ju om att ha förståelse för varandra.

Statistiken säger väll att typ 15% av alla varit otrogen mot en partner ngn gång. Jag tror att vi måste bli mer altruistiska och ha en större förståelse mot varandra i dagens samhälle. 
  • starchild81
    Thaleya skrev 2012-01-06 15:56:00 följande:
    men aftonbladet ljuger ju öronen av sig, det där kan man inte tro på för fem öre.
    Nä det va det jag sa men en liten fingervisning är det iaf.
    Anonym skrev 2012-01-06 15:56:39 följande:
    skulle 20% vara pappor på felaktiga grunder?
    Det låter sjukt högt men så länge vi inte har obligatorisk faderskapstest vid födsel kommer det alltid finnas en oro hos vissa...
  • starchild81
    Thaleya skrev 2012-01-06 16:08:07 följande:
    Ja jag brukar inte brusa upp heller. Men jag skulle inte referera till det här som en "småkonflikt".
    Om en man sade till mig innan vi blev tillsammans att han tycker att alla bör göra faderskapstest när barnet kommit, och att det inte har något med kvinnan att göra egentligen. Så skulle jag acceptera det och tycka det var ok.

Men om han kommer till mig utan förklaring och bara droppar att nu vill jag ha ett faderskapstest från blå himmel, på andra barnet men inte ppå det första vi har ihop. Ja då skulle jag ta illa upp. för då är det direkt pekat på mig, och att kalla någon otrogen och misstror om barnet ens är sitt eget. Då skulle jag inte kalla det konflikt alls. Jag skulle ta det som en rejäl kränkning. Jag absolut hatar otrogna människor, tycker de är till 99,99 procent värdelösa kräk. Och att bli kallad det av han jag älskar skulle vara så sårande att han skulle lika gärna kunnat vara otrogen själv, eller ge mig ett slag i ansiktet. Vet faktiskt inte vad som skulle såra mest.
    Men bara för att du utgår från ditt eget perspektiv så är ju inte alla som dig...  Tänk om alla pappor i Sverige skulle göra att faderskapstest fatta hur många 1000 det skulle bli som inte är far till sina barn.... 

Har en som jag vet varit otrogen 4 ggr mot sin nuvarande och det är gifta o har barn......  Hon pippar min polare ngn ngra ggr / år. Hon älskar sin man men vill ha lite spänning ibland tror alla känner ngn som varit otrogen iaf en ggr....
  • starchild81
    Thaleya skrev 2012-01-06 16:25:37 följande:
    Jag känner ingen som varit otrogen. 1 som kysst en annan 1 gång. samt 1 som legat med en kvinna som genom det var otrogen och då ringde jag honom och sade att han får fan sluta med det för det är äckligt och han förstör en familj. Han slutade trots att han älskade henne.

Men naturligtvis är det olika på vilken relation man har, men jag sa som jag är så skulle jag ta illa upp. För för min sambo finns det absolut ingen anledning att tvivla på mig. Precis som ts beskriver deras situation.

Sen vore jag en slampa som legat runt tidigare men sen blivit trogen senare i förhållandet, ja isåfall hade jag inte blivit sårad om han hade begärt faderskapstest plötsligt. Iaf inte så extremt grovt sårad.
    Precis vi förstår ju varandra, men tänk om det kommer upp just en sådan situation på din killes jobb. Då förstår du ju givetvis hans oro, jag tror vi i regel litar förmkt på varandra. Dock är detta tur att vi litar så på varandra dock är jag implementerad med ett risktänkande. 

Det går ju alltid att styrka sina bevis beroende på om du har ett induktivt eller deduktivt  förhållningssätt. Det är ju så forskare arbetar för att blåsa upp saker o ting för att få publicitet och sedan pengar. 

Bara för ngn säger att det är sant behöver det inte vara sant....... 
  • starchild81
    duckis skrev 2012-01-06 18:30:49 följande:
    SCB gjorde en undersökning beställd av socialstyrelsen på 90: talet som visade att drygt 5%  av alla barn, alltså inte bara pga misstanke, har "fel" pappa.  Jag har papperskopian i min hand men tyvärr finns den inte elektroniskt åtkomlig hos SCB nu, iaf som jag kunnat hitta. Statistik är en stor del av mitt jobb. Är faktiskt lite förvånad över varför detta inte är mera känt och varför det inte gjorts fler undersökningar,  iaf vad jag känner till. Politiskt inkorekt? 

Vad skulle ni kvinnor göra/kräva  om det fanns samma möjlighet att ni fick med er "fel" barn hem från BB? Eller för den delen bara var på besök och fick ett bern med er hem Glad 
    tack duckis det var just den som jag försökte hitta och googla efter. Har en kompis som har pratat om den men hittade inte den.. har den ngt diarienummer eller SOU nummer? 
  • starchild81
    Anonym (s) skrev 2012-01-06 20:48:40 följande:
    Bara läst TS nu:

Jag var i exakt din situation när vårt barn var ca.2 månader, för då fick jag reda på att pappan ville ha faderstest, fast vi var sambos och jag inte hade gett honom något enda skäl till att misstänka mig för otrohet. Däremot hade han bedragit mig, och var dessutom väldigt skadad av livet av andras otrohet. Jag förstod visst det, rationellt, hans behov. Men bara grät och grät och grät, och kände att OM han tog testet, så var nog vår relation över för gott. För det sveket från honom, att misstänka mig så(för det KAN inte finnas något annat än misstänksamhet och misstro bakom behovet av ett sådant test) var helt ärligt oöverkomligt för mig.

Vi resonerade fram och tillbaka, diskuterade, fram och baklänges: och dagarna gick. Och jag resignerade, och sa att han ju fick sitt vilja igenom. Fanns ju inget jag kunde göra åt saken. Men då ändrade han sig tack och lov någon dag senare.

Inget svar som kanske hjälper dig, men ville bara skriva för att jag kände igen mig så mkt. Vet inte om någon kan förstå som inte varit i samma situation. men en sådan misstro är ett enormt svek för mig. Det ÄR att säga att man tror att den andre har svikit. Rationellt kan jag tänka annorlunda, känslomässigt kunde jag och kan jag aldrig ta mig förbi den punkten. Och om pappan till mitt barn hade begärt faderstest, så hade vår relation dött där och då.
    Rent krasst visar detta bara på hur egoistiska många tjejer är i min mening. Ni sätter bara era egna behov främst och tjatar om misstro och tillit tänk på oss killar istället...  Vi vet inte om det är vårat barn vi kan bara antaga att det är så jag har full förståelse om vissa killar vill vara 100% säkra...

Jag är en av dem.........
  • starchild81
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:05:01 följande:
    Som sagt: jag förstår dilemmat för er killar! Du säger att det handlar om arv för din del, så jag antar att du är förmögen - eller att dina föräldrar är det och du kommer att få ärva deras förmögenhet. Det är väl fullkomligt självklart att du inte vill ta ens en mikroskopisk risk att detta arv ska gå ur släkten..!
    Precis allt jag äger och kommer att ärva står ju redan som enskild egendom på mig  utifall jag blir full o gifter mig i fyllan.....  Precis så länge man inte är 100% så finns ju alltid tvivlet för min del handlar det bara om att vara 100% säker o att jag vet att otrohet förekommer oftare än vad vi vet om. 
  • starchild81
    Anonym skrev 2012-01-06 21:03:42 följande:
    var i allt var jag ego? Jag hade aldrig gett honom anledning att misstro mig. Någonsin. Däremot han mig; genom sin egen otrohet. Det handlar inte om att inte förstå, det handlar om känslor som inte går att komma förbi. OM en man begär ett test, så är det för att han inte är hundra procent säker på att barnet är hans. Och om en person KÄNNER MIG; till hundra tio procent, så vet den personen att jag inte är en människa som bedrar den jag älskar. OM han hade känt min kärlek så starkt, som jag försökte uttrycka den, och visade den på alla sätt och vis, så hade han förstått att jag inte hade varit kapabel att göra en sådan sak som att bedra honom. Sa nog mer om honom, än om mig.

Tillit är för övrigt ett ord som går åt båda håll. Det stavas likadant åt båda håll. Det betyder att om man GER sin tillit till någon, så behöver den personen ge den tillbaka; för att det ska bli något starkt och hållbart. Som kvinna så vet man ju t.ex. inte om mannen ifråga tänker stanna och stötta och verkligen VARA pappa också, men inte f-n kan man göra nått åt det, man kan inte heller kontrollera om han samtidigt är ute och vänstrar och gör någon annan gravid, man kan bara försöka lita på att han är en bra man.
    Det förekommer ju rätt så många "gökbarn" här i sverige. Bara för att du är 100% säker behöver inte killen vara det. Tillit ja men det måste ju finnas en förståelse också, du skriver bara om hur sårad du skulle bli... Tänk på hur sårad en pappa skulle bli som vårdat ett barn som han trott är sitt....  

Skall det vara så svårt att tänka sig in i en pappas situation lite social kompetens borde du ju ha och förstå att det finns en oro? alltså det är ju ett par % av alla barn som föds som är "gökbarn"....  
  • starchild81
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:40:06 följande:
    Ja, enskild egendom är också väldigt vettigt! På det sätter slipper du ju också lycksökerskor..!
    japp det sa "ekonomooen" med...*ler* o ändå handlar jag på extrapriser... *asg* mitt x skämdes ihjäl varenda gång.... Antager att det handlar om uppväxt *s*
  • starchild81
    Business skrev 2012-01-06 22:09:43 följande:
    Kom över dig själv, eller honom. 
    tjejer funkar inte så rationellt, det är inte ekonomi vi pratar om. ;) snarare en palindromisk algorithm =P
  • starchild81
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 22:42:41 följande:
    Det kan vi visst göra!Tungan ute...men du har nog rätt ändå i att det inte är vanligt...se bara vad rationellt jag resonerade, ha, ha!
    värsta giftermåls materialet då ju Flört
  • starchild81
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 00:11:08 följande:
    En av tio som TESTAR FADERSKAPET ja, det betyder inte att det kan appliceras på hela befolkningen. I de fall man testar faderskapet finns ju trots allt misstanke om att det kan vara en annan fader, så det är verkligen ingen statistisk slumpmässighet i det.

Problemet med TS sambo är ju att han är av typen som ändå inte kommer tro att hon varit trogen, även om resultatet är klart. Hade min make gjort något liknande hade jag lämnat honom, utan tvekan. Litar han inte på mig så älskar han mig inte.
    problemet var nog snarare att han var ärlig mot henne TS o straffas för det...... ngt vi har lärt oss av denna tråden är att va inte ärlig ang faderskapstest skicka hem ett till en bra polare annars får du ett helvete...... 
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.