• Hannah76

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

HUr orkar du leva med någon som inte litar på dig? Som gör att du stannar inne i flera år för att han ska slippa misstro dig? Och om nu tvivlar på att ert barn är hans?

• Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-06 18:59:06 följande:
    Men alltså, nu få ni förlåta mig. Men är inte era barn lik sina pappor? Mina barn har varit kopior av sin pappa, även dottern. T om min väninnas dotter (väninnan är från Thailand) är en kopia av sin far, som är helsvensk...
    Läste en artikel en gång att det tydligen är så (att barnen är mest lik pappan vid födseln) för att pappan ska känna tillhörighet direkt, och inte äta upp dom (som djuren kan göra i naturen)

Haha. Inget av mina barn är lika sin pappa, han har svart hår, bruna ögon o olivhy - våra barn har cendréfärgat hår, blå o gröna ögon o väldigt ljus hy. Den äldsta har med god vilja lite lika drag om sin pappa, men den yngsta har inget som är lika sin pappa. Och jo han är biologisk pappa till båda.

Skulle vara helt sjukt om han tvivlade o ville göra test. Skulle han kräva det så skulle jag lämna honom.
  • Hannah76

Jag skulle bli besviken, ledsen, sårad, arg o galen om han skulle komma nu och säga att han vill testa om våra barn verkligen är hans. Men hade vi pratat om det när vi planerade för barn eller när jag blev gravid och han förklarade varför - då hade det varit en annan sak. Nu vet jag att han när pappa till båda barnen, trots att de inte är lika honom (eller jo den äldsta är lite lik).

Jag kan förstå att man som kille faktiskt har noll koll o att man kan känna att man vill ha "bevis" på att man är pappa, o som kvinna kan jag ju bara ge mitt ord på att jag inte varit med någon annan. Ett dnatest skulle ju verkligen bevisa.

Fråga är vem som  skulle bekosta alla dessa test?

Sen har ju föräldrarollen inget med biologi att göra.

• Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-10 23:36:10 följande:
    Ett test skulle in te kosta många kronor om det var obligatoriskt. Kostnadsfrågan är bara ett sätt för kvinnor att försöka ha kvar kontrollen. Vad kostar inte subventionerna på "kvinnliga" preventivmedel? De behövs inte för det räcker med kondom. Slopade subventioner för endast en sort skulle betala för testen och ge en peng över i statens kassa. Det löser både kostnadsfrågan och (vad kallade dom det) samhällsintresset?

Jo man kan ställa samma krav på kvinnor som på män och då räcker det med ett preventivmedel, mämligen kondom.  

Som jag skrev så är jag för. Och det var bara en stilla undran, då jag hade för mig att det var en dyr historia. För inte över andras värdetinga på mig.
  • Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-10 23:39:08 följande:
    "Fråga är vem som  skulle bekosta alla dessa test? "

Naturligtvis ska staten betala. Är det bara kvinnors rättigheter som får belasta statens konto men inte barns och mäns?  

Varför så hätsk? Det var en enkel fundering bara.
    Hur mear du att det bara är kvinnors o barns rättigheter som belastar statens konto? Det stämmer ju inte? Och som sagt är inte emot test på något sätt, det var bara en fundering på hur det skulle finansieras.
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.