Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
Jag har bara läst TS och sista sidan.
Jag råkar vara kvinna, men hade jag varit man hade jag absolut begärt faderskapstest på alla mina barn, just därför att man tyvärr aldrig kan vara 100% när det gäller en annan människa...tyvärr är det så. Jag är inte en misstänksam paranoid person och jag har inte större tillits problem än de flesta, men helt krasst så kan jag ju som kvinna vara säker(inom dagens vårdsystem iaf) att mitt barn faktiskt är mitt genetiskt åxå, det kan man aldrig vara som man och när det gäller nåt så stort, viktigt och framför allt livslångt åtagande skulle jag vilja vara just HELT säker!!!
Sen att DNA inte betyder allt må så vara, men om jag skulle ta på mig föräldraskapet till ett barn som inte var mitt genetiska, så skulle jag vilja kunna ta det beslutet själv med all info och hela bakgrunden, kunna gå in i det med öppna ögon, för det finns det faktiskt åxå rätt många män som gör; tar på sig fadersrollen för barn som inte är "deras", men som sagt, det är stora saker som står på spel; livslångt ansvar för en hel människas liv(för nej, det upphör INTE magiskt på 18års dagen...), så det är ju helt avgörande både för barnets och "pappans" fortsatta livshistoria, vilket inte får tas lättvindigt, och definitivt får ingen annan( ex. otrogna mamman) ta det beslutet!!!
Som andra redan påpekat är det många barn och fädrer som lever ovetandes...jag vet ett fall
Jag håller därför med om att faderskapstest borde vara OBLIGATORISKT, även för gifta par...då skulle man ju åxå komma ifrån sårade känslor och stigmatisering.