Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Brünnhilde skrev 2012-01-06 14:50:04 följande:
    Det är dock stor skillnad på nivån i den tilliten. Om din man är otrogen när han är på resa, och du aldrig får reda på det, så påverkar det inget i er familj. Om du däremot är otrogen och blir med barn, så kan din man bli tvungen att fostra och försörja en gökunge. Hans släktklenoder och en del av hans förmögenhet (om han har sådant) kan gå ur släkten. Liksom efternamnet (om det är ett ovanligt sådant).

Av den anledningen går det aldrig att jämföra kvinnlig och manlig otrohet, eller mannens respektive kvinnans rätt att vara säker på att partnern inte är otrogen.
    Jo det går att jämföra otrohet med otrohet dina argument är oerhört konstlade och dessutom logiskt felaktiga.
    Det är ett logiskt tankehopp därför makens otrohet på resan kan lika gärna det leda till vad du kallar "gökunge" .

Det riktigt stora logiska tankefelet du gör är att du tar förgivet att otrohet i förstnämnda fall kommer att vara en hemlighet men inte det andra då kvinnan är otrogen. Lika villkor ska gälla och eftersom otroheten aldrig kommer att avslöjas så stannar släktklenoderna i släkten även om generna skiljer.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Hannah76 skrev 2012-01-06 16:48:57 följande:
    HUr orkar du leva med någon som inte litar på dig? Som gör att du stannar inne i flera år för att han ska slippa misstro dig? Och om nu tvivlar på att ert barn är hans?
    Det undrar jag också.
    Dessutom anser jag att fixeringen vid generna inte är helt sund. Föräldraskap handlar om så mycket mer än vilka gener som kommer från vem. För i princip säger denna fixering att de som adopterat inte är föräldrar...
  • Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 18:35:17 följande:
    Jag har bara läst TS och sista sidan.

Jag råkar vara kvinna, men hade jag varit man hade jag absolut begärt faderskapstest på alla mina barn, just därför att man tyvärr aldrig kan vara 100% när det gäller en annan människa...tyvärr är det så. Jag är inte en misstänksam paranoid person och jag har inte större tillits problem än de flesta, men helt krasst så kan jag ju som kvinna vara säker(inom dagens vårdsystem iaf) att mitt barn faktiskt är mitt genetiskt åxå, det kan man aldrig vara som man och när det gäller nåt så stort, viktigt och framför allt livslångt åtagande skulle jag vilja vara just HELT säker!!!

Sen att DNA inte betyder allt må så vara, men om jag skulle ta på mig föräldraskapet till ett barn som inte var mitt genetiska, så skulle jag vilja kunna ta det beslutet själv med all info och hela bakgrunden, kunna gå in i det med öppna ögon, för det finns det faktiskt åxå rätt många män som gör; tar på sig fadersrollen för barn som inte är "deras", men som sagt, det är stora saker som står på spel; livslångt ansvar för en hel människas liv(för nej, det upphör INTE magiskt på 18års dagen...), så det är ju helt avgörande både för barnets och "pappans" fortsatta livshistoria, vilket inte får tas lättvindigt, och definitivt får ingen annan( ex. otrogna mamman) ta det beslutet!!!

Som andra redan påpekat är det många barn och fädrer som lever ovetandes...jag vet ett fall

Jag håller därför med om att faderskapstest borde vara OBLIGATORISKT, även för gifta par...då skulle man ju åxå komma ifrån sårade känslor och stigmatisering.
    Så du menar att staten ska ta ansvaret över befolkningens känslor, att vi inte har ett egenansvar när det gäller det?
    Jag hoppas innerligt att du skämtar med oss.
  • Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 19:56:20 följande:
    Ja, men visst! Staten tar ju ansvar för människors känslor i en massa andra fall, det är ju faktiskt hela syftet med en stat, just att ta tillvara och skydda folks känslor på en massa olika plan, att se till att befolkningen mår just fysiskt, psykiskt och känslomässigt bra, och att skydda individerna mot diverse komplikationer och värna om deras rättigheter!, framför allt barnens, så varför inte??!! Här handlar det ju dessutom om fakta som berör så många individers liv, både barn och vuxna.

Dessutom har ju staten redan en policy om att alla människor har rätt till sitt ursprung, på gott och på ont..vår stat säger ju redan att genetik har företräde(förutom vid just adoption, då ju just alla, iaf, vuxna parter inblandade väl införstådda med hela situationen, vilket är precis vad jag förespråkar!!) De biologiska föräldrarna är så viktiga för staten och det juridiska att man lägger ner otroligt stora resurser på att "vaska fram" biopappan i alla de fall där det inte står helt klart.

Jag tycker därför att det är dubbelmoraliskt av myndigheterna att å ena sidan jaga pappor över hela jorden pga ekonomiskt ansvar och barnens rätt till dem, och propsa på DNA test när det finns flera kandidater, ÄVEN om en man faktiskt VILL ta på sig ansvaret ändå, å andra sidan godtar de utan problem de 2 personer som påstår sig vara föräldrar(pappan iaf..), och tar deras ord bara med endast en signatur som garanti, och inte ens det bara de råkar vara gifta!!!, för det får ju ALLA par som inte är gifta ändå gå igenom, att bli ifrågasatta av staten, att i skiljda rum t.o.m ändå bli utfrågade om det verkligen ÄR sant att pappan är pappan, UTAN att någon av föräldrarna begärt det ens, så om staten ÄNDÅ ska misstro föräldrar på deras ord, bara för att ändå i slutändan ta deras ord på att den påstådda pappan  verkligen ÄR pappan, det så kan man ju göra det 100%säkert ändå, va??!! 

I detta fall är det väl uteslutande av godo ändå, det blir ju ingen som förlorar något, utan enbart en win-win situation för ALLA iblandade parter...utom möjligen "den otrogna mamman", men det är väl om något en stat INTE kan förväntas ta ansvar för och skydda, den oärliga individen???
    Jag tycker mest att det här är ett sammelsurium av åsikter och att du blandar ihop fakta med fiction.
    Staten har aldrig och kommer förhoppningsvis aldrig att ta ansvar över folks emotionella välmående.

Att pappor ska försörja sin egen avkomma är inget märkligt och har en 300-årig tradition i Sverige. Det har inget som helst med känslor att göra utan skattemedel.
  • Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 20:37:35 följande:
    ??? Så vad kallar du fenomen som existensminimum, minimilöner, arbetstidslagar, vårdkögarani, skolkuratorer, livsmedels subventioneringar, lagar mot kränkning, skadestånd för psykiskt och emotionellt lidande, ja, listan kan väl göras hur lång som helst, men faktum är ju att ALLA existerande statliga påbud, lagar och insatser är till syvende och sist, till för just medborgarnas välmående på alla plan, fysiskt, psykiskt och inte minst det emotionella!!!

Skattemedlen handlar ju alltså i grunden om individens välmående, och då i högsta grad om känslor!

"Sammelsurium" är ömsesidigt, för jag har svårt att se hur dina kommentarer är riktigt relevanta till mina inlägg, och jag tycker du verkar lite knasig, så jag tror vi kanske missförstår varann Obestämd...men det finns kanske andra som kan följa mitt resonemang?   
    Precis det jag menar med att det är ett sammelsurium. Oavsett vad du personligen tycker är det en ocean mellan tex kränkning och det eventuella emotionella kristillstånd som kan uppstå vid ett faderskap.
    Ser du verkligen inte skillnaden?
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:09:20 följande:
    Fast skillnaden är ju, att mannen aldrig kan lura på kvinnan sin gökunge genom att påstå att det är hennes...

i ditt sista stycke förstår jag inte vad du menar. Släktklenoderna går ju ur släkten vare sig någon vet om det eller inte. Släkten är naturligtvis lika med blodslinjen. Vad skulle det annars vara..? Tror du att Victoria skulle ha fått lämna Sveriges tron till ett adoptivbarn, som inte härstammade från Jean Baptiste..?
    Nej jag ser inte skillnaden mer än att det är gammal vanlig hederlig att kvinnan ska stanna vid sin spis och mannen sprida sin säd.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:32:34 följande:
    300-årig..? Så har det ALLTID varit!
    Inte alls. Läs på historia så ser du att den sedvänjan uppstod på 1700-talet och befolkningsexplosionen och staens svårighet att försörja befolkningen (läs undvika att folk svalt ihjäl).
    Innan den så var det lite com si com sa.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 00:23:13 följande:
    De senaste åren har det ju blivit en jättekommers med de där privata laboratorierna som gör DNA-tester. Den som ställer frågan (vanligen den utpekade fadern) får skicka in t.ex. några hårrötter från barnets hårborste, och topsavstryk från sin egen munslemhinna. Om resultatet visat att allt är i sin ordning, så behöver varken mamman eller barnet någonsin få veta något. Det är bra! MEN - det blir dyrt!!! Läste någon gång att ett test kostar 10 000 kr - men det kan ha sjunkit nu i och med att volymen har ökat.

Den slutsats man kan dra, är dock att det finns MASSOR av män därute som ser anledning att få det här testet gjort..! Och ALLA kan inte lida av paranoia eller andra psykiatriska diagnoser..!
    Kan de inte? Varför då, och har du belägg för det?
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 01:01:44 följande:
    För att det inte kan finnas så många som blir psykiskt sjuka bara när det gäller just detta...
    Men nu blandar du äpplen med bananer igen.
    Hus särskiljer du de åt, att testerna inte beror på psykisk åkomma i botten?
    Det enda påstående du kommit med är att det inte kan finnas så många psykiskt juka i samhället men då undrar jag om du vet hur vanligt det är och vilka belägg du har för det.
  • Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-07 01:32:53 följande:
    Eftersom det tyvärr inte är lag på test ännu så är det ju så det alltid ser ut!!

Jag skulle aldrig lita på någons ord när det gäller föräldraskap...folk ljuger för sina nära och kära; föräldrar för sina barn, barn för föräldrar, syskon, vänner OCH framförallt partners..alla kan någon gång ha anledning att ljuga om olika saker oavsett om de egentligen ville det eller inte, så händer det att vi försätter oss i situationer där den enda utvägen ser ut att vara en lögn!! Det verkar t.o.m ibland som att folk ljuger mer just ju närmare relation de har, eftersom lögner för det mesta inte är något annat än ett missrkitat försök att just skydda och inte såra vederbörande...och att inte förstöra relationen, för sin egen skull åxå så klart...

Även om att ljuga och bedraga skulle vara otroligt okarktäristiskt för en kvinna, hon hade aldrig innan eller efter gjort något liknande så skulle ju skadan ändå vara skedd med den enda lögnen, den enda gången, om faderskap...
    Av det du skriver är det du som har problem med tilliten och något du behöver jobba på. Man kan inte medicinera hela befolkningen medicineras för att bota de sjuka så att säga.
  • Regnig måndag
    Laurora skrev 2012-01-07 17:26:43 följande:
    Ja varför inte?
    Därför att det kostar massor av skattepengar förutom det att de allra, allra flesta paren litar på varandra tillräckligt för att det ska vara helt onödigt.
    De som är så osäkra på sig själva och sina medmänniskor får stå för det själv, inget märkligt.
  • Regnig måndag
    Laurora skrev 2012-01-07 17:51:33 följande:
    Fast om man räknar kostnaden mot vad ett rutiningrepp skulle kosta om man nu gör det till rutin gentemot de problem det kan skapa och den oro det kan sklapa kanske det är värt det?

RÄknat på det`? 
    Det finns ingen som helst anledning att räkna på det eftersom det inte är ett samhällsproblem utan det ligger på individnivå.
    Har du gjort det? Räknat?
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:09:22 följande:
    Fast nu VET vi ju att det i 15 procent av alla fall inte GÅR att ha den tilliten... Och dessutom finns det naturligtvis ännu fler som har varit otrogna, men som har haft vett att skydda sig eller haft turen att inte bli med barn. Eller som gjort abort för säkerhets skull, eller fått missfall eller ett dödfött barn. De 15 procenten är ju bara fall där det blivit fullgångna levande barn av snedsteget... så den verkliga siffran på hur många som är otrogna kan vara den dubbla.

Förresten läste jag i en enkät en gång, att 50 procent sa sig ha varit otrogna i nuvarande förhållande... Och det var ett väldigt stort underlag till den enkäten: flera tusen slumpvis utvalda svenskar i alla åldrar från 15 till 70, eller något sådant.
    Det är fortfarande inte ett samhällsproblem.

Anser du att staten ska bestämma vem som ska gifta sig med vem? Det är ju nästa steg i att omyndigförklara människor. Du menar att de inte är ansvariga för sina känslor, den logiska följden är då att de heller inte ska bestämma vem de sätter bo med.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:13:09 följande:
    Men fattar du fortfarande inte..? Det ligger på individnivå, precis på samma sätt som att det är INDVIDER som drar på sig gonorré. Men eftersom inte personalen på BB kan VETA vilka kvinnor det är som har gonorré, så får ALLA spädbarn lapis i ögonen. För säkerhets skull.

Skulle du vilja lägga ner den rutinen också..? Om inte - vad är skillnaden mot att ta DNA-test på alla barn och fäder..?
    Fattar inte du vad jag säger?

Det där var osedvanligt fånigt skrivet av dig. Jag håller inte med dig. 
    Den obligatoriska lapisen togs bort från BB för 25-30 år sedan men jag är inte förvånad att du missat den "detaljen"

Sen ser jag en viss skillnad mellan att förhindra kroppsskada på en annan människa som var syftet med lapis och att vuxna människor inte har tilllit. Men jag är inte förvånad här heller att du inte ser någon skillnad.
  • Regnig måndag
    Johan75 skrev 2012-01-07 19:16:57 följande:
    Det gör redan staten. Hindersprövning för att kolla att det inte är något fuffens med i bilden.
    Då har du inte förstått syftet med hindersprövning...

Alltså, det är så grundläggande basala kunskaper att jag inte ids förklara. Jag väljer att tro att du skojar med oss i tråden.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:18:08 följande:
    Fast det gäller ju BARNEN! Det ÄR ju redan idag så att samhället lägger ner massor av resurser på att hitta pappan, om mamman uppger "fader okänd". Hon KAN inte vägra att delta i utredningen. (Eller rättare sagt: det kan hon, men då hålls underhållsstödet inne under tiden. Kanske även rätten till andra bidrag - där är jag inte säker.) Är detta också "förmynderi" enligt dig..?

Eller det faktum att alla ogifta som får barn tillsammans för första gången, måste gå till soc och prata med en tjänsteman om när barnet avlades, och om de är säkra på att kvinnan inte hade sex med någon annan under den tiden. Och så måste pappan skriva på. Är DET förmynderi..?

Jag ser inget stort steg till allmänna faderskapstest, faktiskt. (Även om man såklart måste få neka, om båda är överens om att det ska nekas.)
    Så nu är cirkeln sluten, det här har redan diskuterats.
    Anledningen är fortfarande att fäder ska försörja sina barn och inget staten ska stå för.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:19:39 följande:
    Gjorde det..?

Men parallellen kvarstår: att inte ta reda på om pappan är pappan, utan ev. låta barnet växa upp i tron att fel man är pappan, skadar BARNET. Inte fysiskt kanske, men psykiskt.
    Skadar barnen... Du tycker inte att du blir lite väl bombastisk nu?
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:24:17 följande:
    Nej. Jag VET faktiskt sådana fall, IRL. Där barnet har känt att det inte riktigt hör till i familjen... att det finns en skugga... att något är annorlunda. Att pappan är mer ömsint och hjärtlig med syskonen. Det har skapat osäkerhet och grubblerier av typen "är det något fel på mig?". De har ofta inte fått förklaringen förrän pappan dött, eller den biologiske fadern dött, och advokaten hört av sig...
    Det betvivlar jag inte ett dugg att du känner till sådana fall men det är som sagt fortfarande inte ett samhällsproblem.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:21:22 följande:
    Vad är syftet då, enligt dig..?
    Läs igen det jag skrev. jag besvarade din fråga fastän du inte är nöjd med svaret.
  • Regnig måndag
    Johan75 skrev 2012-01-07 19:32:07 följande:
    Tror hon menade hindersprövningen, och den har du inte riktigt svarat på - förutom att du inte ville svara på den frågan.
    Jo jag svarade men du accepterade inte svaret men det serru är inte mitt problem utan ditt.
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.