• Brünnhilde

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Anonym skrev 2012-01-07 15:10:25 följande:
    återigen beskriver du dåliga förhållanden där man, efter att ha gjort ett misstag, ljuger om det.
    Ja..? Och hur ska du - om du nu är en man - kunna vara hundra procent säker på att inte just din fru skulle kunna ljuga om en sådan sak..? Jag kan faktiskt förstå frestelsen att göra det.

Man drar sig för att göra abort eftersom det kan vara makens barn också. Eller för att man av religiösa eller etiska skäl är Pro-Life. Kanske intalar man sig att det är makens barn även om man inte kan veta säkert. Ett önsketänkande, alltså.

Kanske tänker man att det är bäst för alla att inget säga - kortsiktigt - hellre än att erkänna, när man tänker på vilka konsekvenser ett erkännande kommer att få. Mannen kommer att bli våldsamt upprörd. Kanske slå en..? Det kan bli skilsmässa - och då måste man flytta från villan, kanske gå upp på heltid om man inte jobbat heltid, eller börja jobba om man varit hemma på heltid. Då kan det vara svårt att få ett jobb...

Man kommer att förlora sin socioekonomiska status som fin fru i kärnfamilj... Kanske bli fördömd och övergiven av släkt och vänner när de får veta orsaken till skilsmässan. Finns det andra barn i familjen, så blir de skilsmässobarn med allt vad det innebär. De får lägre status, de måste kanske ryckas upp från skolor, fritidsaktiviteter och kamrater... 

Den andre mannen (som kanske var ett tillfälligt ligg på en finlandsbåt) måste letas rätt på med hjälp av socialtanter. En massa människor kommer under den processen att få veta hur man betett sig. Domen om faderskapet i Tingsrätten blir en offentlig handling som vem som helst kan få ut. Där står omständigheterna kring samlaget i detalj. 

Om mannen hittas måste han pressas att betala underhåll. Vill han ha umgängesrätt måste man låta honom få det med dagens regler - trots att man inte känner honom eller vet hur han är med barn. Annars kan han få handräckning av polis att hämta sitt barn...

I ljuset av detta skulle nog vem som helst frestas att tiga!!!
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-07 15:52:30 följande:
    och igen -där sånt händer är det inte ett bra förhållande... *suckar uppgivet och lämnar tråden*
    Jag suckar också uppgivet! Du tror ALDRIG att det har hänt alltså, att en kvinna som lever i ett bra förhållande ÄNDÅ kan få i sig lite för mycket att dricka och bli uppsluppen och pilsk på t.ex. en finlandsbåt..? Och om hon då uppvaktas av en attraktiv man, de dansar tätt intill, och väninnorna bara: "you go girl!"... 

Du måste vara naiv och oerfaren!
  • Brünnhilde
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-07 17:19:59 följande:
    Ja men vad menar du? att alla par bör göra faderskapstest eller?
    Jag tror att det vore bra om det infördes som rutin på BB, ja, precis som lapis i ögonen på spädbarn. I och med att ALLA barn får lapis, så behöver personalen inte peka ut en enskild nybliven mamma, och förklara för henne varför man misstänker att hon kan ha haft en könssjukdom. Likaså om ALLA tar DNA -testet på rutin. (Dock måste man självklart få neka.)
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 17:50:26 följande:
    Därför att det kostar massor av skattepengar förutom det att de allra, allra flesta paren litar på varandra tillräckligt för att det ska vara helt onödigt.
    De som är så osäkra på sig själva och sina medmänniskor får stå för det själv, inget märkligt.
    Fast nu VET vi ju att det i 15 procent av alla fall inte GÅR att ha den tilliten... Och dessutom finns det naturligtvis ännu fler som har varit otrogna, men som har haft vett att skydda sig eller haft turen att inte bli med barn. Eller som gjort abort för säkerhets skull, eller fått missfall eller ett dödfött barn. De 15 procenten är ju bara fall där det blivit fullgångna levande barn av snedsteget... så den verkliga siffran på hur många som är otrogna kan vara den dubbla.

Förresten läste jag i en enkät en gång, att 50 procent sa sig ha varit otrogna i nuvarande förhållande... Och det var ett väldigt stort underlag till den enkäten: flera tusen slumpvis utvalda svenskar i alla åldrar från 15 till 70, eller något sådant.
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 18:11:43 följande:
    Det finns ingen som helst anledning att räkna på det eftersom det inte är ett samhällsproblem utan det ligger på individnivå.
    Har du gjort det? Räknat?
    Men fattar du fortfarande inte..? Det ligger på individnivå, precis på samma sätt som att det är INDVIDER som drar på sig gonorré. Men eftersom inte personalen på BB kan VETA vilka kvinnor det är som har gonorré, så får ALLA spädbarn lapis i ögonen. För säkerhets skull.

Skulle du vilja lägga ner den rutinen också..? Om inte - vad är skillnaden mot att ta DNA-test på alla barn och fäder..?
  • Brünnhilde
    Laurora skrev 2012-01-07 17:51:33 följande:
    Fast om man räknar kostnaden mot vad ett rutiningrepp skulle kosta om man nu gör det till rutin gentemot de problem det kan skapa och den oro det kan sklapa kanske det är värt det?

RÄknat på det`? 
    Ja precis! Jag är övertygad om att det blir mycket dyrare för samhället om det kommer fram senare. Vilket det ju gör i många fall.
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:13:41 följande:
    Det är fortfarande inte ett samhällsproblem.

Anser du att staten ska bestämma vem som ska gifta sig med vem? Det är ju nästa steg i att omyndigförklara människor. Du menar att de inte är ansvariga för sina känslor, den logiska följden är då att de heller inte ska bestämma vem de sätter bo med.
    Fast det gäller ju BARNEN! Det ÄR ju redan idag så att samhället lägger ner massor av resurser på att hitta pappan, om mamman uppger "fader okänd". Hon KAN inte vägra att delta i utredningen. (Eller rättare sagt: det kan hon, men då hålls underhållsstödet inne under tiden. Kanske även rätten till andra bidrag - där är jag inte säker.) Är detta också "förmynderi" enligt dig..?

Eller det faktum att alla ogifta som får barn tillsammans för första gången, måste gå till soc och prata med en tjänsteman om när barnet avlades, och om de är säkra på att kvinnan inte hade sex med någon annan under den tiden. Och så måste pappan skriva på. Är DET förmynderi..?

Jag ser inget stort steg till allmänna faderskapstest, faktiskt. (Även om man såklart måste få neka, om båda är överens om att det ska nekas.)
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:16:57 följande:
    Fattar inte du vad jag säger?

Det där var osedvanligt fånigt skrivet av dig. Jag håller inte med dig. 
    Den obligatoriska lapisen togs bort från BB för 25-30 år sedan men jag är inte förvånad att du missat den "detaljen"

Sen ser jag en viss skillnad mellan att förhindra kroppsskada på en annan människa som var syftet med lapis och att vuxna människor inte har tilllit. Men jag är inte förvånad här heller att du inte ser någon skillnad.
    Gjorde det..?

Men parallellen kvarstår: att inte ta reda på om pappan är pappan, utan ev. låta barnet växa upp i tron att fel man är pappan, skadar BARNET. Inte fysiskt kanske, men psykiskt.
  • Brünnhilde
    Johan75 skrev 2012-01-07 19:16:57 följande:
    Det gör redan staten. Hindersprövning för att kolla att det inte är något fuffens med i bilden.
    Precis! Och det är ju också bl.a. för barnens skull: att de inte ska födas med inavelsskador, eller i ett bigamiförhållande (som av naturliga skäl blir mindre tryggt än en normal kärnfamilj).
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:18:24 följande:
    Då har du inte förstått syftet med hindersprövning...

Alltså, det är så grundläggande basala kunskaper att jag inte ids förklara. Jag väljer att tro att du skojar med oss i tråden.
    Vad är syftet då, enligt dig..?
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.