Inlägg från: Erin |Visa alla inlägg
  • Erin

Behöver hjälp angående tradera fajt.

Förmodligen är det inte mycket att göra eftersom den är inköpt på auktion, "i befintligt skick". Kollade priser på "pricerunner" och nya jackor ligger runt 4900 kr medan utropet här var mindre än halva priset, bara 2000 kr (att du sedan valde att buda över i en budstrid och betalade mer än 2000 är en annan sak). Det som är lite lurigt är formuleringen att den är köpt förra året, men det står inget om att den är inköpt i butik då, eller att den var tillverkad förra året. Eftersom den är skadad förstår man indirekt att den är sliten, eller kan vara sliten. En dunjacka kostar 350 kr att kemtvätta enligt en annons från en kemtvätt, så det är väl vad du kan begära tillbaka, om du vill ha min bedömning.

• Erin
    Falumamman skrev 2012-01-06 06:56:42 följande:
    Min erfarenhet av tradera är att absolut ingenting händer oavsett om du kontaktar traderas kundtjänst eller gör en polisanmälning. Det bästa du kan göra är att ge neg omdöme. Det kan rädda många andra fårn att råka ut för samma sak.
    Men innan du gör det föreslår jag att du kontaktar säljaren igen, med motiveringen att annonstexten var formulerad på ett sätt som var vilseledande, och skriver precis hur mycket pengar du vill ha och/eller att du vill häva affären (dock tappar du i så fall kostnaden för returportot, dvs du förlorar 85 kr om du måste skicka den tillbaka efter att ha hävt affären).
  • Erin

Från det ena till det andra, det har inte med tråden att göra, men varför är det så många tomma inlägg som det står "skickat från min iphone" på, och sedan finns där ingen text från den som skickat? Någon som vet?

• Erin

Det här var faktiskt ganska intressant, nu kanske du har ett bättre "case" och har ev. lättare att anföra att annonsen är "vilseledande":

Annonsen 12 december, 6 dagars auktion, slutpris 2800 kr: Länk här 145175721
    Annonsen 29 december, 3 dagars auktion, slutpris 2478 kr: Länk här 146098292
    Annonsen 23 december, 3 dagars auktion, slutpris 3000 kr (men hävdes): Länk här 145974826
    Annonsen 6 december, 6 dagars auktion, slutpris 2399 kr (inga bud): Länk här 144740691

Intressant nog har köparen i annonsen 12 december (säljaren på annonsen 29 december) lämnat ett negativt omdöme som lyder "Stämde inte överens med annonsen! Vägrar att ta tillbaka jackan! "

• Erin

^
    Det beror väl lite grann på jackans skick och om TS vill behöva häva köpet. Om du, TS, gör upp om att få ersättning för kemtvätt kan ett praktiskt sätt vara att du, när ni gjort upp beloppet, skickar iväg en begäran om betalning via Payson till personen. Du slipper då krångla med att lämna ut ditt eget bankkonto.

• Erin

^
    Nej, förmodligen inte då den du pekat ut har pälskrage.

• Erin

Färgen är ju fel (brun) och den har inga skador heller.

• Erin

Och orten är fel också, den där säljaren bor på en annan plats.

• Erin

För min del tycker jag du ska nöja dig med de 350 kr om du kan få tillbaka dessa som ersättning för kemtvätt eller vad det nu är, dvs beloppet som ni kom överens om per sms innan det att du blev arg. Här kan du läsa mer om Payson (länk). Att "bråka" lönar sig sällan ekonomiskt, ingen av er kommer att bli nöjd med affären. Hoppas det löser sig i alla fall. Ni blev arga båda två, då är det svårt att göra bra affärer.

• Erin

Häng inte upp dig mer på det där med adressen utan se till att avsluta affären så snyggt det går, och gå sedan vidare. Så tycker jag i alla fall.

• Erin

Jag gissar att de anser att ord står mot ord, och att de inte blandar sig i. Jag hade nog försökt komma överens, som jag skrev, men var och en väljer själv...

Svar på tråden Behöver hjälp angående tradera fajt.