• Nattastrand

Behöver hjälp angående tradera fajt.

Hej allesammans!
    Jag har köpt en Boomerang jacka från tradera. I annonsen så stod det att den var inköpt sent förra vintern och är fräsch och super bra skick. betalade 2500 + frakt 85 kr.
    Fick hem den igår och kunde läsa på numret på jackan att den är tre år gammal alltså 2008. Sen luktar den vind och på armarna är det glansigt/slitet. lapparna inuti är slitna.

Kontaktat säljaren som säger : Du får sälja vidare jackan!!! om du inte tycker om den!! Jag har inte köpt den från en affär.

Skriver då tillbaks till henne; Då får du skriva det i annonsen , att du har haft den i ett år men inte är köpt då.
    och att skicket inte är bra och vill inte betala fullt pris. Trodde jag hade betalat för en jacka som var köpt från butik förra vintern och den var så gott som ny.

Hon skrev att vi skulle prata mer ikväll när hon kommer hem från jobbet.
    och det skrev hon imorse. Inte hört något ännu.

Hur mycket tycker ni att det är rimligt att begära tillbaks? jagvill ha kvar jackan, men måste kemtvätta den först för den luktar.

Hjälp nån?

• Svar på tråden Behöver hjälp angående tradera fajt.
  • Nattastrand
    MammaSandra1989 skrev 2012-01-05 19:25:18 följande:
    Priset för kemtvätt?
    vad brukar det ligga på för pris?
  • sandy76

Har för mig att om varan inte stämmer med annonsen så har du som köpare rätt att häva köpet eller kräva reducerat pris. Bäst är att du sparar alla mail som säljaren skrivit och själva annonsen och hör av dig till Tradera. Så gjorde jag för ett par år sedan när jag fick strul med ett köp där jag var köpare. Fick bra hjälp av Tradera och säljaren blev spärrad. Säljaren kan ju dock ha dykt upp igen under annat namn tyvärr. Lycka till!

• Jenny Hä

Fast annonsen är ju inte felaktig , det stod ju att säljaren köpt jackan för ett år sen men inte varifrån . Vad stod det om skicket ?

• Jenny Hä

Såg nu att det stod men skicket kan ju säljaren ha uppfattat på ett senat sätt . Detta är nackdelen med att köpa saker osedda tyvärr .

• Nattastrand
    sandy76 skrev 2012-01-05 19:27:03 följande:
    Har för mig att om varan inte stämmer med annonsen så har du som köpare rätt att häva köpet eller kräva reducerat pris. Bäst är att du sparar alla mail som säljaren skrivit och själva annonsen och hör av dig till Tradera. Så gjorde jag för ett par år sedan när jag fick strul med ett köp där jag var köpare. Fick bra hjälp av Tradera och säljaren blev spärrad. Säljaren kan ju dock ha dykt upp igen under annat namn tyvärr. Lycka till!
    Ja jag har skrivit till säljaren att jag vill ha kvar jackan men inte betala fullt pris på en vara som inte stämmer överens med beskrivningen. hon skrev först att jag då får sälja vidare, att hon hade köpt jackan förra året och den inte passade henne . att hon inte använt den en enda gång. att hon betalat mer än vad jag hade ghort m.m

blev då riktigt förbannad och skrev tillbaka.: det spelar ingen roll om du haft den eller inte. den stämmer ej med vad du beskrivit i annonsen. Jag vill inte betala fullt pris. om du ej går med på detta kommer jag kontakta tradera och anmäla dig där och polisanmäla. var lite att ta i kanske.
     hon skrev då får prata mer ikväll.

så  hur mycket kan jag begära tillbaks?
  • jaghopparhögt
    Jenny Hä skrev 2012-01-05 19:29:45 följande:
    Fast annonsen är ju inte felaktig , det stod ju att säljaren köpt jackan för ett år sen men inte varifrån . Vad stod det om skicket ?
    Nja man kan inte skriva bort allt ansvar sådär.
  • Nattastrand
    jaghopparhögt skrev 2012-01-05 19:44:08 följande:
    Nja man kan inte skriva bort allt ansvar sådär.
    så vad är bäst? begära pengar för en kemtvätt? vad kostar det? 400kr?
  • Amy27

Utifrån texten i annonsen tolkar jag det som om hon hade köpt den i affär förra vintern. Hon skriver ju till och med att kvitto kan skickas med ifall hon hittar den. Sen så skriver hon ju flera ggr att jackan är"fresh" och det är den tydligen inte om den luktar gammal vind.
    Hon skriver om en enda defekt och att den är lagad men enligt dig är det blankt/slitet på armarna.

Jag tycker att beskrivningen i annonsen inte överensstämmer med det du beskriver. Kräv hälften av pengarna tillbaka. Det skulle jag gjort. Kemtvätt är dyrt och jackan är uppenbarligen välanvänd och alltså inte värd så mkt pengar.
    Lycka till!

Svar på tråden Behöver hjälp angående tradera fajt.