• Lillastjärna

    Heminsemination

    Hej! Jag och min flickvän har planerat att göra heminsemination den 20 nu denna månad, men det börjar kännas allt viktigare att få skriva av donatorn faderskapet innan själva inseminationen sker. Det är en god vän till oss men vi vill alla tre få det "överstökat" med pappersarbetet så fort som möjligt. Kan man på hemmaplan fixa papper och få det avskrivet ?  Eller hur fungerar allt egentligen, lyckas inte få någon klar bild.

  • Svar på tråden Heminsemination
  • savigs

    Hej! Jag är inte alls säker, men relativt övertygad om att inga sådana papper som skrivs innan barnet är fött är juridiskt bindande ändå. Tror att man måste vänta till barnet kommit. Detta är vad jag har fått höra iaf...

  • Wimlan

    Hej, det spelar ingen roll vilka papper ni skriver varken före eller efter insemination/graviditet/förlossning eftersom det inte finns några som helst juridiska möjligheter att avskriva faderskapet.

  • Grönöga

    Enda sättet för er att bli juridiska föräldrar båda två är att göra en närståendeadoption. Så gift er, donatorn skriver PÅ faderskapet för att efter förlossningen låta biomamman få all vårdnad samt rekomenderar den andra mamman son adoptant. Han kommer för alltid stå som fader hos de myndigheter som reglerar det. Prata mer er kommuns familjerätt. De bör veta. Faderskapet kan skrivas på under graviditeten som jag förstått det som men adoptionen först efter födseln. Lycka till!

  • AdelaF

    Vi har gjort hemins. och gott igenom en närståendeadoption. Donatorn kunde inte erkänna barnet innan det var fött och fått ett personnummer.  Och Jag som födde Vårat barn var också tvungen att önska att min fru skulle få adoptera men var tydligen inte vid mina sinnensfullabruk för än 8 veckor efter förlossningen, så var tvungen att vänta med att skicka in papprena tills dess. När allt väl var inne så hade vi ett ca 2 timmar samtal, Kvinnan vi fick prata med var jätte trevlig å sa att det bara var en pettites som vi måste gå igenom för att lagarna inte hänger med, men vi behövde inte oroa oss för att det inte skulle gå. ett halvår efter förlossningen var min fru vårdnadshavare. Det gick ganska enkelt.
    Vi skrev ett eget kontrakt med donatorn innan vi började inseminera; vet inte hur mycket det skulle gälla i en juridisk process, men det var skönt att ha både för oss och donatorn.

  • Grönöga

    I vår kommun kan donatorn skriva på faderskapet innan födseln. Dock blir det inte giltigt förrän vi efter födseln mailar in rätt dag och vikt på barnet. Skönt att kunna förbereda lite.

Svar på tråden Heminsemination