• Louise85

tillväxtkontroll!!!!!

Hej tjejer!!!

Var på mitt andra ultraljud nu i vecka 33+4 fick det lite senare.

Tyvärr tyckte bm inte att vikten var bra på honom och fick därför ett tredje ultraljud inbokad.

Tyvärr låg han minus på skalan oxå med huvudmått och allt.

I Vecka 16+4 var mina mått såhär på lilleman: BPD 37  AD: 35  Femur: 22 och vikt 115 gram.

Nu i vecka 33+4 är måtten: BPD: 83 (-4)  AD: 87 (-8)  Femur: 63 (-3) och hans vikt var ej mer än 1818 gram så ligger -20% med allt.

• Svar på tråden tillväxtkontroll!!!!!
  • Trident5678

Båda mina barn har fötts tillväxthämmade. Deras tillväxthämning har upptäckts vid tillväxt-UL.

Första barnet uppskattades väga 1878g (-10%) i vecka 32+3.
    Vid TUL i vecka 34+3 uppskattades vikten till 1994 g (-20%).
    Han föddes i vecka 36+3 och vägde då 2095 g (-25%) och var 46 cm lång.
    Han fick vara på neonatal i åtta dygn. Där låg han på värmebädd. Han "solade" också i tre dygn. Sondmatades i fem dygn. Han fick komma hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.
    Idag är han nästan fem år och har sedan länge vuxit ikapp de jämnåriga.

Andra barnet uppskattades väga 1491 g (-22%) i vecka 32+1.
    Vid TUL i vecka 34+5 uppskattades vikten till 1709 g (-32%).
    Han föddes i vecka 35+3 och vägde då 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång.
    Han var på neonatalavdelning i 16 dygn. Där låg han på värmebädd och sondmatades. Han fick komma hem med hemsjukvård, när han kunde hålla värmen själv. Han blev utskriven från neonatal på BF+2 i samband med att sonden togs bort.
    Idag är han två år och fortfarande lite mindre än de jämnåriga kamraterna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jecca

Jag fick göra ett tul förra veckan, där dom räknade ut att bebbe väger 1793 gr nu och jag är i v34. Ska in och göra ännu ett tul nästa vecka. Första barnet var normal stort, vägde 3540gr och 51cm vid födseln.

Levina 090910 Bebbe bf 120226
  • Louise85

Ska in på mitt tredje ultraljud nu på torsdag den 19 januari och hoppas på att lilleman har lagt på sig mera i vikt annars får man se vad som händer och hoppas att han inte ligger för mycket minus kroppsmässigt heller som sist.

Var på besök hos bm i onsdags min var sjuk så fick träffa en annan då låg hans hjärtljud på 150 skönt annars har dom legat på 140-142 slag.
    Mitt blodtryck har alltid legat på 130/70 men senast var det 120/70 och nu var det 140/70 så hon tyckte det låg på gränsen.

När hon skulle mäta magen hamna jag under strecket men som hon sa att det kan ha med och göra att lilleman inte är så himla stor.

Men men jag håller tummarna på torsdag =)

Kram på er

• SysterBus

Förra grav gjorde jag TUL i v 32 pga högt blodtryck. Då låg dottern -19% (kommer inte ihåg vikten) Så jag fick ett uppföljande UL i v 34 och då hade hon hämtat sig till -13 %. Sen rullade allt på som det skulle fram till slutet då magen slutade växa. Gjorde ett TUL igen på BF då hon uppskattades ligga -33% och därmed väga under 2500g samt att det fanns för lite fostervatten kvar.

Blev igångsatt v 40+3 och då vägde hon 2520g när hon föddes. Hon hade lite svårt att komma igång med maten och han gå ner till 2300g innan vikten vände upp igen. Men för övrigt var hon fullt frisk och idag är hon snart 4 år och är hur pigg och välmående som helst. Är väl något kortare och lättare än sina jämnåriga, men ligger bara en kurva under medel så det är ju fullt normalt.

Lycka till och hoppas att allt är bra med din bebis!  

• Jecca

Hoppas lille har växt då sj så är det bm imorn och sen tul i slutet av veckan. Och jag hoppas på allt positivt nu.

• Louise85

Imorgon är det dax för det tredje ultraljudet och hoppas att lilleman gått upp i vikt som han ska men men återkommer imorgon med mer detaljer.

Kram

• Jecca

Hur gick det för dig på ditt tul?

• Louise85
    Jecca skrev 2012-02-04 22:29:50 följande:
    Hur gick det för dig på ditt tul?

Hej =)

Min son kom dagen innan du skrev detta inlägget.

blev igångsatt den 2/2 kl 14:00 efter varit inlagd dagen innan och vår son föddes 3/2 kl 06:42 vägde 1890 gram och var 46 lång.

Han vägde mindre än dom sagt på ultraljudet så han fick ligga på neontalen 1 vecka för att sondmatas samt ligga på värme bädd fick sen hemsjukvård på honom men blev snabbt utskriven då han gick upp bra i vikt sen hela tiden.

Får gå på uppföljning på neontalen men ej så ofta då vi gör samma kontroller på bvc =)

Idag snart 3 månader gammal väger han 4380 gram och är 53,5 lång =)  
Svar på tråden tillväxtkontroll!!!!!