• Bexxish

Tvilling gener

Hejsan!

Ska först säga att jag inte är gravid, utan vill gärna veta till framtiden. Hur stor är min chans att få tvillingar av något slag? Jag vill så supergärna få det! Min pappa har en tvilling, mammas kusin har tvillingbarn ( mina sysslingar) Min morfar har 2 tvillingpar i sin syskonskara Någon som vet om det finns statistik på detta eller kan gissa sig till hur stor chansen är? Skulle vara sååå super kul trots allt jobb!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tvilling gener
  • MuffinCake

Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt.

Det kan ärvas både från ens mors och ens fars sida av släkten.

Pojkar för generna vidare till ev. döttrar eftersom de själva inte kan påverka ägglossningen hos sin kvinna.

Har dock inte sett någon % på chansen att få tvillingar om man har det i släkten.

Lycka till! :D

• rebekalukas

hej vi har tvillingar på mammas sida och på pappas sida. jag är också tvilling fast min tvilling dog i magen.
    jag har fyra systrar och vi har tillsammans fått 12barn och inga är tvillingar.

fast det vore roligt att få tvillingar är gravid nu och väntar förväntasfullt för natt se om det är en eller två! ;)

• Bexxish
    MuffinCake skrev 2012-01-06 18:48:30 följande:
    Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt.

Det kan ärvas både från ens mors och ens fars sida av släkten.

Pojkar för generna vidare till ev. döttrar eftersom de själva inte kan påverka ägglossningen hos sin kvinna.

Har dock inte sett någon % på chansen att få tvillingar om man har det i släkten.

Lycka till! :D
    Jaha okej :o Så du kan inte säga ungefär hur stor chansen är att jag skulle få det? :p  Min pappa har en tvilling. och så är det ju på mammas sida :p
  • Bexxish
    rebekalukas skrev 2012-01-08 10:27:41 följande:
    hej vi har tvillingar på mammas sida och på pappas sida. jag är också tvilling fast min tvilling dog i magen.
    jag har fyra systrar och vi har tillsammans fått 12barn och inga är tvillingar.

fast det vore roligt att få tvillingar är gravid nu och väntar förväntasfullt för natt se om det är en eller två! ;)
    Beklagar det med din syster/bror.  Låter inte som att det är såååå stor chans då eller ;) ? Du kan väl berätta om det är tvillignar du har i magen och vad du har för symptom isåfall :p
  • rebekalukas
    Bexxish skrev 2012-01-12 18:18:24 följande:
    Beklagar det med din syster/bror.  Låter inte som att det är såååå stor chans då eller ;) ? Du kan väl berätta om det är tvillignar du har i magen och vad du har för symptom isåfall :p
    det kan jag göra! ;)
  • Bebisko

Min pappa har en tvillingsyster. Min morfar hade småsyskon, ett tvilling par. Min syster på min pappas sida hade en tvilling som dog i magen. efter dessa har inga fler tvillingar fötts i min släkt. Det sägs att om min pappa tex är tvilling så är inte chansen så stor att han får tvillingar, men däremot så har hans barn (jag och mina syskon) stor chans att få tvillingar. Men jag vet inte hur det ligger till egentligen!

• rebekalukas

jo det ska vara så.!
    eftersom min mamma bar tvillingar och att vi har tvillingar på pappa sida så ska vi kunna få genen från bägge sidor. men inga av mig och mina systra har fått tvillingar. 

• Coyote

Man brukar säga att "tvilling-genen" hoppar över en generation.

• Coyote
    rebekalukas skrev 2012-03-04 12:50:47 följande:
    fast det är bara en myt. mamman och pappan kan föra vidare sin gen till sina döttrar 
    Ja, det är klart, det måste man ju för att den ska kunna föras vidare.
Svar på tråden Tvilling gener