• fiA021

Rätt information om Kondylom?

Hej, 

Jag håller på att bli helt tokig över detta.
    Jag fick veta att en kille jag vart med oskyddat 3 ggr har haft kondylom för snart 4 år sen. Samtidigt som sin flickvän. De gjorde slut precis innan vi träffades 2 ggr. Enligt han har han ej haft det synligt sen dess & jag såg inget när jag tittade. Han valde att inte fortsätta att träffa mig pga min oro. Jag visste ej vad Kondylom var innan han tog upp detta med mig - efter sexet så klart.
    Men grejen är att jag har läst 100 olika svar ang hur kondylom smittar och om det försvinner ur kroppen eller ej. Jag vill få rätt information. Och hoppas att det kan lugna mina nerver. 
    Vad jag även hört är att de inte vet exakt allt om kondylom ännu och därför inte kan ge fullt klara svar. Har pratat med Umo & ringt vårdguiden 2 ggr och alla har gett lite difusa och olika svar. Jag vill liksom veta vad det innebär och hoppas självklart att det är ett virus som försvinner ur kroppen. 
    Finns det ngn väldigt kunnig på kondylom här? Eller någon som har erfarenhet av "sjukdommen"? Hur stor chans är det att jag har blivit smittad? Försvinner viruset?
    Av det jag läst så känns det som jag ska anta att jag har det för det är så vanligt förekommande. ;-( 
    Det jobbiga är att man ej kan kolla upp om man är bärare eller ej. Och att inkubationstiden kan vara väldigt lång så har ingen viss tid jag kan vänta ut och se om jag vart smittad eller inte. 
    Har tänkt på detta 1 mån nu, dag in & dag ut. Googlat i timmar, men som sagt står olika överallt.

Väldigt tacksam för svar. Är extremt Orolig.

• Svar på tråden Rätt information om Kondylom?
  • Anonym

Anledning till difusa svar är att man inte helt kan ge säkert svar.
    Hade han inga vårtor när ni hade sex så är risken minimal att du smittats. På kvinnor kan det vara lite lurigare, vårtorna kan sitta långt in i slidan.

• fiA021

Nej han hade inga vårtor förutom små mini mini vita prickar under ollonskanten som han sa att han alltid haft. Vet att de flesta har så så hoppas det vara var det där 'vanliga'. Min nuvarande pv har också lite så. 

Inga som har haft kondylom eller jobbat som läkare?  

• Anonym (m)

Informationen är som sagt något diffus, men jag tror man säger att man bör använda skydd från allt från 2-12 månader. När man inte har vårtor så är man "frisk", men som sagt, de kan sitta runt anus eller inne i livmodertappen, så det är ju inte alltid så att man vet att man har det.

Jag skulle använda kondom i framtiden med min sexpartners om jag var du, för du löper 50% chans att smittas då ungefär 50% av Sveriges unga vuxna och ungdomar bär på viruset. Vanligtvis går det över, men kände en tjej som det inte gjorde det på.

Och ett tips, om du nu skulle få vårtor, så begär att få skrapa bort dem och använd inte vårtmedel! 

• fiA021

Ska verkligen börja använda kondom, men det är lätt att vara efterklok. 
    Försvinner viruset ur kroppen? Gråter

• Anonym (m)

Jag vet inte om viruset försvinner ur kroppen, men förr eller senare får kroppens immunförsvar bukt på det, och det är då vårtorna försvinner. Du kan tänka att kondylom är något väldigt många människor drabbas av, och du kan tänka ungefär så här:

4-årsåldern då får man fotvårtor
    8-årsåldern då får man handvårtor
    15-årsåldern då får man könsvårtor

Och med tanke på att man inte vet att kroppen helt och hållet har bekämpat viruset bara för att vårtorna försvinner, så kan man ju vänta ett tag att ha sex utan kondom, eftersom man inte vet om vårtorna kommer att komma tillbaka. Och just för att vårtorna ibland kan vara mycket små eller sitta just på livmoderhalstappen eller runt anus, så är det ju inte så att man alltid vet själv att man har det.

Dessutom kan det dröja mycket länge innan man får vårtor efter att man har smittats, det kan dröja allt från ett antal veckor, månader eller upp till ett år. Så använd kondom i minst ett år från och med idag för att vara säker på att du inte smittar någon annan. Fast jag tycker väl att du alltid borde använda det i och för sig Skrattande 

Och om du skulle träffa en pojkvän under den här tiden så kan du ju alltid skylla på att du inte vill äta P-piller för att du mår dåligt över det och därför måste använda kondom, om du nu inte skulle våga berätta sanningen...

• fiA021

Men så kan jag ju inte tänka? 
    Det är väl inte alls säkert att jag har smittan? Eller? Du får det att låta som jag har det. Sjukt läskigt.
    Men ja det är ju väldigt vanligt, bättre än herpes iaf.
    Men han sa att hans utslag vara torra, platta lite röda utslag på skaftet.  

• fiA021

Där står det att man bara är smittsam vid vårtor/utslag. 
    Hur liten är smittrisken för mig?
    Och jag önskar detta är ett virus som försvinner ur kroppen.
    Det som skrämmer mig.  

• Anonym (m)
    fiA021 skrev 2012-01-07 15:47:09 följande:
    Men så kan jag ju inte tänka? 
    Det är väl inte alls säkert att jag har smittan? Eller? Du får det att låta som jag har det. Sjukt läskigt.
    Men ja det är ju väldigt vanligt, bättre än herpes iaf.
    Men han sa att hans utslag vara torra, platta lite röda utslag på skaftet.  
    Alltså, min mening var ju att försöka avdramatisera det hela lite. Det är inte alls säkert att du har smittats, men inte heller 100% säkert att du inte smittats. Och det enda du kan göra är att i ett år skydda dig och dina sexpartners noga. 

Kondylom omfattas inte av smittskyddslagen, så som exempelvis klamydia gör. Det finns ett otal varianter av viruset vilket gör att det är svårt att testa sig för vilket man har, eller om man bär på något över huvud taget.

Så det enda du kan göra är att vara uppmärksam, för att se om du får några vårtor. Jag tycker inte att du behöver skämmas eller ha stor ångest. Men det kan ju fungera som en tankeställare inför framtida enkvällsligg...Tyst 
  • Anonym (m)

Och såg du inga vårtor, och han var helt ärlig med att han inte har några (som till exempel runt anus) så kanske risken inte är så stor att du smittats. Så tänker jag i varje fall! 

Men eftersom man aldrig kan vara 100% säker så tycker jag att kondom är att föredra i framtiden! 

Svar på tråden Rätt information om Kondylom?