• fiA021

Rätt information om Kondylom?

Hej, 

Jag håller på att bli helt tokig över detta.
    Jag fick veta att en kille jag vart med oskyddat 3 ggr har haft kondylom för snart 4 år sen. Samtidigt som sin flickvän. De gjorde slut precis innan vi träffades 2 ggr. Enligt han har han ej haft det synligt sen dess & jag såg inget när jag tittade. Han valde att inte fortsätta att träffa mig pga min oro. Jag visste ej vad Kondylom var innan han tog upp detta med mig - efter sexet så klart.
    Men grejen är att jag har läst 100 olika svar ang hur kondylom smittar och om det försvinner ur kroppen eller ej. Jag vill få rätt information. Och hoppas att det kan lugna mina nerver. 
    Vad jag även hört är att de inte vet exakt allt om kondylom ännu och därför inte kan ge fullt klara svar. Har pratat med Umo & ringt vårdguiden 2 ggr och alla har gett lite difusa och olika svar. Jag vill liksom veta vad det innebär och hoppas självklart att det är ett virus som försvinner ur kroppen. 
    Finns det ngn väldigt kunnig på kondylom här? Eller någon som har erfarenhet av "sjukdommen"? Hur stor chans är det att jag har blivit smittad? Försvinner viruset?
    Av det jag läst så känns det som jag ska anta att jag har det för det är så vanligt förekommande. ;-( 
    Det jobbiga är att man ej kan kolla upp om man är bärare eller ej. Och att inkubationstiden kan vara väldigt lång så har ingen viss tid jag kan vänta ut och se om jag vart smittad eller inte. 
    Har tänkt på detta 1 mån nu, dag in & dag ut. Googlat i timmar, men som sagt står olika överallt.

Väldigt tacksam för svar. Är extremt Orolig.

• Svar på tråden Rätt information om Kondylom?
  • fiA021

Nej han hade inga vårtor förutom små mini mini vita prickar under ollonskanten som han sa att han alltid haft. Vet att de flesta har så så hoppas det vara var det där 'vanliga'. Min nuvarande pv har också lite så. 

Inga som har haft kondylom eller jobbat som läkare?  

• fiA021

Ska verkligen börja använda kondom, men det är lätt att vara efterklok. 
    Försvinner viruset ur kroppen? Gråter

• fiA021

Men så kan jag ju inte tänka? 
    Det är väl inte alls säkert att jag har smittan? Eller? Du får det att låta som jag har det. Sjukt läskigt.
    Men ja det är ju väldigt vanligt, bättre än herpes iaf.
    Men han sa att hans utslag vara torra, platta lite röda utslag på skaftet.  

• fiA021

Där står det att man bara är smittsam vid vårtor/utslag. 
    Hur liten är smittrisken för mig?
    Och jag önskar detta är ett virus som försvinner ur kroppen.
    Det som skrämmer mig.  

• fiA021
    Anonym skrev 2012-01-06 19:13:01 följande:
    Anledning till difusa svar är att man inte helt kan ge säkert svar.
    Hade han inga vårtor när ni hade sex så är risken minimal att du smittats. På kvinnor kan det vara lite lurigare, vårtorna kan sitta långt in i slidan.
    Jag såg verkl ingenting som var avvikande. Och han lät mig kolla grundligt. 
  • fiA021

Om jag inte får ngt inom 6 mån - 1 år, ska jag känna mig helt lugn att jag klara mig eller ska jag behöva vänta flera år. Hatar detta oventande. Vill ta ett jäkla prov som säger om jag har det eller inte. 

• fiA021
    Anonym (:)) skrev 2012-01-07 17:35:46 följande:
    Jag vill inte skrämma dig mer men jag har själv kondylom som jag fått av min man:( Nu är ju jag gift o har inte tänkt va med nån annan så för mig spelar det ingen roll, men jag har läst att om man blir gravid och föder barn så kan barnet bli smittad under förlossningen, det kan ju vara bra att veta om du planerar att skaffa barn nån gång...

Sen beror det väl lite på hur o när ni hade sex. Om det var så att det var ett tag mellan gångerna ni hade sex är ju risken större att du blivit smittad, t ex om ni hade sex en månad o sen igen efter någon eller några månader. För då är ju chansen större att han hade vårtor (även om de knappt syntes) nån av gångerna, jämfört med om ni låg med varann 3 gånger på en helg t ex.

Min man har när hans vårtor syns knappt synbara vårtor, det är verkligen så att man måste kolla noga för att se...

Man kan ju också få kondylom ihalsen, tänk på det om du ex haftt oralsex med honom.

Om jag var du skulle jag gå till en läkare och kolla upp dig. Jag blev alltså smittad av min man efter att vi bara varit ett par några månader och enda anledningen att jag fick veta att jag hade det var pga en gynundersökning där läkaren såg mina vårtor, jag hade alltså inte märkt det själv. Och jag kan INTE ha blivit smittad av nån annan för min man var o är min första

Lycka till-men kolla upp det!
    Tack för ditt svar. Vi hade oskyddat sex 2 tillfällen under samma dygn, sen träffades vi en gång till men då hade vi kondom. 

Är det så att majoriteten som har kondylom inte vet om att de har det?
    Jag vill verkligen skaffa barn, gärna om ca. 2-3 år.
    Smittar det alltså bara när det finns vårtor alltså? Många säger att man kan smittas ändå, men då tror jag det är för att man inte har sett vårtorna för det typ kan sitta långt uppe osv. 

• fiA021

Vi hade oskyddat 6 i November. 
    Sen i dec med kondom.

Verkar ju som att de flesta får sina symptom inom året. Och väldigt få kan få efter några år.

Längtar efter barn & vill inte smitta den lilla.  

• fiA021

Är kondylom mkt enklare att ha än herpes? 
    Vad är det för skillander på dessa?  

• fiA021
    Anonym (m) skrev 2012-01-08 17:12:50 följande:
    Kondylomet har man i regel bara en gång. Sedan när kroppen bekämpat viruset så slutar nya vårtor att växa fram och de försvinner så småningom. Ungefär ett 15-tal i hela Sverige har problem med vårtor som inte försvinner, eller som ständigt kommer tillbaka. Det är ju en extrem liten grupp med tanke på att ca 50% av alla unga och unga vuxna bär på viruset.

Herpes är, om jag förstått det rätt, ett virus som vissas kroppar kan kontrollera, och då återkommer utbrotten i form av sår vid tillfällen då immunförsvaret är nedsatt. Så som det är med munherpes. Så nä, kondylom är att föredra ungefär tusen miljoner gånger mer än herpes!!!

Tack för det jättebra svaret. Läst att viruset bekämpas ur kroppen hos 80 - 90 % inom ett par år. Och de resterande får agressivare kondylom som återkommer efter några år. 
    Riktigt knepigt det där med kondylom att man inte kan veta om man har det - ska få det - eller veta om man kommer få det igen efter ett utbrott.

Skönt att veta att herpes är mycket värre. Läst skräckinjagande inlägg här på familjeliv, hoppas absolut att jag inte är bärare av det. Men det kan man kolla med blodprov iaf.
    Herpes vet man ju stannar kvar i kroppen hela livet, men med kondylom så tror man att viruset dör efter ett tag.
    Elr hur? 
  • fiA021

Jag förstår att det är en annan sak för det är mr-right Även om det är väldigt trist med
    Som för mig hade jag 3 one-night-stands, som var helt onödiga. ;-(
    Har nu en jättefin kille & rädd att jag smittat han med isf.
    Jag har upptäckt lite mini vita prickar som sticker ut lite på de inre blygdläpparna men vet inte om det är körtlar elr K.
    Sen kände jag upp med fingrarna och kände till sidan att det var knottrigt som vårtor ;-O Helt i panik
    Vet inte om det är så där för har aldrig känt?
    Har blivit jätte nojlig

• fiA021

Tack M. 

Ska gå och prata med en kunnig gynekolog om detta om ett par veckor. Så får jag se vad hon säger. Kondylom var helt okänt för mig innan, galet att det är så vanligt men ändå är det så få som vet vad det är.
    Tänkte ju att när man går och testar sig för "allt" så är det allt.

När tror du man kan utesluta att jag blivit smittad? Som sagt måste jag gå och vänta flera år innan jag vet.
    Det är otroligt länge.  

• fiA021

Sen efter läst runt här på FL så har jag blivit extremt rädd för att få Könsherpes. 
    Börjar tänka om man kan ha det liggandes latent från ngn tidigare partner. 
    Vet en jag hade oskyddat sex med som fick ont under vårt sex, men inte vågade säga varför. Detta var över 1 år sen. Om han hade haft herpes, hade jag fått det vid det här laget?

Vågar man ta ett blodprov för att kolla om man har antikroppar eller är det dumt att skrämma upp sig själv om det nu finns en chans att det visar sig att man har antikroppar?

• fiA021
    Anonym skrev 2012-01-14 17:32:50 följande:
    Jag började få vårtor i somras, ett rent helvete! Och då hade jag dejtat denna kille sen slutet av april. Jag vet faktiskt inte vem som smittat mig, innan honom hade jag ju många partners, skyddat och oskyddat. Jag har även haft cellförändringar och positivt hpv test för flera år sedan, kondylom är ju en hpv, men som framkallar vårtor, inte cellförändringar. Jag tyckte detta var otroligt pinsamt, vågade inte berätta för min kille. Det hela började helt plötsligt med en plupp på klittan, en flik. Jag fattade direkt vad det var. Och hör och häpna, men jag klippt bort den med naglsaxoch hoppades på det bästa. Några dagr senare dock, så kom det nya, enstaka, som jag också klippte bort, men efter några veckor bröt det verkliga helvetet loss. Det kryllade plötsligt av vårtor runt om i hela slidöppningen, runtomkring, inre och yttre blygdläpparna. Och det kom över natten bara, pang bom! Kände dom i duschen, helt knottrigt. Fick det konstaterat genom att jag dränkte in en bomullstuss i äppelcidervinäger och la på i nån timme och det färgade vårtorna vita och tja, jag hade minst femtio styckna! Asvidrigt! Jag läste att man kunde behandla hemma med just äppelcidervinäger, indränkt bomullstuss på vårtorna i flera timmar om dagen, helst under natten och de skulle vara borta i någon vecka. Jag testade det, funkade faktiskt bra, men jag kunde bara ha bomullstussen på i typ 30 minuter för det brände så in i helv....jag blev helt röd. Sex vågade jag absolut inte ha, så jag fick hitta på någon lögn till min kille att jag ej kunde. Ja, jag vet...borde ju berättat, men jag skämdes så, skäms än. Detta är nog det värsta jag varit med om. Vårtorna verkade försvinna efter några veckor, sen blommade det upp igen. Läste då om ricinolja, smetade på det och det sved inte ens, så jag kunde ju ha det dygnet runt. Och ta mig fan om inte vårtorna var helt väck inom loppetbev två veckor. Tydligen kan man bota vanliga hand och fotvårtor också, med just ricinolja, tom ta bort födelsemärken osv, just IOM att den tränger in på djupet i huden och gör något magiskt där. Nu har jag inte sett till eller känt en enda vårta i flera månader. Killen har jag gjort slut med, han verkade aldrig utveckla vårtor. Däremot kan han mycket väl bära runt på viruset. Min läkare har sagt att kondom skyddar inte ett dugg mot detta virus. Vill även tillägga...jag kommer ihåg just i början då jag träffat min kille, jag höll i hans snopp då för att ge han en bj, och jag kan svära på att jag kände som en plopp på skaftet. Kommer ihåg att jag tänkte för mig själv att fyffan, hoppas det ej är könsvårta. Säkert var det han som gav mig detta. Det låter som om det gärna blossar upp så man är sjuk i annat, dvs har ett immunsystem som är upptagen med att bekämpa något annat och har inte tid med detta virus. En del stackare verkar ha det i år ut och år in, trots detta smärtsamma, äckliga och pinsamma jag fått stå ut med, så känns det som om jag är en utav dom lyckligt lottade. Ska nog inte säga för mycket, ta i trä liksom... Detta är nog den mest äckliga könisen
    Fy vad jobbigt det låter. Har också läst att äppelcidervinäger ska vara jättebra att folk i USA använder det ist för medicin de får från gyn. 
    Men du säger att det är den värsta könisen. Jag är mycket mer rädd för herpes. Herpes har man verkligen livet ut, det har man inte alltid med kondylom. Och ljusa/hudvfärgade vårtor är väl bättre än storra blåsiga sår där nere. Ska gå och ta ett blodprov för herpes snart. Men vet inte än om jag vågar, för om jag har antikroppar kommer jag gå runt och känna mig sjuk fast jag ej har symptom. 
    Hoppas du slipper att vårtorna kommer tillbaka. 
Svar på tråden Rätt information om Kondylom?