• Filurmamman

Sjusitsig bil med plats för barnvagn?

Vi väntar vårt fjärde barn och är nu på jakt efter sjusitsig bil. En barnvagn ska få plats i bagaget. Mitt intryck är att de flesta sjusitsiga bilar har väldigt trångt bagage. Men det måste vara många familjer med fyra eller fem barn som behöver plats för barnvagn!? Vad har jag för alternativ?

• Svar på tråden Sjusitsig bil med plats för barnvagn?
  • Little Ms Chatterbox

Vi har en Chevrolet Trans Sport. När tvillingarna föddes hade vi både tvillingvagn Baby travel Twin med liggdelar och en Teutonia till dottern som var ca 1½ år i bagaget. Äldsta sonen var som tur var utan vagn.
    Tvillingvagnen stod på högkant, liggdelarna var ihoptryckta (fällde ner stödet inne i dom) och låg "skavföttes" på den ihopfällda Teutonian som stod med hjulen mot ryggstöden/bagageluckan.

När vi handlade kilade vi in ett blöjpaket här och ett där, toapappret var mellan främre och bakre stolsraderna vid fötterna. En skötväska vid någons fötter och matkassarna mellan stolarna. Det var viktigt att få allt på rätt plats och starta i rätt ände med vad man började packa in för att det skulle bli rätt i slutändan.  

• snoffsan08

Hej Filurmamman. Jag och min man väntar oxå 4e barnet och vi har beställt en KIA Sorento. Vad har ni för krav på bilen? Vi ville inte ha någon som ser ut som en mini buss. KIAn är mer en stads jeep. MVH/ Snoffsan

• cosinus

Vi har en toyota avensis verso till vår familj med 4 barn. Den har litet bagage men vi klarar allt utom skidsemestrar utan takbox. Behöver vi mer packutrymme har vi inte den 7e stolen i.

Vi brukar ha med båda barnvagn och resesäng när vi åker bort och det är inga problem för oss.

Vi valde medvetet bort ett större bagage eftersom vi använder bilen rätt mycket till vardags och i stadstrafik och jag ville inte ha en bil som var allt för törstig så det här är en lösning som passar oss utmärkt.

• Svennis

Vi har en förlängd vw Caravelle. Får plats med allt! 9 sittplatser men vi har tagit bort bakersta raden och stoppat dit en måttbeställd hundbur (fungerar som lastgaller). Bakom den buren kan man lätt köra in en barnvagn och bara fälla ner handtaget. Brevid och runtomkring går det att packa hur mycket som helst. Vad sägs om en vagga, två kälkar, pulkor och vinterpackning för fem när man ska hälsa på släkten i fjällen ?

• Filurmamman

Cosinus - får ni plats med både barnvagn resesäng med alla sju säten uppe? Tack för alla svar. Vill gärna ha ännu mer input.

• Masmamma

Vi har en Chrysler Grand Voyager! Det finns tillräckligt gott om utrymme i bagagen ( vi har 3 barn f n, ett fjärde är på väg inom några veckor och vi köpte nyligen en syskonvagn som går in i lastutrymmet hyfsat lätt ) och i "värsta" fall finns det mycket utrymme i själva bilen där man kan ställa saker.

Svar på tråden Sjusitsig bil med plats för barnvagn?